• juciefruit

Någon mer med för kort livmoderhals, hur gick det?? (Vecka 16)

Igår fick jag en brun flytning, sen var det lugnt över natten, idag kom det igen. Åkte till Gyn och väl där fick jag reda på att bebis mådde fint men att livmodertappen var förkortad. Min var 2.4 cm, tydligen ska den vara 3.5 åtminstone. Måste vara sjukskriven, får inte lyfta något (svårt med tanke på att jag har en 2.5 åring hemma) ingen fysisk aktivitet, inget sex den närmsta tiden, sen ska man kolla igen nästa vecka och se om den blivit längre, annars ska jag i princip vara sängliggande. GUD! Dubbla känslor inför detta, glad att bebis mår bra men hemskt att veta att livmodertappen är för kort.... Någon mer med samma komplikation??

• Svar på tråden Någon mer med för kort livmoderhals, hur gick det?? (Vecka 16)
  • elaisa

Hej juciefruiit,

jag har vad man kallar för cervix insuffiens, försvagad livmoderhals, vilket innebär att jag öppnar mig för tidigt i vecka 16-18. Det upptäcktes vid min förra graviditetet då jag fick missfall i vecka 18, så när jag blev gravid igen gick jag på spec.mödravården för cervixmätning fr.v14. Vid andra besöket (v16+2) hade den minskat fr 6cm till 13mm och jag lades in direkt med strikt sängläge och morgonen därpå opererade man in ett cerklage.
    Efter några dagar på sjukhuset fick jag komma hem med ordination sängläge. Har nu legat ner sen 25/11 och är i v25. Livet blir ju ganska konstigt, har också en son på 4 år och en man som jobbar väldigt mycket alltså måste min mamma och min svärmor vara här varje vecka.... Mitt råd är ligg ner så mycket du kan tills nästa koll!
    Och hoppas verkligen inte du har detta vilket ju är ganska ovanligt.

Kram o lycka till

• juciefruit

Tråkigt! Jobbigt också när det blir likadant ´flera gånger. Hur var det med din första graviditet? Min första var högst normal, mådde illa och spydde i och för sig genom hela graviditen men inga blödningar eller annat konstigt. Lycka till och hoppas det dröjer länge innan förlossningen sätter igång!

Jag håller mina tummar och tår och hoppas att livmoderhalsen ska växa till sig till nästa kontroll....att det var något tillfälligt, men det är svårt att inte tänka på att det skulle kunna gå illa.

Kram

• M1982

Jag har också förkortad livmodertapp. Upptäcktes när jag var i vecka 23+3, blev inlagd på sjukhuset, fick bricanyl och kortison. Fick komma hem efter nästan en vecka på sjukhuset då tappen var 4 cm. Var på återkontroll för drygt en vecka sedan, då var den 27 mm plus att jag börjat öppna mig. Blev inlagd igen med bricanyl och kortison. Dagen efter var tappen 37 mm, men blev sedan 22 mm på tre dagar trots strikt sängläge. Blev då skickad till Linköping där jag ligger sedan i måndags... :( Har inte hänt ngt sedan dess och målet är nu att gå 30 fulla veckor för då får jag komma tillbaka till sjukhuset hemma. Är i vecka 28+4, dagarna går sakta men tar en dag i taget... Mitt råd till dig är att verkligen vila och ta det lugnt.

• elaisa

Min först graviditetet var helt okomplicerad och normal, min son kom precis på beräknat datum därför var man lite tveksam till att jag verkligen hade försvagad livmoderhals. Vet ej om en förkortad livmodertapp automatiskt betyder försvagad, vet du om den mätt mer än 24mm den här graviditeten?

M1982, va jobbigt för dig! Hoppas bebisen stannar kvar i magen och tappen håller.
    Skönt ändå att ha passerat vecka 28 - då är det ju väldigt goda utsikter för ett helt friskt barn. Det är mitt mål just nu.

• M1982

Elasia: Tack så mkt. Jag försöker tänka så och ta en dag i taget. Läkarna säger att det inte skulle vara någon jättekatastrof om han kom nu men det är klart att man vill att han ska stanna i magen så länge så som möjligt. Har du mkt sammandragningar? Jag frågade om cerklage men då sa läkarna att de ej satte in det på de som haft sammandragningar. Om du haft sammandragningar har du fått bricanyl att ta när det sätter igång?

• Tramsan

Jag hade också förkortad tapp. Dom la in mig och jag fick bricanyl. Låg inne några dagar och den blev kortare men sen så slutade den att förkortas. Dom trodde min dotter skulle komma någång runt vecka 25... minns inte så bra.. men hon stanna inne hela tiden och kom prick på bf dagen. Levde precis som vanligt. Jag tror folk kan ha kortare än andra utan att det e farligt.

• juciefruit

Tack för era svar!

M1982: Hoppas bebisen ligger kvar några veckor till! Men ändå skönt att ha kommit så långt..

Tramsan: Skönt att höra att det finns de som ändå gått en hel graviditet med för kort. Hur kort var den.. minns du det? Å grattis till dottern!

Jag har varit på ett ultraljud i vecka 10. Då såg allt bra ut, min gynekolog hade antagligen sagt något om livmodertappen om den varit för kort eftersom han kollade allt annat. Jag har som sagt mått extremt åligt, med illamående och kräkningar så nu när nästan helt är borta har jag denna vecka varit mycket  mycket mer aktiv än vanligt, gått till och från jobbet, 30 minuters väg, släpat sulki med sonen i till dagis  och även tränat Bodypump och haft sex Så det är klart tänker man efter kanske det inte är så konstigt. Min förhoppning är att den ska vara normallång vid nästa kontroll... måste tänka så! 

• elaisa

M1982, jag får sd när jag är uppe men dom klingar av när jag legat ner en stund, ligger ju i princip 22-23h/dygn och har inte behövt äta bricnyl men får jag onda eller regelbundna sd ska jag åka in direkt. När de satte cerklaget v 16 hade jag sd men fick bricanyl sprutor både innan o efter sen låg jag kvar där i några dagar och det lugnade sig. Jag ville ha med mig tabletter hem men dom menade på att efter ett tag har inte bricanyl någon effekt utan bättre att sätta in det när jag kommer in.

• juciefruit

Ville bara berätta att jag varit på återbesök, allt gick bra! Gynläkaren var super, hon tog sig verkligen tid, tittade längre. Livmodertappen var 4 cm och allt annat såg också normalt ut. Den var bakåtriktad som den ska vara och inga tecken på att vara mogen för att öppna sig. Gynläkaren sa att förra läkaren kan ha mätt fel, vilket man tydligen lätt gör om man trycker ultraljudsstaven för långt upp. Blödningen kan vara orsakad av att moderkakan nederkant sitter för livmoderhalsens öppning. Men det brukar ju också rätta till sig allt eftersom tiden går. Så nu är jag fortsatt sjukskriven veckan ut, sen ska jag jobba som vanligt igen. 

Lycka till med er andra! Berätta gärna hur det går för er! 

• M1982

Åhh så skönt!!!! :) Skönt när man kommer till en läkare som verkligen tar sig tid!

• AI 1981

Jag är nu i v.32 (31+5) och har cervix på 15mm har varit inlagd 2 gånger och fått behandling för att stärka bäbisens lungor och hjärna ifall han bestämmer sig för att komma. Går på regelbundna undersökningar för att ha koll på cervixen. Hat även starka sammandragningar.

Svar på tråden Någon mer med för kort livmoderhals, hur gick det?? (Vecka 16)