• Anonym (undrande)

byta bank hur görs det?

Vi är nu mitt upp i ett bankbyte och har lämnat över till våran nya bank att fixa det? men hur går ett bankbyte egentligen till? Hur bär sig den nya banken åt för att få all information?? Vi har skrivit på fullmakt att de får flytta löner barnbidrag och allt sånt, ja allt som sätts in regelbundetmen hur kan de se vad som finns? Kollar gamla banken i kontohistoriken eller vad? Är rädd att det ska gå fel nånstans då det verkar så krångligt

• Svar på tråden byta bank hur görs det?
  • Anonym (undrande)

ingen som vet?

• Anonym (undrande)
    BlommyNess12 skrev 2010-01-24 12:32:06 följande:
    Prata med din nya bank, de vet säkert.
    Det är väl såklart det första jag gjort men jag fick inget riktigt svar.
  • Anonym (bankarbetare)

Det råder banksekretess mellan bankerna så de kan aldrig få information om vad ni har för förehavanden eller vad ni har gjort tidigare i er bank. Dvs de kollar inte kontohistoria om ni övertrasserat konto mm. Den nya banken kan inte göra mer än det ni bett om, dvs att avsluta konto. Kanske överflytta fondspar eller vp-konto med aktier. Och avsluta lån. (vad ni nu pratat att de ska göra)

De begär att era konton ska flyttas till dem. Den gamla banken gör avsluten och överför pengarna som finns där till det nya konto som den nya banken anger att pengarna ska till (och som ni bestämt med er rådgivare).
    Löner och barnbidrag hanteras centralt av vissa storbanker - vilka vet den nya banken. Dit skickar de ett sk överföringsuppdrag där de meddelar att detta personnr ska numera ha sitt barnbidrag hit och sin lön dit. Detta knappas in av denna bank och brukar funka direkt utan strul (med ett par veckors framförhållning men gör ni det nu borde det funka tills februari utan problem).

Rätt säker på att de tkommer att gå finfint. Sånt här görs dagligen av alla banker och det är inte så krångligt som det låter!

• Anonym (undrande)

Tusen tack för en suverän förklaring!

• Anonym (undrande)

Men en sak till jag undrar är att när vi skrev på fullmakten så stod det om alla överföringa som skulle flyttas det var löner bb skatt och sen nåt med pension,csn,akassa och nåt mer. Frågade varför det skulle stå med och det gör det jämt. Vad är då vitsen med att anmäla det om vi ändå ej får pengar därifrån?

• Anonym (bankarbetare)

För om ni får i framtiden så finns det registrerat...betydligt enklare än om ni ska få en utbetalningsavi hemskickad som ni måste gå med till banken och lösa in. Du vet hela världen är datoriserad idag

• Anonym (undrande)

okej tack. Men om jag nu skrivit opå en fullmakt om det. Kan banken se allt man fått förut. tex så fick jag ju csn för nåt år sen syns det? Vill ju inte att banken ska veta allt om mig ju!

• Anonym (bankarbetare)

det kan o får de inte heller. det enda de får veta är det som du gjort i den bank du är nu. och så kan de ju beställa en uc på dig o se om du har betalningsanmärkningar

• Anonym (undrande)
    Anonym (bankarbetare) skrev 2010-01-24 13:09:35 följande:
    det kan o får de inte heller. det enda de får veta är det som du gjort i den bank du är nu. och så kan de ju beställa en uc på dig o se om du har betalningsanmärkningar
    ok men tänkte om jag nu skrivit i att betalningar och sånt från csn och sånt får flyttas så kanske det går att se att jag fick därifrån förra året utbetalat. det kanske liksom fortfarande är aktuellt och går att se? Ellerkan banken enbart se sånt som kommer in på kontot efter bankbytet? Inte ens om jag fått lön månaden innan?
  • Anonym (bankarbetare)

Börjar nästan undra om du är rädd för något?!
    Din nya bank kan inte se något som tidigare varit. Bankerna är jättemåna och noggranna med banksekretessen som råder. Och varför skulle de kolla vad kunderna får in på kontot? Det finns rätt mycket annat att göra än kolla folks transaktioner.
    Enklare i så fall att kolla din deklaration där det står specat vem du har inkomst från...det är ju en summering av allt du har...

• Anonym (undrande)

Nejdå vill inte framstå som en förlorare bara som pluggar i gamla dagar och knappt haft ett riktigt jobb. vet att nya banken inte bryr sig men ändå.

Svar på tråden byta bank hur görs det?