Anonym (Kär och galen!) skrev 2010-01-24 19:42:56 följande:
Jag planerar att gifta mig med en man från Iran, boende i Sverige. Vi kommer att gifta oss kyrkligt (kristet) eftersom han inte är troende muslim och jag känner mig säker på att han är en bra man. När någon gifter sig med en man från ex. USA blir det naturligt att fråga andra som har erfarenheter hur det är att vara gift med en Amerikan. Helt säkert kommer det att finnas kulturkrockar som man både kan, och inte kan undvika. Det ses inte som konstigt eller förtäckt fördomsfullt att fundera kring detta. Däremot blir det större problem i min situation; bara frågan i sig upplevs av många som fördomsfull! Därför ställer jag frågan anonymt här: Ni som har erfarenheter av ett äktenskap mellan en svensk och en Iranier; vilka kulturkrockar kan man råka på? Har du råd eller tips till oss?
Den enda (närmare) vän jag har, som är gift med en kille med muslimska rötter, kommer från just Iran. Han kom dock till Sverige när han var ca 10 år. Har ca halva sin familj och släkt här, andra halvan i Teheran. I alla fall hans närmaste familj är ganska sekulariserad och han känns som vilken svensk kille som helst - med iranska rötter. Han äter inte griskött, men det gör inte hans fru heller (hon är vegetarian). Jag tror faktiskt inte att de har haft några kulturkrockar alls, då de hade umgåtts i samma kretsar i flera år innan de blev tillsammans och har många gemensamma intressen/värderingar. Alltså, man tänker inte ens på att han är "invandrare", om du förstår vad jag menar.
Jag känner honom ganska väl - vi umgås en del - och jag har faktiskt svårt att tänka mig en finare kille. (Förutom min egen sambo förstås

)
Så om ni öht får "kulturkrockar" eller inte, tror jag beror VÄLDIGT mycket på hur du och han är uppfostrade, om ni har gemensam grund att stå på, gemensamma värderingar osv. Och just många från Iran, är faktiskt ganska sekulariserade och "moderna".