• Anonym (undrar)

Kan alla mvc/sjukhus se min journal från olika ställen?

Jag är gravid med 2a barnet och jag har haft mkt komplikationer från förra graviditeten+ att jag fick gå mkt till gyn efter pga olika problem. Nu undrar jag om ALLA mvc och sjukhus i mitt län kan läsa om mina besök eller måste jag berätta om allt igen? Samkör de registrerna på tex en liten mvc med ett stort sjukhus eller hur fungerar det? nån som vet?!

• Svar på tråden Kan alla mvc/sjukhus se min journal från olika ställen?
  • Dimitra

Det beror på vilket datasystem som körs på landstinget där du bor. Vissa ställen har kommit längre med arbetet med ett gemensamt system än andra.

The Dimitra universe.
  • Anonym (undrar)

ok bor i sthlmslän så jag funderar på om ett mvc här i sthlm kan se vad sjukhuset skrivit och inte

• Siriva

Jag bor i Stockholm. Vad jag förstod av den BM jag hade i höstas (innan MF) var att hon informerade om vilka sjukhus hon öppnade min journal för. Alltså vilka som kunde se min journal hos MVC.

Om BM kan se journaler hos andra sjukhus eller vårdinrättningar verkar i mina ögon inte troligt.
    Jag fick intrycket av att man som vårdtagare skulle godkänna att de "delade" journaler.
    Det bästa är väl att fråga.
  • Anonym (undrar)

Ja tack för svaret det är säkert så att jag måste meddela vilka sjukhus jag varit i kontakt med så får hon beställa från dem

• Anonym

Annars kan du nog begära att själv få ut den och överlämna den till din nya bm.

Svar på tråden Kan alla mvc/sjukhus se min journal från olika ställen?