• DamnCat

Ont i tungan

Jag har haft ont i min tunga i kanske en vecka nu. Det syns inget på den och den är inte svullen men det gör ont när jag gör vissa rörelser, t ex om jag försöker peta bort mat som fastnat på tänderna. Det är inte hela tungan som gör ont utan ena sidan, precis runt om piercingen jag har (gör ont om man rullar tungan så att baksidan syns och om man trycker med fingret precis bakom/runt om vid piercingen). Är det piercingen som orsakt detta (djup infektion eller nåt?) eller kan det vara nåt annat. Har aldrig känt av detta innan och jag har haft min piercing i 7,5 år. Bör jag söka läkare för detta eller försvinner det? Någon som vet?

• Svar på tråden Ont i tungan
  • Neko

Kan det vara en yttepytteliten blåsa? De kan kännas ganska så mycket om det är en afteblåsa och är svåra att se.

• antitanten

Jag skulle råda dig att ta ut piercingen en dag först och se om det onda försvinner.
    Om inte, kan det röra sig om sk "spottsten". Spottkörteln kan ibland få små "stenar" som täpper till salivutsöndringen och då gör det ont. Under tungan sitter att gäng körtlar och även utmed käkleden. Drick mycket vätska, gärna nåt med starkt citron så stimulerar du saliven och ofta lossnar dessa "stenar" av sig själva.
    Man kan få ökad spottsten av mycket ost och mjölkprodukter.

• DamnCat

Tack för era svar! Jag tog ut piercingen igår kväll och undersökte ordentligt och på undersidan, precis vid hålet, så såg jag att det satt en blåsa som nog piercingen orsakat. Tydligen så satt det lite plack eller vad man ska säga på själva piercingstången så det har nog skavt lite. Lät piercingen vara av under natten och på morgonen kände jag inget alls i tungan. Så det löste sig rätt snabbt!

• antitanten
    DamnCat skrev 2010-01-23 23:06:55 följande:
    Tack för era svar! Jag tog ut piercingen igår kväll och undersökte ordentligt och på undersidan, precis vid hålet, så såg jag att det satt en blåsa som nog piercingen orsakat. Tydligen så satt det lite plack eller vad man ska säga på själva piercingstången så det har nog skavt lite. Lät piercingen vara av under natten och på morgonen kände jag inget alls i tungan. Så det löste sig rätt snabbt!
    Åh vad bra. Skulle råda dig fortsättningsvis att skölja munnen/ gurgla med Cordosyl ca två gånger i veckan, just för att det samlas plack lätt kring staven o området kring.

Ha det bra.
  • DamnCat
    antitanten skrev 2010-01-24 02:45:44 följande:
    Åh vad bra. Skulle råda dig fortsättningsvis att skölja munnen/ gurgla med Cordosyl ca två gånger i veckan, just för att det samlas plack lätt kring staven o området kring.Ha det bra.
    Jo, plackproblemet är jag medveten om, undre kulan brukar se hemsk ut efter ett tag. Det har dock aldrig satt sig på stången som det hade gjort nu. Tackar för ditt råd, behöver skölja med Corsodyl ändå pga mina tänder men det har jag en förmåga att glömma. Tanken är dock att piercingen i tungan ska tas ut permanent så hålet ska få växa igen. Ska bara samla mod till det
  • antitanten
    DamnCat skrev 2010-01-25 00:56:09 följande:
    Jo, plackproblemet är jag medveten om, undre kulan brukar se hemsk ut efter ett tag. Det har dock aldrig satt sig på stången som det hade gjort nu. Tackar för ditt råd, behöver skölja med Corsodyl ändå pga mina tänder men det har jag en förmåga att glömma. Tanken är dock att piercingen i tungan ska tas ut permanent så hålet ska få växa igen. Ska bara samla mod till det
    Ha ha... samla mod till att ta ut piercingen permanent. Vad kul det lät.
    Vore det jag skulle jag nog behövt samla hur mycket mod som helst för att
    sätta i en piercing....
    Ja, lycka till nu.
Svar på tråden Ont i tungan