• Anonym (Kär och galen!)

Gifta sig med Iransk man!?

Jag planerar att gifta mig med en man från Iran, boende i Sverige.

Vi kommer att gifta oss kyrkligt (kristet) eftersom han inte är troende muslim och jag känner mig säker på att han är en bra man.

När någon gifter sig med en man från ex. USA blir det naturligt att fråga andra som har erfarenheter hur det är att vara gift med en Amerikan. Helt säkert kommer det att finnas kulturkrockar som man både kan, och inte kan undvika. Det ses inte som konstigt eller förtäckt fördomsfullt att fundera kring detta.

Däremot blir det större problem i min situation; bara frågan i sig upplevs av många som fördomsfull!

Därför ställer jag frågan anonymt här:

Ni som har erfarenheter av ett äktenskap mellan en svensk och en Iranier; vilka kulturkrockar kan man råka på? Har du råd eller tips till oss?

• Svar på tråden Gifta sig med Iransk man!?
  • Anonym

Ni har inte varit tillsammans så länge antar jag? För om ni varit det så har du väl redan märkt vilka kulturkrockar som man kan stöta på?

Det spelar väl heller ingen roll vad andra har råkat ut för. Du skriver ju att din man inte är troende muslim och han bor i Sverige, och då får man väl anta att han kanske inte heller har samma kultur som troende muslimska iranier boende i Iran eller som nyligen kommit till Sverige?
  • Louise Hbg

Kultur innebär ju så mycket mer än religionen. Vad är det för skillnad på religion och kultur?
    Maten, traditioner, uppfostran av barnen, kontakter med släktingar, språket.... Det beror ju mycket på hur öppen man är och vilka erfarenheter man har sedan tidigare.

• Anonym (iransk sambo)

Jag gifter mig också med en iranier snart (i sommar). Han är inte heller troende muslim. Vi har varit tillsammans i fyra år. Men innan vi blev tillsammans hade han bott i Sverige i många år. Självklart har han sin iranska kultur som en grund men han har ju också influerats mycket av svensk kultur. Och som han säger så har han tagit det bästa från varje kultur.

En uppenbar skillnad är ju språket. Min sambo pratar jättebra svenska (om än med viss brytning) men jag är tyvärr inte speciellt duktig på persiska. Jag försöker dock lära mig eftersom jag tycker att det skulle vara kul för honom att kunna kommunicera med mig på sitt modersmål. Jag vill också att våra barn lär sig persiska.

Annars tror jag att det är viktigt att diskutera igenom frågor som tex barnuppfostran och omskärelse. Så att man är överens om dessa frågor (om man nu har tänkt skaffa barn).

Jag tror att det viktiga är att man har liknande värderingar och mål i livet som går att kombinera (så att typ inte den ena vill ha barn medan den andra inte kan tänka sig barn, eller att den ena vill att den andra ska vara hemma och ta hand om hushållet när denna person helst av allt vill göra karriär).

Jag kan inte påstå att jag har kännt av några problem med att vi är uppväxta i olika kulturer, det är snarare berikande!

Vad är det för typ av kulturkrockar du tänker på?

• Anonym
    Anonym skrev 2010-01-24 19:54:31 följande:
    Ni har inte varit tillsammans så länge antar jag? För om ni varit det så har du väl redan märkt vilka kulturkrockar som man kan stöta på? Det spelar väl heller ingen roll vad andra har råkat ut för. Du skriver ju att din man inte är troende muslim och han bor i Sverige, och då får man väl anta att han kanske inte heller har samma kultur som troende muslimska iranier boende i Iran eller som nyligen kommit till Sverige?
    Haller med, du vet val redan hur han ar..?
    Blev ingen skillnad nar jag och min man gifte oss, vi hade levt ihop i ett ar och allt flot pa som vanligt. Varfor skulle det forandras lixom..?

Tack för svaren! Det var ungefär dessa svar jag hoppades på...!

Vi känner varann och jag vet visst vilka kulturkrockar som vi har, men folk som hör att vi ska gifta oss verkar tro att ALLT kommer att förändras för att vi gifter oss.

Efter ett tag börjar man tvivla och fundera på om det KAN vara så att det är något jag inte redan vet...

• Anonym

Har en kompis som upplevde att det största problemet kom då de hälsade på i hans land. I Sverige var han som han alltid varit, men i sitt hemland kom kraven från den övriga konservativa familjen. Så hon upplevde det som en chock då de hälsade på hemma hos honom. Men väl tillbaka i Sverige var det väl inga större problem...

• Anonym

Jag har oxa hort att "han kanske andrar sig nar ni gifter er", men det har han absolut inte. Jag vet att det finns en risk att jag kommer bli galen pa han i hans hemland, men har han valt att ta dit mig for han sta sitt kast och inte krava en massa bullshit, att jag ska bete mig annorlunda. Typ ga 10 meter bakom honom eller whatever...

• ChoopChoopSong
    Anonym (Kär och galen!) skrev 2010-01-24 19:42:56 följande:
    Jag planerar att gifta mig med en man från Iran, boende i Sverige. Vi kommer att gifta oss kyrkligt (kristet) eftersom han inte är troende muslim och jag känner mig säker på att han är en bra man. När någon gifter sig med en man från ex. USA blir det naturligt att fråga andra som har erfarenheter hur det är att vara gift med en Amerikan. Helt säkert kommer det att finnas kulturkrockar som man både kan, och inte kan undvika. Det ses inte som konstigt eller förtäckt fördomsfullt att fundera kring detta. Däremot blir det större problem i min situation; bara frågan i sig upplevs av många som fördomsfull! Därför ställer jag frågan anonymt här: Ni som har erfarenheter av ett äktenskap mellan en svensk och en Iranier; vilka kulturkrockar kan man råka på? Har du råd eller tips till oss?
    Den enda (närmare) vän jag har, som är gift med en kille med muslimska rötter, kommer från just Iran. Han kom dock till Sverige när han var ca 10 år. Har ca halva sin familj och släkt här, andra halvan i Teheran. I alla fall hans närmaste familj är ganska sekulariserad och han känns som vilken svensk kille som helst - med iranska rötter. Han äter inte griskött, men det gör inte hans fru heller (hon är vegetarian). Jag tror faktiskt inte att de har haft några kulturkrockar alls, då de hade umgåtts i samma kretsar i flera år innan de blev tillsammans och har många gemensamma intressen/värderingar. Alltså, man tänker inte ens på att han är "invandrare", om du förstår vad jag menar.

Jag känner honom ganska väl - vi umgås en del - och jag har faktiskt svårt att tänka mig en finare kille. (Förutom min egen sambo förstås )

Så om ni öht får "kulturkrockar" eller inte, tror jag beror VÄLDIGT mycket på hur du och han är uppfostrade, om ni har gemensam grund att stå på, gemensamma värderingar osv. Och just många från Iran, är faktiskt ganska sekulariserade och "moderna".
  • Anonym

Jag är också gift med en man från Iran, fast han är uppvuxen i Kanada.
    Vi har inte heller haft några problem. Tror som alla andra säger, känner ni redan varandra väl, bör det inte bli några större problem.

Vi har en son på 3 år, och allt har gått super...
    Har inte varit i Iran ngn gång så jag kan inte säga nåt om det.
    Jag skulle jättegärna åka dit ngn gång, det verkar vara superfint där. 

Härligt allihopa!!! Tack.

Svar på tråden Gifta sig med Iransk man!?