• Toddes mamma

Kan man dricka C-vitamin brus som gravid?

Ser ingenstans att det ska vara skadligt för gravida att ta Friggs C-vitamin brustabletter, är det någon som hört något om det är skadligt? Frågade även barnmorskan men hon trodde det var OK. Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Kan man dricka C-vitamin brus som gravid?
  • The Black Lady

Varför skulle det vara skadligt??? Litar du inte ens på din BM, men oss på FL kommer du lita på??

Om någon här säger att det är farligt, vad gör du då?

• Toddes mamma
    The Black Lady skrev 2010-01-24 17:32:45 följande:
    Varför skulle det vara skadligt??? Litar du inte ens på din BM, men oss på FL kommer du lita på?? Om någon här säger att det är farligt, vad gör du då?
    Naturligtvis gör jag det!! Herregud, tagga ner lilla vän!! Vad jag undrar är om någon har läst om det är skadligt, har googlat på friggs hemsida o läst men hittar inget. Men tack för din hjälp!!!
  • Amoudara

Nä, vitaminer är inte skadligt under graviditet.

• The Black Lady
    Toddes mamma skrev 2010-01-24 17:38:50 följande:
    Naturligtvis gör jag det!! Herregud, tagga ner lilla vän!! Vad jag undrar är om någon har läst om det är skadligt, har googlat på friggs hemsida o läst men hittar inget. Men tack för din hjälp!!!
    Blir bara så förvånad att gravida tror att allt är så farligt att de inte lyssnar på sin BM... jag menar C-vitamin.... HUR farligt kan det vara för ett foster??

Allvarligt....*suck*
  • Tildas52

det är ju bra att äta c-vitaminer till järntabletterna så varför inte men läste någonstans att tillskott inte va så bra ska se om jag hittar det igen men det gällde nog inte c-vitamin utan typ annat

• Tildas52

detta hittade jag:.....................

Var försiktig med kosttillskott, örtprodukter, naturläkemedel och traditionella växtbaserade läkemedel, eftersom man många gånger inte vet om de kan vara skadliga för barnet. Använd inte sådana produkter utan att först diskutera med din barnmorska eller läkare.

Om du tar vitamintabletter är det viktigt att följa doseringsanvisningen och att undvika överdosering. Se också efter att de innehåller högst 1 milligram vitamin A per dagsdos.

Du bör helt undvika ginsengprodukter. De är olämpliga när man är gravid. Var också försiktig med algprodukter som innehåller mycket jod. Alltför höga doser jod kan vara skadligt.

........här: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/

man minns inte alltid vad man läser

• La Lola
    The Black Lady skrev 2010-01-24 17:32:45 följande:
    Varför skulle det vara skadligt??? Litar du inte ens på din BM, men oss på FL kommer du lita på?? Om någon här säger att det är farligt, vad gör du då?
    Alla BM har dock inte koll på tex kostråden. Läser ofta att gravida fått helt fel info ang det.
    I detta fallet ska dock Ts kunna lita på sin BM.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Toddes mamma

Tack för alla svar!! Hade lite svårt att hitta info på nätet om just gravida+c-vitamin brus!

• lilmama

Min BM sa nej till c-vitamin brus fast jag är jätte sugen på det :(
    Däremot får jag ta järntabletter och folsyra men inget mer.

• La Lola
    lilmama skrev 2010-01-28 11:00:24 följande:
    Min BM sa nej till c-vitamin brus fast jag är jätte sugen på det :( Däremot får jag ta järntabletter och folsyra men inget mer.
    Vad gav hon för anledning till att du ska undvika det?
  • lilmama

Hon tyckte inte att jag skulle ta extra vitaminer, hon var nog skeptisk mot mycket vitaminer tror jag. Fast sen står det på de flesta brustabletter (förutom friggs) att man inte ska ta dem om man är gravid. Så är lite kluven...ska man eller inte.

• La Lola
    lilmama skrev 2010-01-28 11:07:01 följande:
    Hon tyckte inte att jag skulle ta extra vitaminer, hon var nog skeptisk mot mycket vitaminer tror jag. Fast sen står det på de flesta brustabletter (förutom friggs) att man inte ska ta dem om man är gravid. Så är lite kluven...ska man eller inte.
    Hon får ju inte framföra sina personliga åsikter.
    Det hon påstår måste hon kunna ha belägg för.
  • Toddes mamma
    lilmama skrev 2010-01-28 11:07:01 följande:
    Fast på vissa står det ju ingenting, jätte-konstigt!  Jag brukade käka betakaroten förut, stod inget på förpackningen att det skulle vara någon fara för gravida, men när jag ringde dit o kollade, sa de att de inte rekomenderade det för gravida, men att det inte var tillräckligt "farligt" att skriva på förpackningen,,,knepigt!!!
  • agusta

Min BM rekommenderade c-vitaminbrus ihop med järntabletten... Det har tydligen gett bra hb-värden hos många som legat lite lågt trots att de ätit järntabletter. Och c-vitamin kissar man ut om man får för mycket av det har jag hört. 

• Miss Skellington

Jag dricker c-vitaminbrus till järntabletterna. Min BM gav mig det rådet. Hade supercraving efter apelsinjuice och kunde dricka över en liter per dag vilket gav mig skyhögt socker så jag fick snällt skippa juicen och ta brustabletter istället. När järnvärdet bättrat sig så gav sig juicesuget, antagligen hängde de ihop. Man kan dessutom inte överdosera c-vitamin. Får du i dig mer än kroppen kan ta upp kissar du ut det.

• Biflib

Men man får tänka på att det inte bara finns c-vitamin i tabletterna utan även andra saker också så som sötningsmedel.

Svar på tråden Kan man dricka C-vitamin brus som gravid?