• iolanthe

Många frågor om dubai!

Vi (eller mest jag, maken kräver bearbetning ), funderar på att åka till dubai i november, men jag har rätt många funderingar ännu.

Våra barn kommer att vara 4 år och 1 år då. Hur är det för barn i dubai, finns det barnmenyer och barnstolar på restaurangerna?

Var är det bäst att bo? Vi vill bo nära stranden, max 1 km så att den äldra orkar gå utan gnäll, men helst intill stranden och så vill vi helst ha lägenhetshotell. Men det verkar vara svårt att hitta, hittills har jag bara hittat lägenheter 4-5 km från stranden med liten fyrkantig pool eller jättefina hotell vid stranden med superfina poolanläggningar. Och det känns ju lite dumt, att man antingen har både och eller ingetdera så att säga.

Hur är prisnivån för att äta ute? Om en utelunch är billig blir det kanske inte av att vi gör egen lunch heller och då går det bra med bara ett hotellrum.

Nån som kan tipsa om sidor där vi kan leta eget boende istället för att gå genom charterbolagen och på så sätt kanske hitta bra (och billigare) boende?

• Svar på tråden Många frågor om dubai!
  • hotten

Dubai är ju i förstahand inte direkt en sol å bad resemål, men är det det du vill så bör du bo vid stranden å inte en km därifrån...  allmänna stranden är skit å de andra kostar att gå in på osv..

Dubai är en modär storstad med enorma fina shoppincenter som har fina toaletter, skötrum (skinnfotöljer för amning å modärnaste skötborden som jag inte ens sett i sverige) osv..
    Tivolin inne i shoppingcentren så 4 åringen kommer säkert att gilla karuseller å spel :)

prisnivån för att såväl shoppa som att äta skiljer sig otroligt mycket! alltingen käkar du en finare middag för ett par tusen eller en normal lunch för ca 50,- å så är skillnaderna verkligen överallt å med allt...
    handla en tröja på H&M för 50,- som kostar ca 150,- i sverige på H&M eller så går du till affären mittemot å köper en rätt liknande tröja för några tusenlappar...

Jag hade inte lagt de pengar som en fin hotell på stranden kostar för att åka på en strandsemester till dubai (iof kanske dessa hotell oxå är rätt billiga nu när det är lågkonjuktur där vet att de gått ner mycket i pris.. så då beror det väll på om ni tycker det är dyrt eller normalt?) utan då sattsat på en vanlig semester resa till sol å bad ställen, Dubai skall upplevas, shoppas å ha storstadssemester å sen toppa det med sol å bad :)

• iolanthe

Hmm, jag förstår inte riktigt det där resonemanget att ett resmål är till för det och det och inte det och det , man kan ju kombinera. Det finns en hel massa ställen jag vill åka till och jag vill inte vänta tills barnen uppnåt en viss ålder för att tex. gilla shopping eller annat  man "ska" göra på en viss ort. Inget illa menat, men det känns lite som att sol, bad och bamseklubben är vad man ska ägna sig åt när barnen är små.

Själv skulle jag bli uttråkad av endast sol och bad, och stadsemester och shopping kombinerat med sol och bad tycker jag är perfekt. Vi var tex. till Nice när dottern var 10 mån och det gick hur bra som helst, lite trångt på trottoarerna bara med barnvagn och alla uteserveringar.

Jag vill väldigt gärna åka till Dubai, men jag vill ju att det ska passa barnen också. Sen jag ställde frågan har jag hittat resor för ca 3000 euro för 2 veckor, och visst låter det dyrt, men å andra sidan betalade vi 2100 för en vecka på Cypern så det var ju inte heller billigt. Priserna är alltså för två vuxna och två barn.

Men en annan orsak är också att jag vill åka i november som jag tycker är årets tristaste månad och då är det svårt att hitta värme på nära håll. Kanarieöarna har för kallt vatten, Thailand är för långt borta och Egypten är uteslutet.

