• Fröken Grön

Hotell Playa Feliz i Bahia Feliz

Vi ska till Gran Canaria snart och ska då bo på Hotell Playa Feliz i Bahia Feliz. Tänkte höra om det är någon som har bott där och vad ni har för erfarenheter.

Passar även på att fråga om ni vet hur vädret brukar vara just vid Bahia Feliz under februari.

• Svar på tråden Hotell Playa Feliz i Bahia Feliz
  • hotten

vädret vet man ju aldrig men förväntar du dig inget så blir du inte besviken.. det är iallafall betydligt större risk för väldigt mycket blås, mer än halva veckan väldigt molningt nån kortare renskur... feb är ju årets näst sämsta månad..

men har du tur så är det toppen hela tiden.. som med svensk sommar man vet aldrig..

hotellet är iallafall de bästa på de området!

• Mamma86

Åhh,vi ska oxå dit men inte förrän i slutet av maj..
    Ett annat par som oxå har 2 barn som vi skulle åka med, men som nu avbokat pga av ändrade familjeförhållanden, hade pratat med resebyrån å de rek det hotellet starkt för barnfamiljer + att pappan i den familjen, han syster jobbar i det omr å hon hade rek det.. Så får se..
    Jag hoppas att det är bra iaf!!

Skriv gärna när ni varit där å lämna ris och ros..hehe

• Mamma86

Nån som hört nåt lr vet nåt om hotellet Las Pitas i Bahia Feliz?

• Fröken Grön

Tack för svaren!

Vi får hoppas på sol, är trött på det grå nu . Jaja, skönt att byta miljö under en vecka i alla fall.

Hotten:
    Det är långbyxor och jacka som ska packas ned alltså?

Mamma86:
    Skriver och berättar hur det var när vi kommer hem igen.

• hotten
    Fröken Grön skrev 2010-01-29 16:24:40 följande:
    Tack för svaren!Vi får hoppas på sol, är trött på det grå nu . Jaja, skönt att byta miljö under en vecka i alla fall.Hotten: Det är långbyxor och jacka som ska packas ned alltså?Mamma86:Skriver och berättar hur det var när vi kommer hem igen.
    he he absolut, fleese jacka har jag ofta på kvällarna, men vissa veckor kan det ju va superfint så man kan vara med short även på kvällen..

Mama: det är bara typ radhuslänga i 2 våningar, inget annat...
    för pool, restaurang, underhållning osv måste du till hotellet.

det är väldigt barnvänligt, ingen biltrafik osv..

vill nu nån läsa min resedagbok därifrån så inboxa mig så får ni adressen.. (har 2 olika från Bahia, de senaste för ett år sen 3 veckors resa, sen finns även årets jul från sunwing.. för den som vill jämföra vad jag tyckte om vings resp fritidsresors likadana barnhotelll koncept på gc :)
  • Mama Africa

Jag kom hem från Gran Canaria igår, efter 2 veckors resa. Bodde dock i Puerto Rico där vädret generellt är bättre än på östkusten där Bahia Feliz ligger. Hade först 9 dagars toppenväder, sol och ca 26-28 grader. Därefter lite molnigt och sedan enormt mycket regn under ett par dygn. Vissa vägar översvämmades så att bussarna inte kunde köra och flera turistattraktioner höll stängt. Så kan det gå.
    Jag håller med Hotten, ibland behövs en varm tröja på kvällarna och ibland funkar shorts. Man får gardera sig. Och glöm inte paraply... Men förhoppningsvis har ön fått sin beskärda del av regn för ett tag.

Jag passerade bara Bahia lite snabbt med lokalbuss och min spontana reaktion är att det kändes lite trist och bara turistanpassat.  Inget fel med det, beror på vad man vill ha. Men vill ni se verkliga gran canaria så bör ni nog ta er utanför bahia. Jag gillade faktiskt att åka lokalbuss, och då inte enbart mellan typ Puerto Rico och Playa Ingles (=turiststråk) utan mot "riktiga" orter, för att få en känsla av att det även finns ett vardagsliv på GC.

