• Mizz Turko

    Leasa bil som privatperson för lång tid framåt?

    Finns det några firmor/företag etc, som leasar ut bilar för lång tid för privatpersoner? Sådär som för företag?

    Vi är i behov av bil, men avvaktar med inköp av ny bil i dagsläget, utan vill spara ihop först och köpa om ca 2 år.


    Prinsessan Lorin 090512 ~~~ Syskon BF 100624
  • Svar på tråden Leasa bil som privatperson för lång tid framåt?
  • Nalle har ett blått hus

    Jag jobbar på andra sidan finansbolagen så att säga, med obeståndsärenden. Det är inte ekonomiskt fördelaktigt för en privatperson att ta ett leasingavtal i flera avseenden. Dels för att man inte kan dra momsen. Dels för att, om man hamnar i den situationen att man inte klarar av att betala så sägs HELA avtalet upp, inte bara det man halkat efter med och även om man lämnar bilen ifrån sig så har finansbolaget laglig rätt att kräva dig på HELA restskulden som finns kvar när bilen är återtagen och såld. Så säg att du har 150 000:- kvar på kontraktet, bilen blir återtagen av finansbolaget och såld för 50 000:- så måste du ändå betala 100 000:- till dem bara för att det var ett leasingavtal. Är det ett köpeavtal (vanligt avbetalningskontrakt) gäller inte den regeln, samt att då säger de väldigt sällan upp hela avtalet om man halkar efter - de låter oss bara jaga dig för det du är efter med för att se om du kan betala ikapp. Med leasingavtal har man dessutom en restskuld kvar för att lösa ut bilen när avtalet är klart.

    Mitt tips är att antingen vänta med att köpa bil, eller ta ett vanligt köpavtal, på en bil ni vill ha - det går alltid att lösa i förtid och du har rätt att sälja och byta bil så länge du upplyser finansbolaget om det. Tänk på att oavsett vilket sätt du väljer så är det inte DIN bil så länge den inte är till fullo betald - du lånar den av ett finansbolag. Den MÅSTE hållas försäkrad (även om man ställer av den), vårdas väl osv, osv... annars riskerar man förlora bilen och bli skyldig hela summan som är kvar.

  • Pappa G

    Två år är nog en kort tid. De flesta ligger väl på 36 månader.
    Volkswagen har ju sådana erbjudanden ibland.
    Fast jag är tveksam till erbjudanden som inte har ett garanterat andrahandsvärde.

  • Mizz Turko

    Tack för svaren.

    Har tittat på Toyotas sida om deras prenumeration. Vill ju så gärna ha Toyota helst men summan hamnade på runt 4000 kr per månad och det känns idiotiskt att slänga iväg så mycket för en bil man leasar.

    Så här väntar vi med att köpa tills efter sommaren och spara istället tills dess.


    Prinsessan Lorin 090512 ~~~ Syskon BF 100624
  • Pappa G
    Mizz Turko skrev 2010-01-23 20:11:01 följande:
    Tack för svaren. Har tittat på Toyotas sida om deras prenumeration. Vill ju så gärna ha Toyota helst men summan hamnade på runt 4000 kr per månad och det känns idiotiskt att slänga iväg så mycket för en bil man leasar. Så här väntar vi med att köpa tills efter sommaren och spara istället tills dess.
    Det är nog en månadskostnad man får räkna med för en ny bil..
  • Mizz Turko
    Pappa G skrev 2010-01-23 21:20:27 följande:
    Det är nog en månadskostnad man får räkna med för en ny bil..
    Jo tack, om det hade varit att man skulle köpa så hade det varit okey, men som sagt inte okey för en leasingbil
    Prinsessan Lorin 090512 ~~~ Syskon BF 100624
  • Pappa G

    Vad är skillnaden?

    I "leasingkostnaden" brukar det väl dessutom ofta ingå saker som ex. service, försäkring eller liknande.

    Vi köpte en lätt begagnad (3 år) bil för 1,5 år sedan. Den har kostat mer än 4 500 kr per månad sedan dess..

  • enlitenbitkaka
    Mizz Turko skrev 2010-01-23 22:13:13 följande:
    Jo tack, om det hade varit att man skulle köpa så hade det varit okey, men som sagt inte okey för en leasingbil
    I leasingsumman ingår som ovan här redan sagt oftast skatt, försäkring, service osv. En del fyller till och med på spolarvätska och byter torkarblad åt dig. Och pajjar bilen betalar en del leasingföretag även för det. Så räkna noga.
  • Gorban
    Nalle har ett blått hus skrev 2010-01-23 06:56:31 följande:
    Jag jobbar på andra sidan finansbolagen så att säga, med obeståndsärenden. Det är inte ekonomiskt fördelaktigt för en privatperson att ta ett leasingavtal i flera avseenden. Dels för att man inte kan dra momsen. Dels för att, om man hamnar i den situationen att man inte klarar av att betala så sägs HELA avtalet upp, inte bara det man halkat efter med och även om man lämnar bilen ifrån sig så har finansbolaget laglig rätt att kräva dig på HELA restskulden som finns kvar när bilen är återtagen och såld. Så säg att du har 150 000:- kvar på kontraktet, bilen blir återtagen av finansbolaget och såld för 50 000:- så måste du ändå betala 100 000:- till dem bara för att det var ett leasingavtal. Är det ett köpeavtal (vanligt avbetalningskontrakt) gäller inte den regeln, samt att då säger de väldigt sällan upp hela avtalet om man halkar efter - de låter oss bara jaga dig för det du är efter med för att se om du kan betala ikapp. Med leasingavtal har man dessutom en restskuld kvar för att lösa ut bilen när avtalet är klart. Mitt tips är att antingen vänta med att köpa bil, eller ta ett vanligt köpavtal, på en bil ni vill ha - det går alltid att lösa i förtid och du har rätt att sälja och byta bil så länge du upplyser finansbolaget om det. Tänk på att oavsett vilket sätt du väljer så är det inte DIN bil så länge den inte är till fullo betald - du lånar den av ett finansbolag. Den MÅSTE hållas försäkrad (även om man ställer av den), vårdas väl osv, osv... annars riskerar man förlora bilen och bli skyldig hela summan som är kvar.
    Så sant. Däremot är privatleasingavtal nästan aldrig upplagda med slutvärdering och eventuell restskuld när avtalet löper ut. Det är bara att lämna tillbaka bilen såvida man inte har misskött den.

