• zingoalla

skruvlockar med plattång

Hur gör man skruvlockar med plattång.
    Min dotter är rakhårig o vill så gärna ha skruvlockar när hon ska vara fin. Vi har kollat en massa klipp på nätet å det ser så enkelt ut.Vi gör precis som på filmen men håret är lika platt ändå.Tips någon, finns det någon hemlighet.

• Svar på tråden skruvlockar med plattång
  • mion

Halens har en tång nu för endast 199 =) som man gör sådana lockar med

• zingoalla
    mion skrev 2010-01-22 22:52:17 följande:
    Halens har en tång nu för endast 199 =) som man gör sådana lockar med
    kanske värt att kolla.men jag tyckte vi kunde lära oss med plattången...men kanske jag ska ge upp det.
  • mammamutilltre

Det är lite trixigt, man får ibland till jättefina skruvar och ibland inte alls....men du skruvar ju lixom inifrån...svårt att förklara. Krävs lite träning.

• framsteg

De gånger jag har tålamodet att öva så har jag insett att jag måste dra igenom plattången väääääääääääääääldigt lååååååååååååååååångsamt. Dock hinner jag tröttna rätt fort på det då min hårlängd går rätt långt ner på ryggen...

Sen kan det ju även vara så att hennes hår kanske kräver någon form av stylingprodukt i!?

• zingoalla

hmm provade att vinkla tången både upp o nedåt, dra långsamt och fort..lika platt ändå.men vi provade inte med någon produkt i.Vi har nåt värmeskyddande medel kanske det funkar med det i.Får testa i morrn.Lite känsligt när många i klassen har fina lockar, storebror och jag är självlockiga hon tycker det är såååå orättvist.

• framsteg

Nödlösningen jag kör ibland är att rulla upp det på hushållspapper/toapapper med någon form av mousse i håret och sover med det i på natten (eller går med det hela dagen hemma om jag skall iväg på kvällen och är hemma hela dagen).

Gör inte lika ont att sova med som hårspolar

Brukar fästa fast dem med gummiband men har läst någonstans att har man långt papper (måste bli väldigt långt ) så kan man knyta ihop det.

Förstår dock din dotter till fullo - man vill ju gärna ha lockar när man har rakt. Har en kompis som har världens finaste lockar som är avundsjuk på mitt spikraka hår!

Fler tips annars ang plattången - har ni testat att ta olika tjocka hårtestar? Det kan också vara ett tips.

• mammamutilltre
    zingoalla skrev 2010-01-22 23:38:18 följande:
    hmm provade att vinkla tången både upp o nedåt, dra långsamt och fort..lika platt ändå.men vi provade inte med någon produkt i.Vi har nåt värmeskyddande medel kanske det funkar med det i.Får testa i morrn.Lite känsligt när många i klassen har fina lockar, storebror och jag är självlockiga hon tycker det är såååå orättvist.
    Min dotter har med rakt hår och tycker det är så fint med lockar, jag brukar inte ha i nåt.....men börjar du inifrån och snurrar den sakta ut? Då ska det med en del tålamod och träning gå att få till d.
  • zingoalla

ja, jag börjar inifrån å dra sakta ut, i bästa fall får vi till en liten böj på slutet.Köpte en trippeltång förra året men det blev ju inte alls sådana lockar hon tänkt sig

• LivL

Min frisor gjorde sa till mitt brollop, men jag kan fasen inte gora det skalv. Jag haller for hart/lost i tangen sa det gar lixom inte att snurra upp det.

• Angelica77

Först och främst...Värmeskydd är ett måste. Börja med det.
    Därefter en stylingprodukt som ger stadga utan att bli stenhård.

Plattången måste vara riktigt varm.
    Ta en hårtest ca 3-4 cm bred.
    Börja kläm med plattången några cm från huvudet så att du inte bränner henne.
    När du klämt tag om håret vänder du plattången 180 grader underifrån och utåt -upptå så att hårtesten nedanför tången hamnar parallelt med håret ovanför tången.
    Dra eller om det är svårt...öppna nån halv cm och lossa lite lite försiktigt på greppet -flytta ner tången - kläm igen och fortsätt så ända ner på hårtesten.

Det är alltså den böjen som blir från det att du vänder hårtesten 180 grader och uppåt som gör att det lockar till sig runt själva plattångens yttre hölje.

Beroende på hårkvalitet samt tjocklek så kan det variera lite hur snabbt du kan dra.
    Men med ett bra värmeskydd köpt hos frisör behöver du inte vara orolig att skada håret.

Hoppas jag har kunnat förklara mig lite hur jag menar.
    Gör sådana lockar varje dag till jobbet. Har vanan inne

Svar på tråden skruvlockar med plattång