• pcotjej

Fel info av apotekspersonal......skamligt!

Hej! Jag var till apoteket idag för jag tänkte att ni i förskylningstider så kanske det e bra att ha en nässpray hemma. Jag frågade kvinnan i informationen om egenvård vilken av alla nässprayer de hade jag skulle välja då jag nu e gravid. Hon sa att det spelade ingen roll vilken jag tog och jag valde "Zymelin" och hon sa att den var minnsan jättebra. När jag kom hem sa jag till min sambo -det e nog bäst att kolla innehållsförteckningen...Gissa vad det stod där "att man inte skulle använda den vid graviditet" och inte amning heller....Gissa om jag blev sur...Vi ska dock behålla den då mannen kan använda den som sin egna men jag ska då gå och köpa en nässpray på hälsokosten som heter "rhinodoroon" och innerhåller koksalt och aloevera lite dyrare men apoteket litar jag då inte på igen.

Skall tillägga att det var apoteket i falun!

• Svar på tråden Fel info av apotekspersonal......skamligt!
  • Snova

Dåligt!

Ska man alltså undvika näspray? Gäller det all nässpray utom koksaltlösning? Måste in och kolla FASS!

• Ess

Jag använder Otrivin menthol, den e ok för gravida o ammande.
    Jag tycker du ska gå tillbaks till apoteket o tala om att dom sagt fel till dig, visa bipacksedeln o lämna tillbaks Zymelin sprayen.

• Nennie28

Lita aldrig på vad dom säger på apoteket!

Jag skickade iväg min gubbe att köpa en viss sorts nässpray på apoteket som min läkare hade rekommenderat. Men nej då på apoteket tyckte man naturligtvis att en annan var bättre, så gubben köpte den och det var helt (naturligtvis) fel sort!

Dessutom frågade jag en annan gång om anti var bra mot munsår (från reklamen), men nej anti var inte för munsår tyckte hon!!!!! utan ville att jag skulle köpa en annan sort! hahaha..

tänkte bara varna er =))

• pcotjej

Vet att jag borde lämna tillbaka den men jag orkar inte som det känns nu. Är ett bestyr att orka gå ut ens.....gubben får ta den tror jag....

• Äventyr

Hej!

Både Otrivin, Otrivin mentol, Zymelin mfl. innehåller samma aktiva substans, xylometazolin. Jag vet inte varför det står olika information på bipacksedlarna, men jag känner inte till att det skulle vara några problem att använda ett avsvällande nässpray vid graviditet. Anledningen till att det står att sprayen ej skall användas vid graviditet kan ev vara bara att man inte testat just DEN produkten vid graviditet.

Jag föreslår att du ringer Apotekets kundcentrum och ber om ett korrekt svar. De har öppet dygnet runt tror jag, se www.apoteket.se.

Vill bara upplysa om att på Apoteket jobbar både personer med fem års utbildning, tre års utbildning, två års utbildning och ingen formell utbildning, så deras kunskaper varierar såklart stort, jämför tex läkare och undersköterska.

I hälsokostaffär eller liknande hittar du inte personal med utbildning, fast hälsokostaffärer kan såklart ha andra fördelar.

En anledning att ni går till Apoteket och vill ha en produkt och personalen rekommenderar en annan är att de rekommenderar den billigaste med samma aktiva substans. Det är ungefär som med Euroshoppermat, det finns lågprisläkemedel.

• pcotjej

Kan ju tala om att det finns auktiroserade hälsokostbutiker där det visst finns utbildad personal alltid minst 1 person som har typ högskoleutbildning de andra som jobbar räcker det med hälsorådgivarutbildningen.

• pcotjej

Sedan så finns det många icke auktiroserade och där kanske man ska vara lite försiktig...

• Snova

Ett tips om man är osäker på ngt läkemedel är att söka upp det på www.fass.se Där finns alla bipackssedlar så det är lätt att kolla om man bör undvika läkemedlet man undrar över eller ej.

• Kolan

På livsmedelsverkets hemsida står det att man ska vara försiktig med hälsokostpreparat under graviditet.

Det är precis som Äventyr säger att om läkemedel inte är testade på just gravida så får man inte skriva att det är ok att använda för gravida. Maxkoll alltså. Du kan ju fråga efter de vetenskapliga artiklarna på hälsokostbutiken som visar att aloeverasprayen är testad på gravida...

• Gunge

Äventyr:

Om man nu vet me dig att man inte har någon utbildning och jobar på ett apotek, eller vilket ställe som helst , och får en fråga man inte är sker på, borde man inte kolla upp svaret innan man svarar då? framför allt när de handlar om läkemedel till gravida ? Dom har ju tillgång till alla svar i sina datorer. JAg har jobbar på konditiro i många år oc om någon allergisk kommer in till mig och frågar om de e mjölk i den kakan svarar jag ju inte nej, om jag inte e 100% säker, utan jag kollar upp de först. Så vist ska man ha förståelse över att de jobbar olika kunnig peronal där, men kan man mindre får man se till att ta reda på de som behövs..

• listo

Jag kan reda ut ett par begrepp i alla fall...
    När det gäller läkemedel och forskning, så sker forskning kring biverkningar, graviditet/amning och liknande inte på SUBSTANS utan på varumärkesnamn.

För att ta ett välkänt exempel, Losec... Losec har funnits i över 25 år, man har forskat MASSOR på Losec och vet att Losec är helt ofarligt att använda under graviditet.
    För några år sedan tog patentet slut för Losec, vilket innabar att det var fritt fram för andra läkemedelstillverkare att tillverka "kopior", d.v.s. läkemedel med samma innehåll som Losec men under annat varumärke.
    Då uppstod plötsligt det märkliga att på bipacksedlarna till Losec står att det är helt okej under graviditet, medan det i bipacksedlarna för "kopiorna" står att man inte vet tillräckligt om effekterna och att man inte bör använda läkemedlet utan att rådgöra med läkare först.

Och orsaken? Ja, trots att det alltså handlar om exakt samma läkemedel (samma verksamma ämne, samma tillredningssätt o.s.v) så är forskningen gjord på varumärket Losec, inte på den verksamma substansen omeprazol, och därför får inte heller kopiorna "knycka" Losecs forskningsresultat och skriva i bipacksedlarna att det är helt okej under graviditet.

Informationen i bipacksedlarna är samma information som även farmamceuterna på Apoteket ska vidarebefordra. Och fram till för något halvår sedan så har farmaceuterna inte FÅTT rekommendera Losec-kopiorna till gravida.
    Men sedan kom nya direktiv från Läkemedelsverket. Man har granskat även kopiorna och kommit fram till att farmeceuterna nu även ska upplysa om de billigare kopiorna av Losec eftersom det är samma verksamma substans och man vet att den är säker för gravida.

Lång förklaring, men den kanske gör att begreppen klarnar litegrann.
    Det är precis samma sak när det gäller nässpray och andra läkemedel. Marknaden för generika (d.v.s. billigare kopior av läkemedel) har exploderat de senaste åren, och det kan stå väldigt olika saker i bipacksedlarna trots att det är exakt samma innehåll. Men det beror alltså på att forskningen sker på VARUMÄRKE, inte på SUBSTANS...

Så ja, det kan verka märkligt att man får olika råd av olika farmaceuter, men det kan vara bra att veta bakgrunden till att det kan bli så. Det handlar alltså oftast inte om knäppa eller inkompetena farmaceuter, utan om bristfällig eller ej uppdaterad information i förpackningarna. Farmaceuterna får trots allt sin info direkt från bl.a. Läkemedelsverket...

Svar på tråden Fel info av apotekspersonal......skamligt!