• viva la vida

Ska ofödda barn ha lagligt skydd ?

Som det nu är finns inga lagar som skyddar de ofödda, blir modern angripen av någon och denne har syfte att döda barnet , så får han inget straff för mordet utan endast missfall av modern. Kan det vara så att vi fort glömmer denna tid då barnet vilade under vårt beskydd, allt gick ju bra under denna korta tid och den försvann ju så snabbt och inget hände ju ?
    Men borde vi inte tänka på alla föräldrar som ska ta sig igenom graviditets tiden och dessutom på barnet som lever i sin moders sköte, varje mor och far om jag inte tror fel anser att ett rättskydd borde finnas också för barnet ?

Har jag fel när jag tror det ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 22:31
    Det ska stå misshandel av modern, inte missfall.
  • Svar på tråden Ska ofödda barn ha lagligt skydd ?
  • Rochefort 10

Nä, det tycker jag inte, för det skulle väl även innebära att abort blev olagligt, eller?

• Pentagram

Jag är en pappa och jag ser inte att det behövs något särskilt rättsskydd för ofödda barn. En misshandel av en gravid kvinna som leder till att ett foster dör, särskilt om detta är avsikten, bör rimligtvis anses som en synnerligen grov misshandel och föranleda högsta tänkbara straff men jag tycker inte att det ofödda barnet i sig skall anses vara en part i målet. Fostret "ingår" i den blivande modern och omfattas av hennes rättskydd, så att säga.

Vad gäller Rochefort10s kommentar så skulle det inte med nödvändighet innebära att abort blir olagligt. Många djur, exempelvis, omfattas av ett visst rättskydd vad gäller vården av dem men de får fortfarande slaktas. Det skulle nog dock leda till att abortmotståndare fick ett bättre juridiskt fotfäste.

• banansmoothie

Ja det är väl vettigt att det klassassom mord/vållande till annans död om det sker efter v. 22 när man inte längre får göra abort!

• VulgusProfanum

Nej det tycker jag inte.

Personhood law har ställt till det rätt rejält i de stater i USA där man tillämpar den.

En kvinna har blivit åtalad för mord p.g.a. att en tvilling dog i samband med födseln.
    Man har även startat utredningar kring missfall...

I USA så har t.om en del hardcore PL börjat att protestera och det säger en hel del.

Där protesterar man bl.a. emot att kvinnor tvingas till kejsarsnitt. Att de inte får välja hur de själva vill bli förlösta utan läkare bestämmer åt dem och hävdar "fetal rights" och även i fall där inga komplikationer förelåg.
    Att kvinnor som får missfall- vilket även drabbar de som är emot abort- betraktas som kriminella innan det är klarlagt att kvinnan inte själv orsakat missfallet via oaktsamhet eller mediciner..

Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • LillTussa

Nej, för sen har vi lyckats pilla bort rätten till abort.

Nån måtta får det faktiskt vara..
  • lillasmilla

Nä, det skulle vara svårt att dra gränsen. Men visst, man kan ju tycka att en kniv i magen på en kvinna runt BF borde räknas som mord. Men som sagt... hur fan drar man den gränsen? nä, är man född, då är man en egen person, inte innan dess.

• Emelie Tt

Nej, det tycker jag inte. Dessutom skulle det bli krångligt av flera olika anledningar. I vilka fall ska barnet/fostret omfattas?

Låt säga att en gravid kvinna krockar med bilen, skadar inte sig själv eller någon annan men krocken medför tyvärr ett missfall. Skulle hon då åtalas för mord?

Dessutom blir det isåfall uppenbara problem med dagens abortlagstiftning,

• Stårschan
    LillTussa skrev 2010-01-24 23:20:59 följande:
    Nej, för sen har vi lyckats pilla bort rätten till abort. Nån måtta får det faktiskt vara..
    Håller helt med. Kvinnans skydd är tillräckligt. Den idiot som misshandlar henne så att hon förlorar barnet skulle knappast avstå från att slå för att fostret hade egna "rättigheter". En sådan lag skulle bli tandlös för att försvara dem som verkligen behöver det, medan den skulle försvåra för sådana som vill genomgå abort. Så nej, tanken är helt fel.
    Att tänka fritt är stort. Att tänka rätt är större.
Svar på tråden Ska ofödda barn ha lagligt skydd ?