• Anonym (Hårig)

Epilera eller vaxa på salong? Erfarenheter..

Jag har kraftig hårväxt på benen (under knäna), under armar och "därnere" (så att de växer ner mot låren och utanför troskanten) Provat epilera hemma, men nä... Endel växer ut om någon dag, endel växer inåt å bildar bölder eller varfyllda saker som liknar finnar. Vad i hela friden ska jag ta mej till?

• Svar på tråden Epilera eller vaxa på salong? Erfarenheter..
  • Anonym (Hårig)

Ingen som vet om vaxning på salong ger bättre resultat än epilering?

• Colisa

Epilering har jag aldrig provat, men vaxning gav inte mig några plitor eller konstigheter efteråt i alla fall. Brukar få en del sånt vid bikinilinjen när jag rakar, men inga jätteproblem då heller, lite fula prickar bara, så jag är väl inte jättekänslig i huden. Det går fort och smidigt och gör inte speciellt ont.

Nackdelen med vaxning tycker jag är att man inte får med de kortaste stråna som precis börjat växa ut, så man får inte den där helt släta känslan som när man är nyrakad. Om man vaxar regelbundet ska tydligen stråna komma i fas så att de är lika långa samtidigt och man får med alla på en gång, men jag har bara gjort några gånger och aldrig kommit så längt.

Peeling ska visst vara bra om man har inåtväxande hårstrån, man peelar så att "kanalerna" där håret ska växa ut inte täpps igen och de kan komma ut lättare. Tips från min hudterapeut.

Du kanske redan testat rakning och hårborttagningscreme? Man kan ju ta bort håren permanent också, kostar väl en del men man slipper ju å andra sidan lägga pengar på hårborttagningsgrejs resten av livet. Men testa du en vaxning, det värsta som kan hända är väl att det inte funkar så bra och då behöver du inte göra om det.

• Anonym (lololololol)

Jag har vaxat mig på salong där nere, det gjorde väldigt ont men var skönt efter nåra dar... jag tyckte att det känder obehagligt dock att ligga utan trosor med särade ben framför en tjej...

• WhiskeyRiver

Skulle rekommendera dig att prova att vaxa hemma, finns mycket bra vax nu. Jag gick på salong de första gångerna men efter ett tag kändes det bara krångligt med tidsbeställning (jobbar mycket) så började vaxa själv- fungerar alldeles utmärkt

När jag tänker efter så hade jag nog några "plitor" efter de första vaxningarna på salong, men det försvann helt efter max tredje gången. Nu vaxar jag (själv då) ca en gång var sjätte vecka och det räcker gott och väl.

• Anonym (lololololol)
    WhiskeyRiver skrev 2010-01-25 01:06:58 följande:
    Skulle rekommendera dig att prova att vaxa hemma, finns mycket bra vax nu. Jag gick på salong de första gångerna men efter ett tag kändes det bara krångligt med tidsbeställning (jobbar mycket) så började vaxa själv- fungerar alldeles utmärkt När jag tänker efter så hade jag nog några "plitor" efter de första vaxningarna på salong, men det försvann helt efter max tredje gången. Nu vaxar jag (själv då) ca en gång var sjätte vecka och det räcker gott och väl.
    Jag skulle bli helt svettig och itne klara av att dra, för man vet att det kommer göra så ont!
  • Colisa
    WhiskeyRiver skrev 2010-01-25 01:06:58 följande:
    Skulle rekommendera dig att prova att vaxa hemma, finns mycket bra vax nu. Jag gick på salong de första gångerna men efter ett tag kändes det bara krångligt med tidsbeställning (jobbar mycket) så började vaxa själv- fungerar alldeles utmärkt När jag tänker efter så hade jag nog några "plitor" efter de första vaxningarna på salong, men det försvann helt efter max tredje gången. Nu vaxar jag (själv då) ca en gång var sjätte vecka och det räcker gott och väl.
    Har också testat att vaxa hemma men jag tycker det är så himla bökigt. Mycket enklare att gå dit och lägga sig, allt är förberett och klart, och ritsch ratsch så är det färdigt!{#lang_emotions_laughing} Kanske är en träningssak iofs, men jag tycker nog det är bättre att gå till en salong de första gångerna så man får se hur det ska funka, och inte börjar med att kanske klanta till det själv och tycka att vaxning är skit bara för det!
  • WhiskeyRiver
    Anonym (lololololol) skrev 2010-01-25 01:17:59 följande:
    Jag skulle bli helt svettig och itne klara av att dra, för man vet att det kommer göra så ont!
    Asch då, jag brukar sätta på bra musik, ta ett glas vin och sedan klippa stripsen i relativt små remsor- då går det faktiskt helt ok

