Ska ryggbiff vara segt?
Det blev det sist jag stekte det..men jag har ingen aning hur man ska tillaga det rätt...tips?
Det blev det sist jag stekte det..men jag har ingen aning hur man ska tillaga det rätt...tips?
Var den välstekt?
Nej det ska inte vara segt. Tyvärr är det kött man köper i vanliga affärer inte alltid speciellt bra... Det är lite av ett riskspel att köpa fördigförpackad ryggbiff, ibland är den bra, ibland seg som attan Nu vet jag ju inte var du köpte köttet, men jag gissar.
Ja den var genomstekt. Jag avskyr blodigt kött. Men de kanske blir segt av den anledningen? Då får jag ju skylla mig sjäv
Tror vi köpte dom på Ica !!
Om man steker köttet väldigt länge kan det bli torrt och uppfattas som segt. Men jag tror att den enkla förklaringen är att köttet inte var så bra. Jag har själv varit med om det flera ggr då jag handlat "finare" kött på ica. (och jag vill ha mitt kött blodigt, så det handlar inte om att jag stekt för länge )
Nej, det skall inte vara segt.
ryggbiff (hel) bryner man i runt om i en stekpanna, salta å peppra.
sen kör man in en termometer i mitten och slänger in den i ugnen (150 grader)
Man skivar inte upp en ryggbiff och steker i pannan som en fläskkotlett!
58 grader i mitten rare-medium
64 grader medium well
72 grader well done
(skall med fördel ätas rosa = rare/medium)
Vill man köra den fortare (200 grader) kan man ställa ett bleck i botten av ugnen med vatten i så torkar den inte ut lika fort.