• Anonym (Problem!)

Problem med katt!

Inget relationsproblem, men visste inte var jag skulle lägga mitt inlägg. Jag är så kluven! Vi ska resa bort en vecka utomlands och vet ej vad jag ska göra med min katt? Han är 7½ månad och innekatt. Vilket är bäst av dessa alternativ:

1. Att katten är hemma ensam med tillsyn 2 ggr om dagen? Han
        får då mat & vatten och kort tillsyn.

2. Lämna bort katten till min vän hemma hos henne? Hon är arbetslös o hemma.

Lider katter av att vara ensamma en vecka? Snälla svara!

• Svar på tråden Problem med katt!
  • emelillen

Jag hade nog lämnat katten till väninnan som är arbetslös. Bättre för katten sällskap om dagarna, och nog minst "problem" dessutom.
    Blir inte så mycket klapp & kel om nån bara kommer och tittar till katten och tömmer lådorna och så 2 ggr/dagen. :)

• Hallonmun

jag skulle nog välja alternativ två, är ju trevligare för katten att få lite sällskap...

• Anonym

JAg skulle valt att ha katten kvar hemma i den miljön som den känner bäst!

• Anonym (Problem!)

Oj vad svårt!!! vill gärna ha fler åsikter så jag ser vad de flesta tycker..
    Kanske någon kattvan som har erfarenhet?

• Leiben

det beror på katten. är det en trygg, tam, krävande, sällskapssjuk katt så skulle jag lämna den hos din vän. är katten skygg/blyg/säker så mår den bättre av att vara hemma själv i den miljö den känner igen. katter är känsligare och blir mer stressade än man tror av att byta miljö. en vecka är inte heller så lång tid i en katts liv. en katt sover ju mycket av tiden på ett dygn och säkert ännu mer om den är själv. dock är din katt ung och pigg och behöver mer stimulans.

• Anonym
    Anonym (Problem!) skrev 2010-01-24 23:07:36 följande:
    Oj vad svårt!!! vill gärna ha fler åsikter så jag ser vad de flesta tycker..Kanske någon kattvan som har erfarenhet?
    Lämna hos vännen. Finns inget annat alternativ i min värld!

Hade det handlat om en helg, så hade det funkat med tillsyn 2 ggr dag, men inte en vecka.
  • Anonym (Problem!)

Min katt är trygg, lugn men ganska lekfull och väldigt social. Han vill vara där vi är.
    Kanske är det bättre för honom att få vara hos min vän då?

• Leiben
    Anonym (Problem!) skrev 2010-01-24 23:37:04 följande:
    Min katt är trygg, lugn men ganska lekfull och väldigt social. Han vill vara där vi är.Kanske är det bättre för honom att få vara hos min vän då?
    ja det låter nog som det bästa alternativet för just din katt. de kanske börjar gilla varandra och kissen kan vänja sig vid att vara där fler gånger när du åker bort. det är ju bekvämt att ha en invand kattvakt! :)

lycka til!
  • Anonym

Jag skulle nog lämna katten hos din kompis. I somras så skulle en bekant till mig passa mina två katter när jag åkte på semester en vecka,hon skulle komma å vara hos mig några timmar om dagen,men när jag kom hem visade det sig att hon bara kommit å lagt upp ny mat å tagit bort bajs ur lådan å sen gått. Hade såå dåligt samvete för att jag lämnat katterna efter det! Så nästa gång jag ska resa så skulle jag vilja att nån antingen bor hos mig el att mina katter bor hos någon medans jag är borta. Så jag är säker på att dom har sällskap, Mina katter va såååå keliga å inte sig själva på ett bra tag efter att ha varit ensamma så mycket. så vad jag vill säga är att låt din katt bo hos kompisen,så slipper du oroa dig för att din lilla älskling ska vara ensam :)

• Anonym

ja, det låter bäst att ha den hos din vän om det är en så trygg och kelig katt.

• Anonym (kattägare)

Vi har två katter och jag skulle ALDRIG lämna dem ensamma en hel vecka. Katter behöver sällskap och trygghet precis som alla andra djur. Skulle du lämna en hund ensam hemma i en vecka med tillsyn två gånger om dagen?

Jag läste om en tjej som tänkte göra som du och lämna sin katt hemma ensam i två veckor när hon åkte på semester och hon blev polisanmäld av sin vän.

Lämna till vännen är mitt råd utan någon som helst tvekan!

• Mammanseko

Vi ska åka bort 4 dagar i april. Vi kommer då att lämna våra utekatter hos min dotters gudmor där de får vara inne udner tiden.

Eftersom det handlar om så kort tid hade jag eg tyckt det varit smidigast att låtit dem vara hemma men eftersom vi bor såpass lång ut på landet tycker jag synd om den som ska köra hit varenda dag.

Hade det handlat om vecka hade jag verkligentyckt att det varit själv klart! Spec för en så pass ung katt!

Svar på tråden Problem med katt!