• Korint

Nej, snippa och slida är inte samma sak!

Snippa är ett utmärkt och lättanvänt ord för flickors könsorgan, och fördelarna med det är flera. Många verkar störa sig på att det är kontruerat, töntigt och menar att då är det bättre att säga vad det egentligen heter; vagina eller slida...

NEJ!!! Det är inte samma sak! Vad gjorde dessa människor på biologilektionerna?!? Slida och vagina är samma sak, det är där penisen förs in vig vaginala samlag, och där barn föds, man får ju ligga i gynställning för att slidan överhuvudtaget ska få en skymt av dagsljuset. Snippa avser de yttre könsdelarna; blygdläppar och venusberg, det som syns på utsidan. När man säger till en liten flicka att tvätta snippan kan man inte ersätta det med att "gå och tvätta slidan". Slidan tvättar man inte! Och om man gjorde det, hur skulle det gå till? Sticka upp en pipett och en flaskborste?

Småbarn har långt kvar tills det är dags att befatta sig med sin slida. Sin snippa däremot, eller blydgläppar då för de som inte vill använda det ordet, befattar man sig med varje dag, och den tvättar man.

Och att säga snippa om sitt eget underliv behöver man ju inte göra som vuxen kvinna. Att det skulle vara osexigt att säga snippa när det handlar om vuxna kvinnor i sexuella samanhang kan väl alla hålla med om, men det har aldrig varit meningen att vara sexigt heller! Vem vill kalla småbarn könsorgan får något sexigt? Det är ju just för att det inte anspelar på sex som det är så bra!

Bläääää, vad jag stör mig!!!

• Svar på tråden Nej, snippa och slida är inte samma sak!
  • Veladis

Instämmermed TS! Bra formulerat. Fast jag stör mig mer på dem som inte har ngt namn för flickors könsorgan öht...

• Bonanza

Håller verkligen med! Stör mig också på alla de som säger att de vägrar säga snippa för att det "låter så larvigt". Eh jaha? Det finns massor av ord som jag tycker är larviga, inte fan använder jag fel ord för det.

Att säga slida om snippan är som att säga urinrör om snoppen. Fel fel fel fel fel!

• flingansnö

klockrent! Snippa är ett mycket praktiskt ord som jag använder ofta. Jag jobbar på fsk och är med när barnen går på toa. ( de är tre år) Då får man påminna pojkarna om att torka snoppen och flickorna att torka snippan. I början var det flera flickor somn inte fattade då fick jag peka fram på mig själv och säga här är snippan, där framme. Nu är det ett väl etablerat ord. Mycket praktiskt.

• Marma
    Veladis skrev 2010-01-24 14:34:22 följande:
    Instämmermed TS! Bra formulerat. Fast jag stör mig mer på dem som inte har ngt namn för flickors könsorgan öht...
    så sant, jag var en av dom till jag hittade ordet snippa här på fl...    stora andledningen varför jag inte had enåt namn för snippa var för gubben tyckte vi skulle kalla den musen....kändes ännnu mer förvirrande enligt mig...:-P
  • solskina

instämmer med ts jag med.

Det är även  jätte viktigt att flickorna får ett namn att använda som är vida spritt.
    jag kan ju tycka att just valet var snippa var konstigt, men nu är rekomendationerna så att vi ska lära våra barn att dom yttre delarna ska heta så.

OM barnen blir utsatta för övergrepp är det jätte viktigt i polisförhör att dom vet rätt ord för könsdelarna om det ska bli fällande dommar.

• Kamikazee

Hehe, håller fullständigt med, det är toppen att ha ett bra ord (för en gångs skull) på flickors underliv. Och det SKA ju vara asexuellt. Snippa är ungefär lika sexigt som snopp - det är ju knappast det jag själv använder som benämning på min makes könsorgan i intima sammanhang. Däremot är det utmärkt att använda när dottern frågar vad det är som pojkar har mellan benen.
    Tycker det är jättekul att detta uppmärksammas och att föräldrar med småbarn oftast använder uttrycken snopp och snippa. Tänka att den yngsta generationen kvinnor idag är de första som har ett alldeles eget  fint och oladdat ord för venusberg, blygdläppar och klitoris. Och då är vi ändå inne på 2000-talet!

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • solskina
    Frontline skrev 2010-01-24 15:05:04 följande:
    Framstjärten låter väl bra med
    japp men fungerar inte i rättegångar. Om jag förstått det rätt.
Svar på tråden Nej, snippa och slida är inte samma sak!