• frankrike

Astrid Lindgrens värld i sommar - tips

Tänkte åka till Astrid Lindgrens värld i sommar tillsammans med några kompisar. Någon som har tips på bra boende. Vi har två barn var... kanske någon stugby?

• Svar på tråden Astrid Lindgrens värld i sommar - tips
  • Alexandra84

Det som finns här (bor i vimmerby) är en stugby som tillhör alv.
    Se finns det hotell, pippi hotellet, stadshotellet, carl nånting hotellet, ronja hotell och björkbacken hotell. På björkbacken finns även stugor att hyra. Där har dom även en badanläggning (googla efter björkbacken i vimmerby så kan du läsa mer).

Bor du i alv så finns det paket erbjudanden. Finns även på ronja hotell om jag inte minns fel...
    Sen finns det en kamping, Nossenbadets kamping. Där kan man ställa husvagn/bil eller ha tält. Men det ligger några kilometer från stan (och rekomenderas inte om du frågar mig...)

• Pinky81

Lånar tråden lite....

Ngn som kan säga på ett ungifär va det kostar att va där en heldag me en 2åring???

Vi kommer åka hela tjocka släkten typ... men vår lilla familj är 2 vuxna å en 2åring!

Inträdet har jag kollat på hemsidan, men sen... va kostar allt därinne å betalar man för allt förutom inträdet ell ingår ngt i det priset???

/Pinky81

• Alexandra84

Det du betalar för är ju som sagt inträdet. Och parkeringen.
    Men sen är det bara om du vill köpa mat och fika där. Dom har ju även affärer som man kan köpa en himla massa saker i. Tex godis, kläder, leksaker, böcker... Ja listan kan göras enorm!
    Men leksaker och dockorna och godiset rekommenderar jag att ni köper i centrum i stället. Samma saker men mindre pengar.
    Fikat är dyrt! Enligt mig Så jag skulle ta med fika korg. Finns bänkar och bord överallt att sitta vid.
    För att se teatrar och andra uppträdanden betalar du inget. Det ingår.

Ett litet tipps är att det finns ett turist tåg som går från centrum, runt Vimmerby och till alv. På alv stannar det och släpper av och tar upp folk. Åker du från centrum så kostar det 20:- per person, ch om du bara åker från alv till centrum så åker du med gratis.

Är det nått mer ni vill veta så fråga på bara. Kan jag hjälpa er så ställer jag upp!

• Muppmamma

Hittade den här tråden när jag sökte alternativt boende, stugorna är redan fullbokade många dagar Jag tycket att jag var ute i god til!

• Cerdrica

Åker ni bil till vimmerby (och det rekommenderar jag) kan ni ju söka på boende i kringliggande kommuner.

Maten på ALV är DYR och inte så god. Håll er borta från pannkaksbuffén. Jag hade tagit med egen mat.

Den som lever får se
  • Disco

menar du muppmamma att det är redan fullbokat i sommar? Shit, man vet ju inte ens när man får semester ännu.....Shit!

• Cerdrica

Kolla på boende i tex Hultsfred i stället.

Den som lever får se
  • Muppmamma
    Disco skrev 2010-01-26 14:24:57 följande:
    menar du muppmamma att det är redan fullbokat i sommar? Shit, man vet ju inte ens när man får semester ännu.....Shit!
    Vi ville åka i slutet av maj eller i juni och det var nästan helt fullbokat ja....

Fick bli hotell istället
  • Bubbilub

Jag har också frågor om Astrid Lindgrens värld. Vi ska åka dit i sommar och jag undrar hur långt det är att gå därinne. Vi funderar på om det är så stort att man behöver ha med sig en vagn till en treåring, eller om det är korta avstånd så att treåringen kan gå själv.

Hur lång tid behöver man i alv? Räcker det med en dag, eller behöver man två dagar? Finns det något annat i Vimmerbytrakten som man bör se?

• Maggiepuh

Allemansrätt med tält i de underbara skogarna runt vimmerby. Annars finns det en trevlig camping i utkanten av vimmerby som har billiga rum/stugor att hyra.

• Gunsan75
    Bubbilub skrev 2010-03-05 10:53:03 följande:
    Jag har också frågor om Astrid Lindgrens värld. Vi ska åka dit i sommar och jag undrar hur långt det är att gå därinne. Vi funderar på om det är så stort att man behöver ha med sig en vagn till en treåring, eller om det är korta avstånd så att treåringen kan gå själv.Hur lång tid behöver man i alv? Räcker det med en dag, eller behöver man två dagar? Finns det något annat i Vimmerbytrakten som man bör se?
    Jag skulle säga att man behöver 2 dagar. Det är ganska mycket att gå, men de har skrindor man kan hyra om man inte vill ta med vagn.

Vi var där förra året men jag tyckte inte vi hann med allt trots att vi var där två dagar. Vi åker i år igen.
  • Golvmoppen

Vi var på ALV i somras. Åkte veckan efter midsommar, då det var kanonväder. Dottern var 3år och 5mån, så vi lånade oss en sådan där vagn/kärra. Var väldigt bra då vi lade packningen där och så kunde dottern åka när hon kände för det. Sedan fungerade den väldigt bra som sittplats för oss vuxna, när det var föreställning och man inte fick ngn annan plats. Ville ju inte stitta direkt på marken.

Vi bodde på Stadshotellet med 2 övernattningar och 2dagarspass till ALV. Inträdesbilj. fick vi på hotellet när vi checkade in.
    Åkte tisdag fr Gbg och tog ons och tors på ALV. Sedan på torsdag em/kväll åkte vi tillbaka.
    Onsdagen då vi skulle till ALV tog vi tåget, så slapp vi flytta bilen. Dottern uppskattade att åka runt så.
    Lunch åt vi på ALV bägge dagarna, var väl sådär. Frukt, dricka o fika hade vi med eget. I o med att det var så varm, så gick det mkt dricka.

1:a kvällen så åt vi Grillbuffen på hotellet och det var gott. Passade även dottern som kunde gå och plocka lite olika från barnbuffen.
    Frukostarna vara bra och dottern gillade att man fick gå och plocka det man ville ha.
    2:a kvällen åkte vi till ÅbroBryggeri, de har Pub o Restaurang. Lugnt och skönt var det där. Mkt god mat. Kan varmt rekommenderas.
    Överlag annars så tyckte jag inte Vimmerby hade ngr direkt matställen och det var synd. Gillar att gå på lite olika och nya ställen, med riktig mat.

Är det ngt mer ni undrar över så fråga bara.

• Golvmoppen

Kom på att 2dagar måste man ha. Är det högsäsong, så kanske man inte kommer till och kan se så bra på föreställningarna och då tar det tid.
    Vi hade sådan tur att det var lagom mkt folk och dottern kunde stå i princip var hon ville när det var förställning.

Svar på tråden Astrid Lindgrens värld i sommar - tips