Marknaden är ganska rolig, även om det är mycket turister. Vi var i Arguinegin på marknad, men de finns på många ställen på ön.
    Sioux City som ligger på gångavstånd från Bahia Feliz tycker jag inte var värt sina pengar. I och för sig bra shower men inte så mycket mer, och dyrt inträde.

Om vädret inte är på topp och ni planerar att besöka någon attraktion - kolla så att det verkligen är öppet. Själva åkte vi från Puerto Rico till Aqualand bara för att upptäcka att det var stängt, trots att broschyren så "öppet varje dag". Att sen tajma en buss tillbaka tog ett tag, så halva dagen gick...

Trevlig resa!

• hotten

ang sioux city så kan man köpa inträde av resebolaget så har man rätt bra rabatt.. gångavstånd vette katten men inte mer än typ 5 e med taxi..

hela södra delen är ju byggt för turister, finns inte en enda canarie som bbor på den sidan av ön utan pendlar dit för att jobba... så jaa tursitligt blir det he he,,

• Mama Africa
    hotten skrev 2010-02-06 00:11:04 följande:
    ang sioux city så kan man köpa inträde av resebolaget så har man rätt bra rabatt.. gångavstånd vette katten men inte mer än typ 5 e med taxi..hela södra delen är ju byggt för turister, finns inte en enda canarie som bbor på den sidan av ön utan pendlar dit för att jobba... så jaa tursitligt blir det he he,,
    46 Euro via Fritidsresor eller 51 Euro direkt vid entren (1 vuxen, 2 barn) - jag tycker att vilket som är dyrt.

Gångavstånd är nog relativt. Vi klev av bussen vid Playa Aguila (några hundra meter innan Bahia) och promenerade, tog väl ca en kvart med 2 små barn, så ja, jag hävdar att det är gångavstånd. Beror ju förstås på hur långt man anser är gångavstånd. =)
  • Fröken Grön

Vi kom hem från Gran Canaria och Bahia Feliz för en vecka sedan (var alltså där andra veckan i februari). Vi hade toppenväder! Jag hade självklart packat ned helt fel kläder . Jag hade verkligen ställt in mig på att det skulle vara mulet, blåsigt och kallt. Men icke sa nicke. Fin fint var det!! Den här blåsten ni skriver om störde inte oss det minsta. Det var rent ut av skönt med lite svalkande vind.

Vi gillade Bahia Feliz. Fräscht område och fina lägenheter (vi bodde på Playa Feliz). Däremot är det trist mat överallt på området, men så brukar det ju vara på riktiga turistställen.

En sak jag tycker var konstig var att det inte gick att få tag i någon barnmat i områdets affärer. Det kryllar ju av barnfamiljer i Bahia Feliz så jag fattar inte varför man inte tar hem det till sin affär!? Det som fanns var två sorters fruktpuré och på ett ställe hittade vi en sort lunch/middags burk.

Vi hade en toppenvecka där nere! Det var riktgt jobbigt att komma tillbaka till den här hemska kylan och det här snökaoset i Stockholm igen.

