• Rose Bay Willow

Härskartekniker och Svärdöttrar (långt!!)

Det finns flera härskartekniker. Den första är att osynliggöra den andra att föröjliga. Underminering är en annan liksom förtal och ryktespridning.
    När alla dessa samverkar gör man bäst i att lägga sig ner och spela död eller slåss.
    Nu står jag inför ett massivt dilemma. Min äldste , 24 årige son  har dragits in i en människas nät, och där verkar alla dessa tekniker vara ett centralt tema. Precis som i vilken kult som helst gör personen dessutom allt för att skilja denna person från sin familj. Så jobbar Hassela, Jehovas Vittnen och så jobbar Al Qaida.
    Att framställa sig själv som totalt oumbärlig är kanske ingen härskarteknik, men kan användas på samma vis. Denna människa , sonens flickvän sen 6 år, har fått min son att tro att det är omöjligt att sova utan härskarinnan. Att göra egna roliga saker likaså. Däremot är Härskarinnans familj otroligt fantastisk. De kör med traditionella könsroller (mor jobbar heltid, sköter närstående åldringar SAMT sköter all marktjänst medan mannen och sonen i huset jagar och mekar med bilar!)
    Jag har tidigare kommit hyfsat bra överrens med sonens flickvän (de bor ihop sen 5 år) men i jul brakade helvetet löst.
    Hon fick för sig att hennes morfar var döende(ja, han har en hjärntumör, men han vårdas hemma!)och ville inte fira jul med oss för " Min mårrfar kanske inte lever i jul så jag vill inte fira nån pissejul med er!"
    Tack så mycket!
    Så sonen kom inte. När jag ringde honom på julaftons kväll var det ett himla skrålande och skrattande i bakgrunden. Oj, sa jag, har ni sån fest? Ja, vi sitter och spelar julklappsspelet med XX (flickvännen)morfar! Och han är glad för han dricker julagrogg!!!
    Så hon bara slingrade sig ur detta-precis som hon slingrat sig ur alla våra fester, högtider och konfa mm. Han har 3 yngre syskon och enda sättet att få dem att komma på dopet av den yngste var att göra sonen och henne till gudföräldrar!
    Nu ångrar jag mig bittert!
    Jag VET att det är hans val, men jag klarar inte av människan längre. Alltid när jag talar med honom i telefon står hon i bakgrunden och rapar, gapar eller skriker könsord! 
    Idag upptäckte jag att hon blockat mig på Facebook, där jag innan kunnat läsa om allt kul hon gör med sina kompisar, samtidigt som hon via sone hälsar hur dåligt hon mår!!
    Grrrrr!
    Så; HUR skall jag göra nu?! Jag talar med sonen som ofta ringer och pratar med mig i timmar när hon är ute.
    Vi har en fin relation i allt utom när det nu gäller henne-och gudarna skall veta att vi kämoade för att gilla henne från början. Hon är bonnig, grov och gravt överviktig genom att hon äter fel och som en häst!
    Jag vill INTE bli kritiserad eller få konstiga påhopp-jag är verkligen genuint ledsen och behöver råd och tröst! Skit får jag ändå!
    Så snälla, skona mig, jag vill BARA ha vettiga, trevliga svar!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Svar på tråden Härskartekniker och Svärdöttrar (långt!!)
  • Rose Bay Willow

Ja det kanske är långt, men jag behöver verkligen goda råd!!!!

• Rose Bay Willow

Puff!
    Jag VET att det finns vettiga människor med åsikter och lösningar på FL-kom igen!

• Cia o krabaten

Svårt läge.

Jag vet bara att när jag äntligen var på väg bort från fel person så spädde min mor på hur dålig denne var och då tog jag honom i försvar och gick tillbaka... *suck*
    Går han att prata med alls längre?
    Jag menar när han ringer, är han sig själv då?
    Kan du instifta familjetid för er familj?
  • Rose Bay Willow
    Cia o krabaten skrev 2010-01-24 20:34:38 följande:
    Svårt läge. Jag vet bara att när jag äntligen var på väg bort från fel person så spädde min mor på hur dålig denne var och då tog jag honom i försvar och gick tillbaka... *suck* Går han att prata med alls längre? Jag menar när han ringer, är han sig själv då? Kan du instifta familjetid för er familj?
    Tack så mycket för ditt svar!
    Jo, vi har testat i flera år med lite omvänd psykologi, och verkligen försökt gilla henne. Men han dyrkar marken hon går på. De har varit ihop sen de var 18 och nu blir de 25 i sommar.

Nej, vi kan inte prata med honom om henne för då stänger han ner helt.
    När han ringer är han samma fina kille som alltid.
    Förut har även hon brukat ringa nån gång i månaden. Men sen har hon nu fått ännu en knäpp.
    Till saken hör att hon har väldigt många konstigheter för sig. Hon tänker "magiskt" och när vi skulle fira vår lille killes 1 årsdag kunde hon inte komma för då var det " 2 år sen nån kompis tagit livet av sig". Så då skulle hon sitta hemma och sörja...
    Hon har en onaturlig bindning till sin egen familj och skulle antagligen helst bo hemma fortfarande. istället drar hon med min son dit precis varje helg och alla högtider.
    Familjetid låter superbra-har du något exempel?
  • Cia o krabaten

Jag tänkte om ni kunde ha 2h/v som är bara för er familj?

