• suzziluzen

Misslyckas med kladdkakor med vit choklad??

Hjäääpl!

Är ett stort fan av både kladdkakor och vit choklad! Därför vart jag jätteglad när jag för nått års sedan ramlade på detta recept.

http://www4.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=14513

Dock så vart kakan jätterinnig. Fick den inte bra förrens jag gjorte så att jag hällde upp smeten i muffinsformar och gjorde kladdkakemuffins istället.

Nu i helgen gav jag mig i kast med detta recept från Aftonbladets Härligt Hemma.

http://livsaptit.wordpress.com/2010/01/16/rosa-kladdkaka-i-harligt-hemma/

Även den vart jätterinnig. Vart bara som smet och bär.

Vad gör jag för fel??  Vanliga kladdkakor blir alltid kanongoda. Men så fort det är vit choklad inblandat så blir det bara smet? Why?

• Svar på tråden Misslyckas med kladdkakor med vit choklad??
  • Hallonmun

jag har inte svar på din fråga, men jag brukar alltid ställa in kladdkakan i frysen i 30 min... det brukar ge den en fast men ändå krämig konsistens. kanske du kan prova?

• kobebis

Vet inte vad du gör för fel

Men jag har gjort Arlas vita kladdchokladkaka många gånger och aldrig misslyckats. Blir lika underbart god varje gång. Du har inte i för mycket sprit? Eller gräddar den för lite? För dålig värme?

• suzziluzen
    kobebis skrev 2010-01-24 21:45:25 följande:
    Vet inte vad du gör för fel Men jag har gjort Arlas vita kladdchokladkaka många gånger och aldrig misslyckats. Blir lika underbart god varje gång. Du har inte i för mycket sprit? Eller gräddar den för lite? För dålig värme?
    Följer receptet till punkt och pricka.... Men kul att höra att nån lyckats med sin kladdkaka! För visst är det en god kaka! Även om jag avnjuter den i muffinsformat.
  • kobebis
    suzziluzen skrev 2010-01-24 21:48:04 följande:
    Följer receptet till punkt och pricka.... Men kul att höra att nån lyckats med sin kladdkaka! För visst är det en god kaka! Även om jag avnjuter den i muffinsformat.
    En riktig favorit Alla bara älskar den, trode inte att det gick att missluckats med den då den är så enkel att göra :-S

Men du får köra på den i muffinsform annars, går nog lika bra
  • Hallonmun
    suzziluzen skrev 2010-01-24 21:48:04 följande:
    men det kan vara din ugn som är problemet, läste nyligen i Jan Hedhs bok att det inte alltid teperaturen i ugnen  stämmer med det som man satt vredet på. Hans tips var att man skulle köpa en ungstermometer så man har koll på temperaturen lite overkill kanske... men ett tips iaf
  • suzziluzen
    Hallonmun skrev 2010-01-24 22:00:38 följande:
    men det kan vara din ugn som är problemet, läste nyligen i Jan Hedhs bok att det inte alltid teperaturen i ugnen  stämmer med det som man satt vredet på. Hans tips var att man skulle köpa en ungstermometer så man har koll på temperaturen lite overkill kanske... men ett tips iaf
    Har ju en ugnstermometer hemma, ska kanske slänga in den imorgon och testa! Men ugnen är bara 3 år gammal och jag lyckas ju med allt annat jag gör i ugnen... Hm... Men värt att kolla den iaf kanske.
Svar på tråden Misslyckas med kladdkakor med vit choklad??