• Anonym (tjej 25)

fruktansvärd värk vid ägglossning

Är det fler som har mycket värk vid ägglossning?
    Jag har alltid kännt av min ägglossning men det har gradvis ökat med smärtan och denna gång gör det så himla ont.
    Däremot har jag knappt någon värk alls vid mens, och mensen är kortare från ca 7 dgr till 4-5 dgr.
    Det är efter min andra graviditet som det blivit värre.
    Är detta normalt?

• Svar på tråden fruktansvärd värk vid ägglossning
  • Anonym

Innan jag fick barn hade jag alltid en väldig mensvärk men kände inte alls av ägglossningen. Efter att jag fått barn har jag inte ont alls vid mens längre men jag känner däremot väldigt bra av när jag har ägglossning, då har jag jätteont i en dag så jag knappt kan gå rak och sen molvärk flera dagar efter.
    Det är samma sak för min syster också så jag antar att det är normalt att kroppen ändrar när man får barn.

• Lilla JJ

Jag har haft fruktansvärda ägglossningssmärtor. Är så glad att jag blev gravid så att jag slipper det ett tag.
    Några dagar i månaden ville jag skänka mina äggstockar till bättre behövande

• Anonym

Jag har också haft samma problem. vilket gjorde det väldigt besvärligt att bli gravida med tanke på att jag hade så ont att sex inte var något man alls var sugen på. Men så pratade jag med min BM om det här och hon sa så här: Om du vet när du ska ha ägglossning (om den är regelbunden) så ät ipren eller något annat med antiinflammatoriska egenskaper (inte alvedon som jag alltid åt) och börja två dagar innan äl ska börja, ta en tablett var fjärde timme eller hur ofta det nu är, samma dagen innan äl. Den dagen du ska ha Äl tar du två stycken istället.

Vi hade försökt bli gravida i sex månader utan resultat, sen den månaden vi gjorde som hon sa så var jag säker på att jag inte blev gravid då jag inte hade det minsta ont runt Äl så jag sa till min man att denna månanden är kört för jag kan inte haft äl.
    Visst blev jag gravid, nu vet jag ju inte om det beror på iprenen men jag kände inte den minsta smärta iaf.

Min BM pratade på att det var någon sorts inflammation som blev när äggblåsorna sprack, eller något sånt.

Ett litet tips bara...

• Anonym (tjej 25)

då är jag inte ensam om problemet.
    usch, nu har jag haft ont i flera dgr.

nån som vet om det blir bättre/sämre av att äta p-piller, minipiller, spiral osv? jag använder inga preventivmedel men har funderat litegrann över vad som kan tänkas va aktuellt.

• Anonym

Nej du är inte ensam, har alltid känt av min ägglossning, framförallt på vänstra sidan..när jag var yngre brukade jag säga att jag hade ont i blindtarmen på fel sida typ...smärtan kom plötsligt och varade då i ca 4 tim..ibland kunde jag inte stå upprätt eller sitta..(smärtan liksom strålade ut i baken också på något sätt)
    Efter varje grav. (3st) har detta blivit värre, hållt i sig flera dagar, fått ont från båda sidorna, varit lätt att trigga igång en ägglossning osv.. för att kulminera för ett par år sedan...jag vaknade en natt och det kändes som någon kört en kniv i mig å liksom naglat fast mig i sängen med den..då blev jag rädd och åkte in..men ett ultraljud visade att det var en värstingägglossning i stil med det man kan få om man får hormoner för att ruva ägg..bara det att mina släppte och äggledarn var ju proppfull..
    För oss tog det lång tid innan första barnet blev till..jag hade så ont vid ägglossning att tanken på sex inte fanns..men tillslut förstod vi att det var därför jag inte blev gravid så var bara att ta smärtstillande och "bita ihop"..å gravid har jag blivit alla gånger.
    Jag hade ont även när jag en period åt p-piller...då ska man ju inte ens ha ägglossning..men undrar jag om de funkade på mig..blev ju iofs inte gravid men var ju även då avhållsam vid ägglossning pga smärtan.
    men det kankse kan vara något för dig? Prata med en BM
    Vanlig spiral gjorde iaf ingen skillnad.
    Jag har inte heller några större smärtor vid mens..fast inte mer än rätt tycker jag när man har så ont vid ägglossning ist!

Svar på tråden fruktansvärd värk vid ägglossning