• Annika1981

    Kan man äta lufttorkad skinka och mozarella när man är gravid?

    Kan man äta lufttorkad skinka och mozarella då man är gravid? Tanken är att de ska vara på en pizza.

  • Svar på tråden Kan man äta lufttorkad skinka och mozarella när man är gravid?
  • The Black Lady

    Inte lufttorkad skinka... mozarella vet jag inte.

  • abinito

    Om du har frusit den lufttorkade skinkan i 3 dygn så försvinner bakterierna och går att äta även för gravida. Opastöriserad ost kan man äta upphettad.

  • southernbelle

    Kan kan du väl och det är nog upp till dig själv. Har märkt att det är olika rekommendationer vart i världen man bor. Jag bor i USA och här rekommenderar dom inte nyskuret kallskuret men vacuum är OK och det är nog tvärtom i Sverige. Här är det OK att äta vilken ost som helst så länge den är pastiröserad och nationell, men i Sverige skall man inte äta några mjuka mögel (fast mozzarella är inte en mögelost).

    Grejen är att chansen att du skulle bli sjuk i listeria eller nån annan bakteriesjukdom är väldigt väldigt väldigt liten så jag tycker faktiskt inte man behöver vara så hispig när man är gravid, men det är olika från person till person och vissa vill inte ta några chanser som helst så det är nog upp till dig att bestämma vad som känns rätt.

  • Sofie 82

    Du kan äta mozarellan om den är pastöriserad. Fast är den upphettad till bubblande het på pizzan kan du äta den i vilken fall. Skinkan kan du äta om du fryser den i 3 dagar först föratt ta död på ev parasiter. Kolla livsmedelsverkets kostråd förmer info.

  • Annika1981

    Tack för era tips. Vi ska beställa pizza och min favoritpizza innehåller just lufttorkad skinka och mozarella... Hade jag tillagat den själv skulle jag ha mer koll på om osten är pastöriserad eller ej samt kunnat frysa skinkan innan... Kanske lika bra att välja en annan pizza för att vara på den säkra sidan.

  • southernbelle
    Annika1981 skrev 2010-01-23 17:44:41 följande:
    Tack för era tips. Vi ska beställa pizza och min favoritpizza innehåller just lufttorkad skinka och mozarella... Hade jag tillagat den själv skulle jag ha mer koll på om osten är pastöriserad eller ej samt kunnat frysa skinkan innan... Kanske lika bra att välja en annan pizza för att vara på den säkra sidan.
    Men pizzan är ju gräddad så då behöver du inte vara orolig! Är du pizza och må gott!!
  • Annika1981

    Sant!!! Jag ska ha en sådan pizza! Är så sugen på det salta! Ha ha ha. :)

  • southernbelle
    Annika1981 skrev 2010-01-23 17:49:08 följande:
    Sant!!! Jag ska ha en sådan pizza! Är så sugen på det salta! Ha ha ha. :)
    Enjoy your pizza!! (är sjukt avis!!)
Svar på tråden Kan man äta lufttorkad skinka och mozarella när man är gravid?