    Funderar man på privatleasing beror det ofta på att man inte har eller vill lägga in sitt sparkapital som kontantinsats. Om man har ordnat ekonomi och hyfsad inkomst kan man idag låna till hela kostnaden för en ny bil på t.ex. www.ikanobank.se till en bra ränta. Då har man handlingsfriheten att t.ex. sälja bilen och betala av lånet om man skulle bli sjuk eller arbetslös. Ett leasingavtal kommer man inte ur lika lätt.
  • Mizz Turko
    Gorban skrev 2010-01-25 14:07:01 följande:
    Så sant. Däremot är privatleasingavtal nästan aldrig upplagda med slutvärdering och eventuell restskuld när avtalet löper ut. Det är bara att lämna tillbaka bilen såvida man inte har misskött den.Funderar man på privatleasing beror det ofta på att man inte har eller vill lägga in sitt sparkapital som kontantinsats. Om man har ordnat ekonomi och hyfsad inkomst kan man idag låna till hela kostnaden för en ny bil på t.ex. www.ikanobank.se till en bra ränta. Då har man handlingsfriheten att t.ex. sälja bilen och betala av lånet om man skulle bli sjuk eller arbetslös. Ett leasingavtal kommer man inte ur lika lätt.
    Precis.

    Luscios

    Det är därför jag inte vill lägga så mycket pengar på en leasingbil som jag ändå inte kan "sälja" i slutändan eller så.
    Prinsessan Lorin 090512 ~~~ Syskon BF 100624
  • Pixboy

    Peugeot Göteborg har "hyr mig" koncept, få tex en 207 för 2500 kr/mån inkl service, vinterdäck mm. Bilia leasar ut Clio för 1400 kr/mån. Det är ungefär samma som värdeminskningen om du skulle köpa bilen, men du slipper ligga ut med pengar och/eller lån.

    Räkna på det så ser man att det inte är så dumt

  • Ulf Harrys Farsa

    Antar att nån nämt att man oftast ska casha 30% av bilens värde, sen tillkommer leasing avgiften och slutligen restvärdet efter 3år.
    Fria reparationer, service & försäkring är mycket ovanligt.

    Det är alltid en dålig affär att skaffa ny bil, dock är ett normalt banklån (kanske öka på huslånet) det bästa alternativet (om man inte kan casha hela bilen förstås)

  • Gorban
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-26 14:11:27 följande:
    Antar att nån nämt att man oftast ska casha 30% av bilens värde, sen tillkommer leasing avgiften och slutligen restvärdet efter 3år.Fria reparationer, service & försäkring är mycket ovanligt.Det är alltid en dålig affär att skaffa ny bil, dock är ett normalt banklån (kanske öka på huslånet) det bästa alternativet (om man inte kan casha hela bilen förstås)
    Det du nämner gäller företagsleasing. När det gäller privatleasing betalar man ingen kontantinsats och restvärdet är garanterat.
  • Gorban
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-01-26 16:37:15 följande:
    vilka bilhandlare släpper iväg bilar så?
    Bland annat Toyota men även andra märken. Se längre upp i tråden. Kontrakten ligger på 24 eller 36 månader med en viss högsta kilometersträcka. Försäkring och service ingår men skatt tillkommer. Toyota vill ha en deposition på 5000 kr.

    Jag tror inte att det är någon bra affär för de flesta privatpersoner. Ett billån är nog bättre. Men jag har en kollega som prenumererar på en liten Toyota till sina barn. Han tycker det är en bra lösning.
  • Molson Canadian

    Netlease ( www.netlease.se ) leasar till privatpersoner och det går inte till så som Nalle har ett blått hus skrev. Om man har ett kontrakt på 36 månader och vill lösa ut det tidigare så räknas det utifrån månadskostnaden som kontraktet gällde. Inte priset för bilen. Det kan dock tänkas att Toyota gör så, men det är väl egentligen inte leasing utan avbetalning?


    Vi betalar 3600 kr i månaden för vår leasingbil. För oss har det varit helt ok och ett bekymmersfritt sätt att ha bil. Man tjänar väl inte på det rent ekonomiskt, men det är smidigt. 
  • Pixboy

    Räknar man på de så ser man att det man egentligen betalar är värdeminskningen. Dvs om bilen kostar 150.000 ny och den efter 3 år kan säljas för 80000 så är det 70.000 som bilhandlaren vill ha dvs 2000 kr i månaden.

    Hade du köpt bilen för 150.000 och sedan säljer den för 80000 har du ju tappat lika mycket, men du har också legat ute med kontanter, alternativt haft ett lån på ännu mera.

    Säger inte att privatleasing är bättre, men det är heller inte sämre. Bara ett annat sätt att ha en bil

Svar på tråden Leasa bil som privatperson för lång tid framåt?