• Epona

Lag och förodning. skillnad?

Är det någon som kan förklara för mig vad skillnaden på en lag och en förordning är?

• Svar på tråden Lag och förodning. skillnad?
  • sirisdotter

Lag gäller i hela landet.  Varje kommun kan ha sina egna lokala förordningar (t ex om lösspringande katter).

• sirisdotter
    sirisdotter skrev 2010-01-24 15:09:49 följande:
    Lag gäller i hela landet.  Varje kommun kan ha sina egna lokala förordningar (t ex om lösspringande katter).
    GLÖM DET JAG SKREV (tänkte nog på lokala ordningsstadgar).

Gogglade på förordning. Förordningar fastställs av regering och har lika stor tyngd som lagar.
  • Epona
    sirisdotter skrev 2010-01-24 15:22:51 följande:
    GLÖM DET JAG SKREV (tänkte nog på lokala ordningsstadgar). Gogglade på förordning. Förordningar fastställs av regering och har lika stor tyngd som lagar.
    Jag har också googlat och mitt problem är att jag inte förstår skillnaden. Tycker det låter som att en lag och en förordning är samma sak.
  • sirisdotter

Ja, vi får hoppas att någon jurist svarar förr eller senare!

• Thursday

Från lagrummet.se:

Vad är skillnaden mellan författning, lag, förordning och föreskrift? Här får du en kort beskrivning på skillnader mellan författning, lag, förordning och föreskrift: Författning: ett samlingsnamn på lag, förordning och föreskrift. Lag: regler som får konsekvenser för enskilda medborgare och företag måste finnas i form av lagar, vilket innebär att riksdagen fattar beslut om dem. Förordning: regler utan sådana konsekvenser kan regeringen besluta direkt genom att utfärda en förordning. Föreskrift: detaljregler inom vissa sakområden kan myndigheter besluta genom att utfärda en föreskrift.

Det är det som är skillnaden helt enkelt.
  • JockeA

Lagar måste beslutas gemensamt i Riksdagen medans Regeringen ensam kan besluta om förordningar. I regeringsformens 8 kapitel kan man läsa om skillnaden mellan dessa. Kortfattat så kan man säga att om en regel gäller för en enskild individs- eller företags ställning eller om straffsatsen är högre än böter så måste detta instiftas som Lag. Regeringen kan heller inte ensam instifta föreskrifter gällande skatter förutom tull på införskaffande av varor. Däremot kan Regeringen själva sätta själva skattesatsen, dvs. hur hög skatten ska vara. Men ska en ny skatt införas eller en skatt ska tas bort måste detta beslutas i lag, dvs. beslutas gemensamt av Riksdagen. (Detta gäller då skatt som ska betalas till staten, varken Regering eller Riksdag kan alltså inte bestämma hur hög den kommunal inkomstskatten ska vara).

• Johan70

En lag stiftas av riksdagen. En förordning stiftas av regeringen.

En lag gäller alltid framför en förordning. En förordning innehåller ofta regler som beskriver hur olika myndigheter skall tillämpa lagen och när lagen skall träda i kraft (börja gälla).

Svar på tråden Lag och förodning. skillnad?