• 071001

Jag åker snart till Dubai för andra gången, dock inte på charter utan bor hos min kusin. Jag skulle inte rekommendera nån att åka charter dit. Känns helt fel på nåt vis. Där är inget land man promenerar i utan det är bil, bil och åter bil för att ta sig runt. (Såvida inget drastiskt har hänt på 2 år med kommunikationer) Således bör ni hyra bil eller vara beredda på att åka mycket taxi för att ta er runt(tror inte taxi där har bilbarnstolar att tillgå). Jag skulle tro att alla hotell har pool, men stranden får man nog då ta sig till. Finns vattenland att åka till om man gillar sånt. Shopping såklart. Men ädnå, charter dit, nej tack får jag säga.

• iolanthe

De hotell jag kollat på har gratis busstransport in till centrum, står det i alla fall. Men det var ju en bra synpunkt, har dock bekanta som var dit två veckor med en 4-åring och dom var supernöjda, måste kolla lite med dom också. Till 1-åringen kommer vi att ta med babyskyddet, det är av lite äldre modell och är upp till 13 kg så storasyster hade bra plats där i nödfall ända tills hon var 2 år.

• 071001

Men Dubai har inget riktigt "centrum" så var blev de avsläppta då?
    Bra om ni har ett skydd att ta med, förenklar ju bilresor.
    Vad gjorde dina bekanta där då? Vad såg dem? Gjorde de utflykter?
    Värt att besöka är guldsoukken bara för att ha sett det och madinaatsoukken för att det är fint uppbyggt.

• 071001

Vad gäller mat så åt vi billig lunch i shoppingcentret nån gång och dyr middag på restauranger. Som ovan sa, väldigt olika prisnivå. Upplevde inte allt som billigt i Dubai. Många märken kostar samma eller mer än här.
    Dock var Gant lite billigare märkte jag.

• iolanthe

Siris mamma, dom gjorde väl sånt man gör när man har semester, solar, badar, shoppar, äter god mat och gör utflykter.

Men jag tar och formulerar om frågan lite. Vi vill ha en sol- och badsemester vid en fin strand där barnen kan leka och plaska och bygga sandslott. Efter lunchen som intages antingen vid stranden/poolen eller i lägenheten stannar vi inomhus när solen är som starkast och lillan sover sin eftermiddagssömn. Sen går vi ut på lite shopping och äter en god middag. Finns det ork över gräver vi lite mer i sanden och plaskar i vattnet. Fyra eller fem av 14 dagar vill vi åka på nån utflykt/besöka nån sevärdhet/vattenpark eller nåt annat kul. Är det möjligt att få en sån semester i Dubai?

• 071001

iolanthe, jag kan inte säga med säkerhet, men jag tror att svaret är nej på den frågan. Själv skulle jag alltså inte åka på charter dit utan känner att det behövs både bil och nån som kan Dubai och hittar och vet vad som är värt att besöka.
    Vad skriver charterbolagen om resmålet i sina kataloger? Utlovar de utflykter och bussresor?
    Det är som sagt inte riktigt upplagt så att ett hotell ligger på stranden och sen kan du gå till "centrum" och handla mat, kläder etc. Lite mer utspritt så att säga. Vissa hotell har "egen" strand, men jag tror att de är rätt dyra.

• iolanthe

Siris mamma, charterbolagen får ju alla resmål att låta bra, så dom ska man ju inte ha alltför stor tillit till. Hittills har jag mest kollat på nätet och bara en katalog som vi hade hemma, och där utlovas olika utflykter. Men jag är inte speciellt intresserad av charterutflykter heller. Åker vi skaffar vi en turistguide och tar oss dit vi vill på egen hand med taxi.

Jag har förstått att det är väldigt utspritt, men att det även skulle finnas "lokala" centrum. Tex. i Jumeirah finns det väldigt många fina hotellanläggningar och enligt researrangörerna finns det köpcentra och restauranger däromkring också. Och det räcker för oss. Sen vill vi självklart också besöka Mall of Emirates, men då gör vi en heldagsutflykt av ett sånt besök och håller oss vid hotellet/stranden de dagar vi vill lata oss.

• 071001

Ja, Jumeirah är ett bra område att bo i.
    Jag åker dit 2-10 mars. Ska verkligen tänka på om det är ett bra charterresmål då.

Svar på tråden Många frågor om dubai!