• sofieo3

steriliserade våran katt och nu är hon död

hejsan!

Min familj steriliserade våran katten i tisdags, i onsdags hade hon ont men inget vi reagera så mycket på i och med att det gör ont när kattnarkosen går ur.. igår hittade pappa henne död.

vi ringde vitrinären och bad om en förklaring. det vi fick som svar var att: "sånt händer".

Hur vanligt är det? någon av er som vart med om detta?
    jag vill gärna veta vad som gått fel med våran lilla katt, har man rätt att få veta?

lillkatten blev bara 8 månader, det känns väldigt jobbigt att det blev såhär när man bara ville väl.

• Svar på tråden steriliserade våran katt och nu är hon död
  • SunnyBunny

Nej va hemsk, jag lider verkligen med dig:(

Men visst har vet. rätt att det finns alltid en chans att nåt kan gå snett, trots att det är väldigt ovanligt. Kanske kan man säga det på ett bättre sätt än- Sånt händer!

Men visst, chansen finns alltid tyvärr:/ Du kan begära och veta vad som har hänt, fast då måste du tyvärr bekosta en obduktion, och hur hemskt det än låter är det bortkastade pengar då du får inte din kisse tillbaka:/ Beklagar! Vet hur hemskt det är och förlora ett djur...

• vackrastarflow

usch så hemskt! jag beklagar verkligen!

tyvärr finns det alltid en risk med narkos, och vissa djur reagerar starkare än andra. om det är det som varit avgörande i detta fallet kan jag ju dessvärre inte svara på. jag tycker INTE om att söva min katt, var orolig hela dagen då hon kastrerades men man tror ju att de är säkra när de är vakna och kommit hem.

det jag tycker är tråkigt är reaktionen från veterinären, hon/han hade ju kanske kunnat förklara närmare...

kramar!

• Morkullan

Skickar en varm kram! Så ledsen för er skull!

(Min ena hankatt blev också jättedålig av narkosen i samband med kastrering men efter två dygn piggade han på sig men hade då fått veterinärhjälp för att allls lyckas vakna...

• Cubix
    sofieo3 skrev 2010-01-22 21:56:42 följande:
    hejsan!Min familj steriliserade våran katten i tisdags, i onsdags hade hon ont men inget vi reagera så mycket på i och med att det gör ont när kattnarkosen går ur.. igår hittade pappa henne död. vi ringde vitrinären och bad om en förklaring. det vi fick som svar var att: "sånt händer". Hur vanligt är det? någon av er som vart med om detta? jag vill gärna veta vad som gått fel med våran lilla katt, har man rätt att få veta? lillkatten blev bara 8 månader, det känns väldigt jobbigt att det blev såhär när man bara ville väl.
    kan ni inte kräva obduktion eller en vettigare förklaring än att "sånt händer" ???
  • lennartsdotter

Jag tycker ni ska obducera katten. Visst händer det att katter dör pga. narkosen men det kan även handla om försumlighet från veterinärens sida. Tex. en urinledare som skurits av.

Handlar det om försumlighet bör ni kräva pengarna tillbaka och anmäla veterinären till Veterinära ansvarsnämnden.

• Maria1

USCH vad hemskt!!! Jag kommer vara livrädd när vi ska kastrera våran lillkille....

• Toppen9

Usch vad hemskt och vilken hemsk veterinär som bara säger att "sånt händer"! Nä, jag skulle nog vilja göra en anmälan och utreda det hela om jag var du. (tyvärr vet jag inte vart man vänder sig)

• Maria1

Tyvärr händer sånt... Vissa katter klarar inte att bli sövda.. Fast hade det varit det så bör hon inte ens vaknat upp ur narkosen..
    Jag tycker mer det låter som om det blev en inre blödning..

• CTMT

Kräv en obduktion eller en mer vettigare och utförlig förklaring till varför katten avled. Finns det ingen vettig förklaring så borde en obduktion utföras kostnadsfritt för att se vad orsaken till döden egentligen var.
    En anmälan ska vara på sin plats mot veterinären om den visar sig befogad efter obduktionen...

Beklagar sorgen :(

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Havanna82

Jag håller med, kräv en bättre förklaring från veterinären. Ja, sånt händer, men det borde ligga i dennes intresse att ta reda på om h*n gjorde något fel.
    Såg ni att katten höll på att bli dålig? Blev den sämre och sämre? Jag har själv ganska nyss kastrerat min honkatt och det tog säkert en vecka innan hon var ordentligt på benen igen. I 2 dagar låg hon bara och kissade ner sig, jag fick mata henne med spruta. Mina tidigare honor som jag kastrerat hoppade ur transportboxen på en gång och var pigga hela tiden.

• satakatse

jag var tvungen att avliva min hona för hennes mage läkte inte och det börja ruttna och hon varade ur ett hål på magen..

• Trill

Men usch vad hemskt! Vad tråkigt.
    *kramar kissen*

Begär en förklaring från veterinären. Så här borde det inte få gå till!!

• sofieo3

tack för alla kramar och medelande.
    Vi har ringt veterinärens kollega. och han har jobbat där i 8 år. och han sa att det har hänt en gång på 8 år att en katt dör pga detta...

Han förklarade som några av er att det kan ha vart narkosen. men att han kan inte svära på att det är just narkosen som har dödat våran goa katt.
    Veternären fråga om vi hade katten kvar, så förhoppningsviss kommer dom undersöka katten...

vi har en katt hemma som är 9-10 år, som verkligen levt upp till våran kattunge. och som har tyckt att det har vart riktigt  kul med en "Unge" i huset. jag vet inte ens där hur man nu ska göra för att få honom att må bra?. innan våran kattunge kom hade han typ inget liv, låg på sin stol i köket, åt en hel del, gick på toa och så va den dagen över. men med kattungen fick han någon att uppfostra och någon att dra i svansen på när han var utråkad.. ja ni som har katter vet hur kul dom kan ha ihop..

vad ska jag som ägare göra nu? ska jag skaffa en ny katt? eller ska jag riskera att han blir deppad igen? jag bor inte hemma längre men dom på hemma fronten har ringt och berättat att han går å letar och nosar bland hennes saker. det gör så ont i mig. han är ju inte dum han fattar ju att kattungen är borta.

låter som katten är mitt ända liv, men så är det inte. men en katt kan betyda så extremt mycket men man fattar det inte förens något sånthär händer.  

• Trill
    sofieo3 skrev 2010-01-26 09:05:58 följande:
    ska jag skaffa en ny katt? eller ska jag riskera att han blir deppad igen?
    Jag tycker du ska skaffa en ny katt som sällskap till honom.

Och var inte rädd för att sterilisera den, men berätta för veterinären när det är dags vad som hände förra gången. Att du är lite oroad.

Lycka till!
  • UngMorsa

Fy fasen vad sorligt!

Vi ska kastrera ena våran hona på fredag och nu blev jag jätte orolig.
    Jag skulle bli helt otröstlig om det hände henne någonting:(

• vackrastarflow

Usch så sorgligt ts. Men jag tycker du ska försöka med en ny katt! Precis som den andra veterinären sa så händer inte sådant här ofta.

Kramar! Och lycka till! Jag vet hur stor betydelse ett djur kan ha i ens liv.

Svar på tråden steriliserade våran katt och nu är hon död