jag har haft bakmaskin men tyckte inte brödet blev bra,å inte gott iheller för den delen
kan tipsa om flera olika goda bröd och lite exempel hur jag gör dom
jag bakar för hand,å blandar ingridienserna me en elvisp me degkrokar
jag har ofta i både lite ljus sirap å lite kesella för d blir mkt saftigare då
även gott å göra morotsbröd för d blir mkt saftigt + nyttigt
till bullar använder jag amerikanska muffinsformar och klickar ut lite i varje form,iom d e väääldigt svårt å forma glutenfri deg.
jag kan ge ett gott och ENKELT recept på ett bröd man gör i lergryta
man slänger bara ihop allt å ut kommer ett saftigt och stort bröd=)
d e taget frn ett vanligt recept å d enda jag bytt ut är vetemjölet mot mix eller glutenfritt mjöl
Ljust bröd m. oliver, lagerblad & rosmarin (i lergryta)
Ingredienser 1 st lergryta, 2-5liters 50 g jäst 5 dl vatten, ljummet, 37 grader 0,5 dl olivolja 2 tsk havssalt 1,5 dl gröna oliver, hackade 5 dl durumvetemjöl 6 dl vetemjöl 4 st lagerblad 1 tsk rosmarin, torkad 2 msk olivolja Tillagning
Detta blir ett stort och saftigt bröd som är godast nybakat. Det är också gott att rosta skivor.
1. Finfördela jäst i en bunke och rör ut den i ljummet vatten. Tillsätt olja, salt och hackade oliver. Arbeta i mjölet lite i taget till en smidig deg som släpper bunkens kanter. Täck med bakduk och låt degen jäsa till sin dubbla storlek ca 30 min.
2. Lägg lergrytan i blöt i kallt vatten minst 30 min.
3. Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda och forma den till ett bröd.
4. Pensla lergrytan med olja och lägg i brödet. Ringla olivolja över brödet, stick ner bitar av lagerblad lite här och där och strö över rosmarin. Låt brödet jäsa under bakduk ca 30 min.
5. Ställ in i kall ugn och sätt ugnen på 200°. Låt brödet grädda ca 1 tim. Tag av locket och låt brödet svalna lite innan det stjälps upp