Det låter som om du har nya små barn och då kanske man kan skuylla på att man vill att de ska få lära känna sin storebror?
    Ngn familjeaktivitet tex.
    PRoblemet blir ju att få tjejen att stanna borta, så ni bara får tid med sonen och kan skapa en relation igen UTAN tjejen...
  • Rose Bay Willow

Tack för gott råd!
    Njae, det blir nog inga större problem få henne att hålla sig borta-hon vill ju helst aldrig träffa oss som det är. Men hon manipulerar även sonen att inte komma. Han fick komma 4 timmar på julaftons morgon-lovade komma snart igen för att spendera tid med sin hjärtsjuke lillebro. hela lovet gick och han kom aldrig-hans julklappar ligger fortfarande på ett bord. igår ringde han och sa att det blir svårt komma loss och träffa oss den närmaste tiden pga hans studier!!!

Men jag la fram din idé om tid, och han lät positiv. saken är den att han är en helt fantastisk person-klok och rolig. ALLT som hon inte är...
    Nu låter jag som en riktig hagga till svärmor-men jag har varit toppen tills nu!

• Cia o krabaten
    Rose Bay Willow skrev 2010-01-26 10:57:46 följande:
    Tack för gott råd! Njae, det blir nog inga större problem få henne att hålla sig borta-hon vill ju helst aldrig träffa oss som det är. Men hon manipulerar även sonen att inte komma. Han fick komma 4 timmar på julaftons morgon-lovade komma snart igen för att spendera tid med sin hjärtsjuke lillebro. hela lovet gick och han kom aldrig-hans julklappar ligger fortfarande på ett bord. igår ringde han och sa att det blir svårt komma loss och träffa oss den närmaste tiden pga hans studier!!! Men jag la fram din idé om tid, och han lät positiv. saken är den att han är en helt fantastisk person-klok och rolig. ALLT som hon inte är... Nu låter jag som en riktig hagga till svärmor-men jag har varit toppen tills nu!
    Då verkar det ju hoppfullt iaf.
    Det man måste göra är ju just att bryta bubblan.
    Få honopm att inte bli isolerad från sitt vanliga liv pga tjejen.
    Mycket likt dessa män (säkert kvinnor också) som förbjuder kvinnan från att ha kontakt med vänner och familj och göra saker själv. Tillslut blir de så isolerade och beroende av mannen att det är heal deras värld.
    Kan ni stå på er och få ha honom själv ett par h/v så kan ni iaf finnas där liksom.
    Lycka till!
  • Rose Bay Willow
    Cia o krabaten skrev 2010-01-26 11:07:50 följande:
    Då verkar det ju hoppfullt iaf. Det man måste göra är ju just att bryta bubblan. Få honopm att inte bli isolerad från sitt vanliga liv pga tjejen. Mycket likt dessa män (säkert kvinnor också) som förbjuder kvinnan från att ha kontakt med vänner och familj och göra saker själv. Tillslut blir de så isolerade och beroende av mannen att det är heal deras värld. Kan ni stå på er och få ha honom själv ett par h/v så kan ni iaf finnas där liksom. Lycka till!
    Tusen tack- pratade med honom idag, och han verkar inse själv att han måste ta sig samman!
    Ha det gott!
  • Grodan12

Hm, har tyvärr inga goda råd
    Vill bara säga att det verkar trist det som din son har hamnat i och jag tror inte ni kan göra så mycket åt det. Att ifrågasätta el dyl riskerar ju bara att få honom i försvarsställning (kanske infriar ni då något som flickvännen sagt att ni kommer att säga...)
    Jag undrar bara lite varför hon gör så som ni uppfattar - känner hon sig hotad av er, eller att er son ska ha ngt eget liv öht?

Om ni kan få lite egen tid med honom är ju bra. Lycka till!

• Rose Bay Willow
    Grodan12 skrev 2010-02-09 20:56:49 följande:
    Hm, har tyvärr inga goda råd Vill bara säga att det verkar trist det som din son har hamnat i och jag tror inte ni kan göra så mycket åt det. Att ifrågasätta el dyl riskerar ju bara att få honom i försvarsställning (kanske infriar ni då något som flickvännen sagt att ni kommer att säga...)Jag undrar bara lite varför hon gör så som ni uppfattar - känner hon sig hotad av er, eller att er son ska ha ngt eget liv öht?Om ni kan få lite egen tid med honom är ju bra. Lycka till!
    Tack Grodan 12!!!
    Vi har fortfarande inte sett honom sen jul. Hans hemska flickvän manipulerar honom och han låter sig manipuleras...nu har jag lagt ner försöken-han vet var vi finns om han vill ha kontakt. Hemskt, men så är det!
    Även om man älskar sina barn villorslöst så MÅSTE man INTE älska deras partners!
    Och jag tror hon känner sig hotad-vi är en ganska intellektuell familj och hon är ganska korkad...enkelt förklarat!
    Tack för ditt svar!!!
Svar på tråden Härskartekniker och Svärdöttrar (långt!!)