• helenasthlm

Uppsägning pga arbetsbrist-har jag tystnadsplikt mot kund?

Jag arbetar som lokalvårdare hos åtta företag.
    Har nu blivit uppsagd pga arbetsbrist.

Har jag tystnadsplikt till mina kunder??

Det påstår i alla fall min chef pga att det skapar oro hos kunderna.

Men det är väl inte mitt problem. Jag har jätte bra kontakt med mina kunder och alla anställda inom företagen + att det finns många som är mina vänner.

Jag ska ju nu söka mig ett nytt arbete och kommer ju söka hos en massa företag tom hos dom jag utför lokalvård hos idag.

Varför ska jag hålla min uppsägning hemlig??

Vet du om det finns nån sån lag?

Glömde skriva att jag arbetar åt en städfirma som har ca 50-70 anställda, vet inte riktigt.

• Svar på tråden Uppsägning pga arbetsbrist-har jag tystnadsplikt mot kund?
  • missteddy

har du skrivit på ett tysnasplikt papper? om så har du tystnads plikt livet ut

• far

Vadåå? Jobbar du för 8 företag? Alltså du har 8 arbetsgivare? Hur länge har du gjort det? Vet bara att när jag hade 2 arbetsgivare fick jag kvarskatt, pga. av det. 
     Om du är uppsagd pga. arbetsbrist, kan du väl ventilera det till vem du vill? Tystnadsplikt handlar om att man håller truten om allt som händer hos kunden, så har jag uppfattat det i allafall.

• luzorsus

hon lär ha en arbetsgivare med jobbar hos 8olika kunder.....kunder till arbetsgivaren

• luzorsus

ser inga problem i att du ska kunna säga att du är uppsagd....för det är du ju!

• helenasthlm

Jo men inte står det i det papperet vad jag har tystnadsplikt för....

tex vid uppsägning.

Vilken dumskalle håller en sak inom sej!

Min chef har ingen rätt att stå och säja till oss att vi inte får prata om det, enbart prata med henne. Det låter konstigt tycker jag.

Jag undersöker saken för fullt.

Har hittills fått till svar att man aldrig hört talats om tystnadsplikt vid uppsägning.

Tacksam för fler svar....

• helenasthlm

en arbetsgivare men jobbar hos 8 olika kunder=stämmer

• Kilsbergen

SJälvklart måste du väl kunna säga att du är uppsagd. Tystnadsplikten handlar väl om företagshemligheter?

• helenasthlm

Ja visst fan måste det vara så.

• Gestilja

Ärligt, det konstigaste jag hört. Visst kan jag inte garantera att det inte är så, men har då alrdig hört talas om det iallafall och tycker det verkar väldigt konstigt för du har ju rätt att söka nytt jobb även hos dom du jobbat hos för tillfället.

Theo 070424 och Tyra 080505 och Ida 091130
  • helenasthlm
    Gestilja: precis vad jag tänkt göra...jag vet att ett utav företagen söker personal...
  • Gestilja
    helenasthlm skrev 2010-01-22 23:01:45 följande:
    Gestilja: precis vad jag tänkt göra...jag vet att ett utav företagen söker personal...
    Ja, för du måste ju få söka jobb vart du vill om du blir varslad. Hur låter det annars...Du blir varslad, det företaget som har dig nu inhyrd söker personal men du som snart blir arbetslös, kan jobbet, folket, områderna mm får inte söka det för du blev varslad? Och om du gör det, ska du då behöva ljuga om varför du slutar på andra företaget? Låter ju helmysko.
    Theo 070424 och Tyra 080505 och Ida 091130
  • Kilsbergen

Om jag vore dig skulle jag höra med facket om vad som gäller. Lycka till med att hitta ett nytt jobb!

• helenasthlm

Jag är inte med i facket!

• vintjej

Vad menar din chef egentligen? Tystandsplikten brukar normlt röra information som kan vara känslig för företaget eller företagets kunder. Och som vanligt ska man respektera PUL, datalagen o s v.
    Men du har alltid rätt att få gå på intervju hos en annan arbetsgivare t ex.

• Bolaget
    Kilsbergen skrev 2010-01-22 22:40:15 följande:
    SJälvklart måste du väl kunna säga att du är uppsagd. Tystnadsplikten handlar väl om företagshemligheter?
    Och en typisk företagshemlighet är att företaget går dåligt, har tappat uppdrag och börjar säga upp folk.
  • RiNan

Nej nej nej nej, vilken idioti! Tystnadsplikt har man även när man slutat jobbet men den handlar ju definitivt inte om att man inte får säga att man blivit uppsagd. Det handlar om helt andra saker. Klart att du får skrika ut det till hela världen om du vill. Din chef har ju noll koll om han/hon seriöst tror att du har tystnadsplikt om det.

Bolaget: Men nu har personen blivit uppsagt och inte fått reda på en massa information om att det går dåligt och att de därför måste börja säga upp. Eller jo men hon är ju bara en av de anställda som går runt och städar, inte en i ledningen eller så. Skulle hon jobba på en högre post och få reda på det får hon inte börja babbla runt men nu är hon inte det och det är hon som blivit av med sitt jobb så det väl klart att man får säga det, söka mer jobb etc. Om hon går på en arbetsintervju hos ett annat liknande företag och säger att hon söker jobb för att hon blev av med sitt förra är det klart att de är nyfikna på varför. Eftersom hon inte fick sparken för att hon gjort ett dåligt jobb utan för att det är arbetsbrist är det ju klart att den kommande chefen vill veta det och man har all rätt att berätta det också. Jag kanske missuppfattade dig? Hur menade du med ditt inlägg?

• helenasthlm
    RiNan: Du fattade helt rätt :) Vi tänker lika. Tack för svar!
  • ankling

Tror så här...
    Din chef vill inte att du beklagar din hos kunderna. Det får ert företag att framställas i dålig dager, och din chef vill behålla sina kunder.

Därför försöker din chef få dig att hålla tyst till vilket pris som helst.

Det var likadant på mitt förra jobb när de varslade. De ville inte att vi berättade för kunderna (men de kunde inte förhindra det) för det "såg inte bra ut".

Svar på tråden Uppsägning pga arbetsbrist-har jag tystnadsplikt mot kund?