• Vanillie

ingen ryggbedövning med tatuering i svanken! Det är väl bara en myt?

Förr var det så mycket prat om att dom som hade svank tatueringar inte kunde ta ryggbedövning. Men är det verkligen så?

Tycker man hör folk nu som fått ta fast dom har tatuerad svank! Beror det på var tatueringen sitter eller hur stor den är?

Jag har en liten, kanske knappt 5x10cm ganska lågt ner... Det ska väl inte vara ett hinder? Glömmer hela tiden fråga bm. Men ska göra det i veckan!

***Snart är det dax***
  • Svar på tråden ingen ryggbedövning med tatuering i svanken! Det är väl bara en myt?
  • Hallonmun

det är bara en myt, så du kan vara lugn

• Stolt mamma till två

Har själv en tatuering, ganska högt på ryggen och jag fick ryggmärgbedövning utan problem. Det kanske var ett problem förr, men som läkare sa till mig så har man andra sätt att lösa det på nu.
    Oroa dig inte !

• frukarlssonn

Är det en myt? Enligt min bm lät det inte som en myt! Det beror nämligen helt o hållet på vart tatueringen sitter sa hon! Jag frågade bm om hon kunde visa på ett ungefär var jag skulle säta min tatuering när jag ville tatuera mig i svanken, men hon sa att det är svårt att säga eftersom hon inte vet exakt vart kotan sitter där bedövningen ska sättas! Det är ngt läkareen känner efter! Men jag har en kompis som har en i svanken och hon fick ryggbedövning{#lang_emotions_smile}

♥ Olivia 090610 ♥
  • SeTa

Det är inte en myt. Jag har en kompis som fick träffa en narkosläkare för att avgöra huruvida eda kan läggas eller inte.
    För de allra flesta går det utan problem, men det finns fall där man får använda något annat.

• Fru U

Det kan också ha att göra med när man fick tatuering och var man gjorde den. Dvs vilket bläck som användes.

De flesta läkare idag lägger eda även om man har tatuering, sen finns det de som är supernojjiga men de blir nog inte långvariga på en förlossning

Svaren bor i hjärtat
  • Vanillie

tack för svaren! Då hoppas jag att min sitter bra till och är liten nog för att inte vara i vägen! Ska rådfråga bm på torsdag och se vad hon säger!

***Snart är det dax***
  • ankling

Vet inte om detta kan vara till nån hjälp, men jag var hos narkosläkaren ang EDA. Har ett diskbråck som sitter ungefär i svanken.
    Så som läkaren förklarade, så sätter de alltid ryggbedövningar högre upp i ryggen (en bit ovanför svanken).
    Så det svaret borde ju gälla även för tatueringar då.

• lisen88

om du ska få ryggmärgsbedövning så vill dom inte sticka dig i tatuering om du har den i svanken, men så länge de finns ett område omkring som inte är tatuerat går de. men sitter den där dom vill sticka så gör dom inte de

• logg81

Min sattes genom tattueringen. I eller genom (hur man nu säger) bläcket...

Men de sätter inte slangen i svanken. På mej satte de den ganska mitt på ryggen.

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Blitz

Jag måste bara få fråga! SLANG? Får man en slang i ryggen när man tar EDA? Dom tar väl bort den for guds skull eller?? {#lang_emotions_surprised}

• Fru U
    Blitz skrev 2010-01-25 00:50:09 följande:
    Jag måste bara få fråga! SLANG? Får man en slang i ryggen när man tar EDA? Dom tar väl bort den for guds skull eller??
    Det är för att man ska kunna fylla på den. Den är så pytteliten att jag lovar att du skulle inte märka den
    Svaren bor i hjärtat
  • drever

ja det är en myt en skrämmseltaktik

• Blitz

Jaha, så slangen sitter kvar i ryggen så dom kan pumpa in mer smärtstillande?!  Då kan jag offra mig! Lät hemskt först me en brandslang i ryggen. usch... Men när tar dom bort den då?

• lindaobebbe1

det är en myt!

så länge du inte har en hel svarttatuerad ruta över hela svankeln som täcker hela nedre ryggraden så är det lugnt ;)

även om din skulle sitta där dom vill sätta nålen (i den höjden)så finns det alltid ett litet mellanrum på 2-3 mm som det inte finns bläck på i en tattoo, då sätter dom den i det lilla utrymmet. en nål är inte så stor och en tattoo är normalt sätt inte så tät att det inte finns det lilla utrymmet att sätta nålen på.

så du kan vara lugn!! :D

• logg81
    Blitz skrev 2010-01-25 01:38:48 följande:
    Jaha, så slangen sitter kvar i ryggen så dom kan pumpa in mer smärtstillande?!  Då kan jag offra mig! Lät hemskt först me en brandslang i ryggen. usch... Men när tar dom bort den då?
    Nej den är jättetunn... Mindre än de smala sugrören man kan få på kaféer

De ska ta bort den efter förlossningen men på mej glömde de den. Jag hade komplikationer efter så det blev så mye med det.
    BB-sköterskan drog ut den... eller snarare slet. Det var en såndär människa som hade passat finfint på ett kontor... inte på en avdelning med nyförlösta mammor och barn...
    Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Blitz

Men gud vilken charmig Sköterska. En sån hoppas jag oxå på {#lang_emotions_wink} 
    Då har jag iaf lärt mig nått nytt, slang i ryggen, check...

Svar på tråden ingen ryggbedövning med tatuering i svanken! Det är väl bara en myt?