• lenas funderingar

Någon som studerar til läkarsekreterare el vårdadministratör

Någon här som just nu studerar till läkarsekreterare/vårdaministratör?

• Svar på tråden Någon som studerar til läkarsekreterare el vårdadministratör
  • Åttiosjua
    lenas funderingar skrev 2010-01-23 16:36:02 följande:
    Någon här som just nu studerar till läkarsekreterare/vårdaministratör?
    Jag har planer på att också läsa läkarsekreterare/vårdadministratör men kollar olika utbildningar just nu. Planerar söka in så jag börjar läsa till hösten om jag inte hittar någon som startar tidigare.

Ska du läsa på skola eller distans?

Den jag kommer troligen söka ligger på distans i Östersund. Länkar nedan om du vill kika på den.

http://www.kyguiden.se/Docs/Course.aspx?cid=64b4bf5f-6013-4c2c-9a00-18895bbeaf60
  • lenas funderingar
    Åttiosjua skrev 2010-01-23 18:52:28 följande:
    Jag har planer på att också läsa läkarsekreterare/vårdadministratör men kollar olika utbildningar just nu. Planerar söka in så jag börjar läsa till hösten om jag inte hittar någon som startar tidigare. Ska du läsa på skola eller distans? Den jag kommer troligen söka ligger på distans i Östersund. Länkar nedan om du vill kika på den.www.kyguiden.se/Docs/Course.aspx?cid=64b4bf5f...
    Nu vet jag inte om det är något jag ska gå då jag går en annan ubildning just nu..Men hade några funderingar..På den i Östersund står det grundläggande behörighet för högskoletudier och datakunskaper..Jag vet att förut har det sett olika ut mellan högskola och KY hur de ser på vad som är grundläggande behörighet..Så kan man söka till KY på ett samlat betygsdokument där det fattas 2 ämnen för att bli ett slutbetyg?
  • Tryfflan

Jag läser AVOA via Tech Futurum i Landskrona på distans.
    AVOA = Avancerad Vård- och Omsorgsadministration.

Det är ca 3 träffar per termin på studieorten, annars sker uppgifter på distans.

www.techfuturum.se

• lenas funderingar
    Tryfflan skrev 2010-01-25 10:38:27 följande:
    Jag läser AVOA via Tech Futurum i Landskrona på distans.AVOA = Avancerad Vård- och Omsorgsadministration.Det är ca 3 träffar per termin på studieorten, annars sker uppgifter på distans.www.techfuturum.se
    Okej vad krävdes för att bli antagen där? Vad hade du för ämnen sen innan?
    Hur ser upplägget ut för utbildningen? Föreläsningar, tentor, redovisningar osv? Är det svårt och hur är tempot? sitter du heldagar hemma o pluggar?
  • Tryfflan
    lenas funderingar skrev 2010-01-25 11:42:01 följande:
    Okej vad krävdes för att bli antagen där? Vad hade du för ämnen sen innan?Hur ser upplägget ut för utbildningen? Föreläsningar, tentor, redovisningar osv? Är det svårt och hur är tempot? sitter du heldagar hemma o pluggar?
    Jag jobbar heltid - som läkarsekreterare/vårdadministratör - men saknar formell utbildning. Anledningen till att jag sökte är att jag vill ha papper på vad jag kan inför ev. förändring i yrkeslivet.

Jag har min erfarenhet + att jag skrev ett sökandebrev med vad jag jobbar med idag och blev antagen. Det är dock så att grundkravet är läkarsekreterarutbildning, men det är även lite undantag alltså. Det är till största delen läkarsekreterare som går utbildningen dock någon privat VD-sekreterare också.

