• The Black Lady

Hur lära tonåring pengars värde??

Min 16 åriga son kan INTE hålla i pengar eller spara pengar.. så fort han får pengar så handlar upp det på skitsaker..... Vad ska jag göra för att lära honom hantera pengar???? När han fyller 18 år får han tillgång till en stor summa pengar som jag är orolig att han kommer slösa på skitsaker..... *orolig*

• Svar på tråden Hur lära tonåring pengars värde??
  • Annika1981

Tyvärr är nog det bästa sättet den svåra och tuffa vägen... Har man gort av med sina pengar så har man inga mer... Så är det ju för oss vuxna. :) Stick inte till honom pengar om hans tar slut.

• Kinya

Låt honom handla upp det och ge honom inget mer förrän det är dags för nästa månadspeng. Var konsekvent med detta och ge dig inte (dvs ge honom honom inte mer pengar bara för att han slösat bort sina pengar) oavsett vad han missar för att han inte sparat pengar till det.

• The Black Lady

Tack för svar...

Men det är så jag gör! Han får inga er pengar förren nästa månadspeng....

Nu  den 9 januari fyllde han år och fick sammanlagt 2300 kr (inkl månadspeng)..

IDAG den 23 januari har han 200 kvar och han har alltså inte köpt något... han säger att han inte vet vad han har köpt...VA???

Jag är galen på han.....!

• Annika1981

Eller köp en kassabok till honom.

• Tazocina

Flytta pengarna han får då han blir 18 till låsta obligationer som han inte får tillgång till förrän han är 25. Låter som om han inte är riktigt mogen att få dem ännu!

• Majsan70

Det är ju inte bara att lära om. Har han inte fått med sig värdet av pengar sen bra mycket tidigare så lär det ju ta tid.
    Han får väl stå för sina misstag helt enkelt skulle jag vilja säga. Är pengarna slut så är dem. Sommarjobbar han? Då lär man ju sig att pengar inte är så himla lätta att få fram utan att man får slita för dem.

• Weyoun

Jag gjorde så här när min dotter var 16: Jag, min man och våran, då 2:årige son, åkte iväg till släkt 35 mil bort. Hon fick pengar (800 , som jag räknat ut skulle räcka de 8 dagarna hon var själv, samt listor på vad som behövde göras i lgh. Typ hur man tvättar, diskar, lagar stora portioner o fryser in, m.m.

Hon klarade det galant! Pengarna räckte både till henne själv, pojkvännen, bästisen samt bästisens kille. Hon hade köpt storpack, hon ringde stup i ett för att be om råd, hon städade, diskade och var jätteduktig!

OBS! Jag hade givetvis massa släkt o vänner på stand-by om det hade gått åt skogen!!

Hon lärde sig jättemycket under dessa 8 dagar, och nu när hon är 18 år så klarar hon nästan allt. Hon har sina pengar, köper sin mat, lagar den själv samt diskar efteråt! Hon får själv prioritera vad hon vill ha och leva med konsekvenserna. Vill hon ha dyra träningsskor så kan hon inte äta lax varje dag ex.

Det kanske inte passar er att göra så, men för henne var det det enda sättet. Då fanns det liksom ingen annan utväg än att göra det själv :)

Lycka till!!!

• abnocto

Min dotter är likadan och hon fyller 18 om tre månader så massa pengar blir hennes. Vi har pratat mycket om detta och jag har försökt få henne att förstå att pengarna ska vara en hjälp till henne i livet, till lägenhet eller att hon slipper ta studielån. Men jag vet att hon kan göra precis vad hon vill med dem och det är bara att hoppas att hon förstår det.
    Som "tur" är ska hon ut och resa i sommar och jag har sagt att hon måste få ihop pengarna själv och det har hon köpt (hon har inte tänkt på att hon får pengar när hon blir 18). Så nu sparar hon faktiskt då jag säger att jag inte betalar ett öre till henne för resan. Och när hon sedan blir 18 får hon lära av sina egna misstag, mer kan jag inte göra.

Svar på tråden Hur lära tonåring pengars värde??