• Mama Africa
    Fröken Grön skrev 2010-02-21 14:20:32 följande:
    Vi kom hem från Gran Canaria och Bahia Feliz för en vecka sedan (var alltså där andra veckan i februari). Vi hade toppenväder! Jag hade självklart packat ned helt fel kläder . Jag hade verkligen ställt in mig på att det skulle vara mulet, blåsigt och kallt. Men icke sa nicke. Fin fint var det!! Den här blåsten ni skriver om störde inte oss det minsta. Det var rent ut av skönt med lite svalkande vind.Vi gillade Bahia Feliz. Fräscht område och fina lägenheter (vi bodde på Playa Feliz). Däremot är det trist mat överallt på området, men så brukar det ju vara på riktiga turistställen.En sak jag tycker var konstig var att det inte gick att få tag i någon barnmat i områdets affärer. Det kryllar ju av barnfamiljer i Bahia Feliz så jag fattar inte varför man inte tar hem det till sin affär!? Det som fanns var två sorters fruktpuré och på ett ställe hittade vi en sort lunch/middags burk. Vi hade en toppenvecka där nere! Det var riktgt jobbigt att komma tillbaka till den här hemska kylan och det här snökaoset i Stockholm igen.
    Välkommen hem! Härligt att ni har haft det bra i alla fall!
  • hotten
    Fröken Grön skrev 2010-02-21 14:20:32 följande:
    Vi kom hem från Gran Canaria och Bahia Feliz för en vecka sedan (var alltså där andra veckan i februari). Vi hade toppenväder! Jag hade självklart packat ned helt fel kläder . Jag hade verkligen ställt in mig på att det skulle vara mulet, blåsigt och kallt. Men icke sa nicke. Fin fint var det!! Den här blåsten ni skriver om störde inte oss det minsta. Det var rent ut av skönt med lite svalkande vind.Vi gillade Bahia Feliz. Fräscht område och fina lägenheter (vi bodde på Playa Feliz). Däremot är det trist mat överallt på området, men så brukar det ju vara på riktiga turistställen.En sak jag tycker var konstig var att det inte gick att få tag i någon barnmat i områdets affärer. Det kryllar ju av barnfamiljer i Bahia Feliz så jag fattar inte varför man inte tar hem det till sin affär!? Det som fanns var två sorters fruktpuré och på ett ställe hittade vi en sort lunch/middags burk. Vi hade en toppenvecka där nere! Det var riktgt jobbigt att komma tillbaka till den här hemska kylan och det här snökaoset i Stockholm igen.
    såg då en hel hyllrad med olika burkmat i affären brevid svenska cafet på torget.

såg oxå rätt många sorter typ 10 talet minst, vid monte feliz affär.
  • Jessie81

Ni har förmodligen redan åkt vid det här laget, men jag jobbade i Bahia Feliz i två år och trivdes jättebra i den lilla mysiga "glada bukten" {#lang_emotions_cool}(bahia feliz på spanska). Bodde ju förstås inte på hotell, men vet att hotellen just i Bahia håller ganska hög standard om man jämför med t.ex Playa del inglés. Hoppas att ni får härligt väder, det kan ju vara lite sisådär vid den här tiden. Jag var själv där för en månad sedan och hade JÄTTEbra väder (25-28 grader om dagarna!), hörde dock av en vän som är där nu att det inte var jätteroligt väder (storm), men det kan ju ändras från en dag till en annan! Det stora hotellet Orquidea i Bahia har ett stort barnvänligt poolområde som jag tycker att ni ska nyttja! Ni kanske har tillgång till det poolområdet genom ert boende, men annars är det bara att gå dit ändå. De har ju ingen koll på vilka som bor där eller inte.... Lycka till med allt! Vill ni ha restaurangtips är det bara att fråga! Har hur många som helst!

Trevlig resa!

-J

• hotten
    Jessie81 skrev 2010-02-21 19:39:10 följande:
    Ni har förmodligen redan åkt vid det här laget, men jag jobbade i Bahia Feliz i två år och trivdes jättebra i den lilla mysiga "glada bukten" (bahia feliz på spanska). Bodde ju förstås inte på hotell, men vet att hotellen just i Bahia håller ganska hög standard om man jämför med t.ex Playa del inglés. Hoppas att ni får härligt väder, det kan ju vara lite sisådär vid den här tiden. Jag var själv där för en månad sedan och hade JÄTTEbra väder (25-28 grader om dagarna!), hörde dock av en vän som är där nu att det inte var jätteroligt väder (storm), men det kan ju ändras från en dag till en annan! Det stora hotellet Orquidea i Bahia har ett stort barnvänligt poolområde som jag tycker att ni ska nyttja! Ni kanske har tillgång till det poolområdet genom ert boende, men annars är det bara att gå dit ändå. De har ju ingen koll på vilka som bor där eller inte.... Lycka till med allt! Vill ni ha restaurangtips är det bara att fråga! Har hur många som helst! Trevlig resa!-J
    de två är nuförtiden samma anläggning :) typ.. men poolområdet på ts hotell är mycket lugnare å minst lika barnvänligt :) vi gick då alltid hellre dit :)
Svar på tråden Hotell Playa Feliz i Bahia Feliz