Jag gjorde så här när min dotter var 16: Jag, min man och våran, då 2:årige son, åkte iväg till släkt 35 mil bort. Hon fick pengar (800
, som jag räknat ut skulle räcka de 8 dagarna hon var själv, samt listor på vad som behövde göras i lgh. Typ hur man tvättar, diskar, lagar stora portioner o fryser in, m.m.
Hon klarade det galant! Pengarna räckte både till henne själv, pojkvännen, bästisen samt bästisens kille. Hon hade köpt storpack, hon ringde stup i ett för att be om råd, hon städade, diskade och var jätteduktig!
OBS! Jag hade givetvis massa släkt o vänner på stand-by om det hade gått åt skogen!!
Hon lärde sig jättemycket under dessa 8 dagar, och nu när hon är 18 år så klarar hon nästan allt. Hon har sina pengar, köper sin mat, lagar den själv samt diskar efteråt! Hon får själv prioritera vad hon vill ha och leva med konsekvenserna. Vill hon ha dyra träningsskor så kan hon inte äta lax varje dag ex.
Det kanske inte passar er att göra så, men för henne var det det enda sättet. Då fanns det liksom ingen annan utväg än att göra det själv :)
Lycka till!!!