Dessutom gör det mindre och mindre ont för varje gång. 
  • Anonym (lololololol)
    WhiskeyRiver skrev 2010-01-25 01:44:33 följande:
    Asch då, jag brukar sätta på bra musik, ta ett glas vin och sedan klippa stripsen i relativt små remsor- då går det faktiskt helt ok Dessutom gör det mindre och mindre ont för varje gång. 
    jo det är sant... förr vaxade jag mig under armhålorna en gång, för jag tävlade typ med mig själv o ba du är en kyckling dra nu etc:P även om det gjorde så ont att man inte såg någonting så fortsatte man att dra.... För det gör väääldigt ont om man sliter loss vaxremsan sakta...
  • WhiskeyRiver
    Colisa skrev 2010-01-25 01:42:56 följande:
    Har också testat att vaxa hemma men jag tycker det är så himla bökigt. Mycket enklare att gå dit och lägga sig, allt är förberett och klart, och ritsch ratsch så är det färdigt! Kanske är en träningssak iofs, men jag tycker nog det är bättre att gå till en salong de första gångerna så man får se hur det ska funka, och inte börjar med att kanske klanta till det själv och tycka att vaxning är skit bara för det!
    Håller med om att man skall gå på salong iaf en gång så man ser hur det går till så att säga.
    Anonym (lololololol) skrev 2010-01-25 01:50:15 följande:
    jo det är sant... förr vaxade jag mig under armhålorna en gång, för jag tävlade typ med mig själv o ba du är en kyckling dra nu etc:P även om det gjorde så ont att man inte såg någonting så fortsatte man att dra.... För det gör väääldigt ont om man sliter loss vaxremsan sakta...
    Tunt lager varmt (på gränsen till för varmt) vax, små remsor och snabba dragningar is da shit
  • Colisa

Ja fort ska det gå! Armhålor låter lite värre än ben och ljumskar, tror jag föredrar hyvel just där...

Förresten, någon som vet var man kan hitta en sådan där grej för att rulla ut vaxet på huden? Hade en för länge sedan, men kan inte hitta någon nu. Min hudterapeut körde med sån och det är sååå mycket smidigare än träspatlar!

• Anonym (Hårig)

Okej, tack för era svar! Har testat vaxa hemma, men de ha ja int alls fått att fungera... Bara kletat å håren ha int lossnat typ :-P Borde väl ta mod till mig å gå till en salong... Annars får ja ju aldrig veta Permanent borttagning vore ju min dröm, men vad får man betala för det, någon som vet?

• Heranell

Jag har både använt epilator och vaxat på salong och tycker att vaxning på salong ger absolut bäst resultat! Fast håren måste verkligen hara utväxta när det görs, annars blir det lät att en del strån går av istället för att dras upp från roten.

• Anonym (Hårig)

Men.. ska man ha riktigt långa hår, eller någon dags/en veckas utväxt för att vaxningen ska ha bästa resultat? 2 mm eller 5 mm lixom?

• Heranell

Ordentlig utväxt är bäst! 2 mm funkar inte lika bra. Och det kostar ju en hel del så man vill ju att resultatet varar länge.

Svar på tråden Epilera eller vaxa på salong? Erfarenheter..