• Solrosisolna

TORREVIEJA

Torrevieja - Spanien
    Har massor av svenska turister samt hus som är bebodda av svenskar.
    Så här kommer en tråd för oss som varit, ska eller befinner oss där.

Här kan vi tipsa om bra aktiviteter, matställen, stränder, utflykter, shopping osv...

• Svar på tråden TORREVIEJA
  • Pyff

Oh, jag hänger på! Ska åka till Torrevieja för fjärde gången nu i april Vi trivs jättebra, men skulle hemskt gärna vilja ha tips på bra restauranger, jag blir besviken varenda gång vi äter ute nästan - spanjorer kan fasiken inte laga mat som smakar nåt! Den enda bra restaurangen vi hittat är Italiensk

Pyff på er!
  • MassiiMotoo

Jag tycker de finns många restauranger i torrevieja. Vi började åka första gången 2000 sen 2001 sen blev det ett hopp då åkte min pappa och bosatte sig där i sin lägenhet 2003 ich vi kom 206 sen 08;)

Men om du är vid marknaden vid tivolit finns de vid slutet av marknaden där kröken där bilar kör finns de några restauranger, kommer dock inte ihåg vad den hette den vi satt och åt. JAg åt en riktigt god kottlett, klyftpotatis tallrik sambon älskade lasagnen han fick.

• Pyff
    MassiiMotoo skrev 2010-01-24 16:51:25 följande:
    Jag tycker de finns många restauranger i torrevieja. Vi började åka första gången 2000 sen 2001 sen blev det ett hopp då åkte min pappa och bosatte sig där i sin lägenhet 2003 ich vi kom 206 sen 08;)Men om du är vid marknaden vid tivolit finns de vid slutet av marknaden där kröken där bilar kör finns de några restauranger, kommer dock inte ihåg vad den hette den vi satt och åt. JAg åt en riktigt god kottlett, klyftpotatis tallrik sambon älskade lasagnen han fick.
    Jodå gott om restauranger finns det allt..............bara inga som serverar GOD mat Jag vet vart du menar och vi har testat en 4-5 restauranger i precis det området, men nä jag var inte speciellt nöjd alls..
    Pyff på er!
  • Solrosisolna

La Casona: pizza, pasta mitt i stan vid turistinformationen

El Churro Negro: Mexikansk mitt i stan till höger om kakelsofforna om du har stranden i ryggen. Runt hörnet av la Casona.

Miramar: fiskerestaurang med utsikt över hamnen. Ligger ovanför parkeringen som ligger till höger under jord i stan.

Eszterhazy: Ungersk restaurand...Helt fantastisk. Ligger på vägen mot Cabo Roig sväng av höger i rondellen innan där Lidl ligger och sen första höger mot ett stort restaurang område. Ligger vid Flamenca Beach tel. 666900952

Rio Nalon: Dyr men bra restaurang som ligger på clemente gosalvez.

Rancho Blanco: Upplevelse, man åker så man tror man åkt fel och hamnar mitt i en ranch uppe på en kulle med vacker utsikt. Där serveras kolgrillat i en unik miljö. Finns även lekplats för barnen och sköldpadds damm.

Cafe Hudik: När du saknar Sverige eller vill känna stämningen vid VM, OS eller Melodifestivalen. Svensk husmanskost (köttbullar, ärtsoppa, pannkakor)Ligger på Calle Caballero de Rodas 59

Budapest: ligger i la Quesada. Bra luncher och trevliga middagar värt ett besök.

Patio Andaluz: I Urb. Horizonte. Där spelas och dansas traditionell flamenco på bästa spanska sätt. Med typisk andalusisk mat. 965 716 334 för bokning av flamenco show.

Three crowns/Foodline Express: I slutet av La Mata stranden ligger denna svenska restaurang när begäret av kokt korv med bröd eller köttbullar med lingonsylt blir för stort.

El Rincon as Jarras på Calle Maria Parodi fick 2005 fyra getingar i Expressen. Tapas restaurang.

Inkerris ockå svensk mat, ligger i Scandinavian Shopping Center på C/La Loma 37 (dans lör 14-18)

Anitas skånsk gästgiveri ligger på Av. Habaneras 119 vid playa los locos 966707512 boka gärna bord.

La Casa del Reloj, ctra Nacional i San Pedro del Pinatar. God mat i annorlunda atmosfär i en pampig, kulturskyddad byggnad från 1900. Specialaren är kött grillat på stenar med ris som är kokt över öppen eld.

El Italiano, på strandpromenaden i Torrelamata är en trivsam italiensk restaurang.

Alaska på strandpromenaden i Los Alcazares. 150 kronor för sju rätter, tre öl och en cola.

Real India: Om man gillar indisk mat. Ligger mellan Villa Martin och La Zenia i Los Dolces urb.

The Indian Palace:  Avda. De la Purisima åter igen om man är sugen på indiskt.

Nan King Chinese Restaurant: Calle Orihuela väldigt popular.

La Troika Puerto Deportivo Marina International. Har fått bra betyg och är en upplevelse.

TARAS: ligger i området skönt om man vill slippa ta bilen nån kväll. Bra mat stort utbud.

ALASKA: en bar på strandpromednaden i Los Alcazares. Ät en 7 rätters för 150:-

La Fonda: på c/Heraclio har fondue som speciallitet.

• Drakgrodan

Vi ska inte till Torrevieja men till Gran Alacant i sommar som ligger några mil därifrån. Har hört att det ska finnas två (?) vattenland i närheten, någon som vet något om dessa, är det värt ett besök? Andra tips på utflykter, vi har hyrt ett hus och ska vara där i två veckor. Läste om en ö utanför Alicante som det går båtutflykter till, skulle tydligen vara värt ett besök. Tacksam för alla tips och ideér!

• Pyff

Oj vad tips du hade Solrosisolna Då får vi testa ett par i april! Den enda jag ätit på utav dina tips är La Casona och den tyckte jag var sådär..........

Min favorit är Café Roma som ligger på det lilla torget med den långa fontänen precis vid marinan. Underbar stenugnsbakad pizza

Pyff på er!
  • Pyff

Är det nån som kan förklara var restaurangen Svensken på hörnet ligger? Har hört talas om den men inte hittat den......

Pyff på er!
  • Christer69
    Pyff skrev 2010-03-31 16:26:19 följande:
    Är det nån som kan förklara var restaurangen Svensken på hörnet ligger? Har hört talas om den men inte hittat den......
    Hej det beror på vars i Torrevieja du befinner dig , lättare att förklara om man vet.
    Ser nu att du verkar ha varit där redan, själv åker jag ner nu den 17/5 och stannar i 2 veckor.
  • Solrosisolna
    Drakgrodan skrev 2010-01-25 10:14:12 följande:
    Vi ska inte till Torrevieja men till Gran Alacant i sommar som ligger några mil därifrån. Har hört att det ska finnas två (?) vattenland i närheten, någon som vet något om dessa, är det värt ett besök? Andra tips på utflykter, vi har hyrt ett hus och ska vara där i två veckor. Läste om en ö utanför Alicante som det går båtutflykter till, skulle tydligen vara värt ett besök. Tacksam för alla tips och ideér!
    Ön heter tabarca...Inte så spännande ö men okej
  • jagkan75

jag funderar på att åka dit i höst och arbeta :) min mor har lägenhet där så boende är inga problem... är det nån som jobbar eller jobbat där inom krog restaurang?

Svar på tråden TORREVIEJA