Upplägget är så att man läser ämnen tillsammans med kursen som tar examen till sommaren, kurserna går omlott så man blir ju ganska många. Det är föreläsningar och övningar på plats, hemuppgifter med redovisningar i FirstClass. Tempot är bra, man läser på halvfart och jag gör det på fritid. Träffarna är torsdag + fredag så man slipper åka så ofta.
  • lenas funderingar
    Tryfflan skrev 2010-01-25 13:09:29 följande:
    Jag jobbar heltid - som läkarsekreterare/vårdadministratör - men saknar formell utbildning. Anledningen till att jag sökte är att jag vill ha papper på vad jag kan inför ev. förändring i yrkeslivet.Jag har min erfarenhet + att jag skrev ett sökandebrev med vad jag jobbar med idag och blev antagen. Det är dock så att grundkravet är läkarsekreterarutbildning, men det är även lite undantag alltså. Det är till största delen läkarsekreterare som går utbildningen dock någon privat VD-sekreterare också.Upplägget är så att man läser ämnen tillsammans med kursen som tar examen till sommaren, kurserna går omlott så man blir ju ganska många. Det är föreläsningar och övningar på plats, hemuppgifter med redovisningar i FirstClass. Tempot är bra, man läser på halvfart och jag gör det på fritid. Träffarna är torsdag + fredag så man slipper åka så ofta.
    Okej jag missförstod..det var en vidareutbildning för läkarsekreterare du går. Jag ville komma i kontakt med någon som går en vanlig utbildning till läkarsekreterare
  • Baby Y
    Jag läser AVOA via Tech Futurum i Landskrona på distans. AVOA = Avancerad Vård- och Omsorgsadministration. Det är ca 3 träffar per termin på studieorten, annars sker uppgifter på distans. www.techfuturum.se
    Den här är jag intresserad av, och vill söka till hösten. Men jag blev lite avskräckt när det gäller just avancerad. Jag är ju nybörjare. Vad tror du?
    Kärt barn
  • Baby Y
    Jag läser AVOA via Tech Futurum i Landskrona på distans. AVOA = Avancerad Vård- och Omsorgsadministration. Det är ca 3 träffar per termin på studieorten, annars sker uppgifter på distans. www.techfuturum.se
    Åh just det, jag hade spart länken tidigare men nu är den inte tillgänglig precis som när man klickar på din länk.
    Har den flyttat?
    Kärt barn
  • Tryfflan

Prova denna länken i stället

http://www.landskrona.se/Pages/Page.aspx?pageId=5133&versionId=1

Dessvärre står det att man ej fått någon beviljad start 2010, men du kan ju alltid skriva ett mail och höra med dom när det är aktuellt igen.

Om du är nybörjare, dvs inte har läkarsekreterarutbildning eller arbetslivserfarenhet så vet jag inte om du kommer in. Det är ju grundkraven i intagningen.

• Alvi

Jag går termin 4 av 4 på vårdadministrationsutbildningen på Högskolan i Jönköping. Jag har IG i naturkunskap och specialarbetet, men det var inga problem, huvudsaken är sv, eng och matte tror ajg... kanske några fler ämnen...

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Åttiosjua

Nej tror inte heller det finns några på distans i år och finns det så är dom väldigt få. Det är en populär utbildning och allt fler jobbtillfällen ges. Som jag skrivit tidigare så hoppas jag att jag är en av dom lyckliga att få börja studera läkar-vårdadministratör i nybro till hösten.

• scaniae

men distans är ju så mycket bättre, man kan skaffa sig en bra utbildning utan att ruinera sig

• 83an
    scaniae skrev 2010-04-11 23:17:50 följande:
    men distans är ju så mycket bättre, man kan skaffa sig en bra utbildning utan att ruinera sig
    Fast de klassas inte lika högt då du söker jobb. Vi läser utbildningen på högskolan och jösses va tufft det är. Det vi lär oss hade inte funnits någon möjlighet i världen att lära sig utan föreläsarna och lärarna. Det är saker du inte kan läsa dig till. Men å andra sidan verkar Jönköpings utbildning vara upplagd på ett lite annat sätt än de övriga.
  • scaniae
    83an skrev 2010-07-27 11:18:46 följande:
    Fast de klassas inte lika högt då du söker jobb. Vi läser utbildningen på högskolan och jösses va tufft det är. Det vi lär oss hade inte funnits någon möjlighet i världen att lära sig utan föreläsarna och lärarna. Det är saker du inte kan läsa dig till. Men å andra sidan verkar Jönköpings utbildning vara upplagd på ett lite annat sätt än de övriga.
    det märks att du inte känner till distansutbildningar så bra.

De fungerar exakt likadant som salsundervisning, enda skillnaden är att föreläsningarna är inspelade och du kan se de när du vill.
    Ibland är det även frivilliga och ofrivilliga salsföreläsningar och ibland är det livesända föreläsningar.

Man missar ingenting men det svåraste för de flesta är disciplinen, det är det som 90 % faller på.
  • 83an

Hur som helst så är detta så som vårt landsting ser på saken. Men det kan ju skilja sig mellan de olika landstingen.

• 83an
    scaniae skrev 2010-04-11 12:21:53 följande:
    det verkar inte finnas några på distans i År.
    83an skrev 2010-07-27 11:18:46 följande:
    scaniae skrev 2010-07-27 21:07:48 följande:
    det märks att du inte känner till distansutbildningar så bra.

De fungerar exakt likadant som salsundervisning, enda skillnaden är att föreläsningarna är inspelade och du kan se de när du vill.
    Ibland är det även frivilliga och ofrivilliga salsföreläsningar och ibland är det livesända föreläsningar.

Man missar ingenting men det svåraste för de flesta är disciplinen, det är det som 90 % faller på.
    Kanske finns en anleding till att den inte startas... men va vet jag... jag känner ju inte till distans utbildningar så bra
Svar på tråden Någon som studerar til läkarsekreterare el vårdadministratör