• Kyria

Nedreglering inför IVF med PCO

Jag fick diagnostiserat PCO och utebliven ägglossning under hösten. Jag fick inte ägglossning av Pergotime, och jag och min man väntar nu på att göra vårt första försök med IVF.

Jag googlade lite och kunde läsa mig till att man normalt börjar med nedreglering på dag 21 i menscykeln, men att om man har PCO eller väldigt långa cykler så kunde (borde?) man starta på dag 1 i stället.

Jag blir lite nyfiken, ni andra med PCO som har gjort IVF, vilken dag i cykeln startade ni nedregleringen på?

Är det annars något speciellt man ska tänka på inför IVF som kanske blir annorlunda på grund av PCO?

• Svar på tråden Nedreglering inför IVF med PCO
  • Lille Gris

Jag gjorde ingen nedreglering alls utan gjorde den sk korta metoden där man går direkt på sprutor men efter halva tiden tar man dubbla sprutor istället (en med tillväxtstimulerande och en med "lossningshämmande"). I och för sig fick jag äl med Pergo, vet inte om det har någon betydelse eller om det hade blivit korta metoden i första hand oavsett.

Nej, det är egentligen inget speciellt att tänka på pga PCO:n. När man gör IVF slår de tillsatta hormonerna ut kroppens normala funktion hur som helst så det spelar ingen roll vad man har för bakgrund. Dock tror jag att det finns en liten extra risk för överstimulering för PCO:are, framför allt om man är lättstimulerad, men det brukar man se tendenser till redan på första vul:et i så fall.

• råbot

Vid den långa metoden dvs med nedreglering kan man börja på dag 1 eller 21. Själv har jag PCOS och började på dag 21. Vad gäller överstimulering är risken för det större om man har PCO. Dock är det olika hur man ser det. Ibland visar det sig mot slutet av behandlingen. Sedan är det väldigt individuellt hur man svarar på behandlingen oavsett om man har PCO eller inte. En del är mer trögstimulerade och då får man spruta lite längre.

• Kyria

Tack för era svar! Vi får väl se vilken metod det blir för min del. Jag hoppas att stimuleringen kommer att fungera bra, alla verkar skriva att man är extra lättstimulerad när man har PCO, så jag blev väldigt snopen när Pergotime inte fungerade.

Svar på tråden Nedreglering inför IVF med PCO