• Jämtlandstösen

Tips om hur lära 4 åring skridskoåkning

Jag undrar om någon har några bra tips om hur man lär en 4 åring åka skridskor? Hur börjar man på bästa sätt? Hur gjorde ni ? Min flicka har precis fått sina första skridskor och vi provade första gången idag. Hon verkar gilla det och ville åka, men jag kände att jag behöver några tips om hur man lär ut det här på ett bra sätt

• Svar på tråden Tips om hur lära 4 åring skridskoåkning
  • Jenny26

Jag gick på skridskoskola när jag var liten och vi började åka med en "kon" framför oss så att säga. Sen blev man modigare och modigare och till sist släpte man och fick in "stilen" bra.

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • Jenny26

PS: Ett tips är att spänna skridskon rejält så sitter den bättre på foten och det är lättare att åka.

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • HWikström

Du tar en skidstav eller en längre rak, stabil pinne. När barnet är ute på isen håller du staven i båda händerna och sen får barnet hålla på andra sidan. Alltså ni har staven mellan er. Sen är det bara för barnet att åka framåt och du hänger liksom med och åker baklänges. Sen är det bara för barnet att släppa ju modigare det blir.

• Jessica85

Vi åkte första gången nu i veckan..Hade sonen emellan mig och min bror men då ramlade han hela tiden och halkade omkring..sen fick han hålla i en hockeyklubba och blev väldigt faschinerad av pucken och helt plötsligt tog han sig fram själv..det gick bra så länge han fokuserade på något annat än att han stod på ett par skridskor för så fort han kom på det så ramlade han. Men han tar inga riktiga skär, men framåt går det lite sakta men säkert..han tyckte det var roligt iallfall!

• Wkd chick

Sonen fick sina första skridskor nu i julklapp. först  höll vi i honom sen ville han itne längre utan ville att vi skulle släppa och han lixom gick på isen för att hitta balansen.. sen en dag sa  testa gör så här.. typ först vänster sen höger och sen glid.. sen blev han jätteduktig och han tycker det e jättekul.
    Han e 5 år och lärde sig bra på en vecka.. visst ramlar han då och då men inte lika mkt som förut.. man får prövas ig fram lite Lycka till

• Cocarola

Båda barnen har trippat fram när de började åka skridskor. För att få in lite känsla för hur man ska glida fram så övade vi skridskoskär med halkiga sockor hemma på parketten : )

Svar på tråden Tips om hur lära 4 åring skridskoåkning