• Camton

Smutsig hund!

Vi har en hund som är 5 år nu. Nu för tiden känns han smutsig hela tiden, man blir smutsig och flottig om händerna när man klappar honom och så har det aldrig varit förr. Eftersom det är den rasen han är så ska man inte tvätta honom för ofta men även om vi gör det, när det liksom är dags, så tar det bara någon dag tills han är tillbaks i det "smutsiga" igen. Vi borstar honom och allt annat man gör med en hund (alltså kloklippning, öronrengöring osv) men det hjälper inte även om vi som vanligt gör det regelbundet och ofta, det konstiga är att det aldrig varit så här tidigare! Han börjar få tandsten och luktar ibland illa i munnen, vi ska ta bort tandstenen men sen då? Man kan ju liksom inte ta bort pälsen Snälla, någon med någon smart lösning?

• Svar på tråden Smutsig hund!
  • Birgitta2

Det kan ju vara så att hundens hud utsöndrar mer fett än förut. Jag tycker du skall prata med veterinären. Det finns schampon som kanske kan fixa detta. Vi duschar och schamponerar vår rottis en gång i månaden för att hålla pälsen i trim. Hon har en fantastiskt fin päls. Vi använder balsam också som sköljs ur noga.  

Alla pälsar klarar en schamponering i månaden. En smutsig päls håller inte borta kylan lika väl som en ren päls så det är viktigt att hunden är ren.

• Camton

Det är en rottweiler vi har! Vad har ni för schampo Birgitta 2?

• Jezamine
    Camton skrev 2010-01-25 09:31:35 följande:
    Varför skall de inte bada så ofta? Vart står det att läsa?
  • Birgitta2
    Camton skrev 2010-01-25 09:31:35 följande:
    Oj, det vet jag inte. Min dotter köper den på nätet. Den är fantastisk! Jag skall ta reda på det under dagen, eller när jag kommer hem ikväll. Tänk också på att foder kan göra illa pälsen. Vilket foder har ni?
  • Camton

Det sa uppfödaren för att man tar bort fettet då i pälsen under en tid, hon mena på att det tar ett tag innan det kommer tillbaks och det fettet behövs för att hålla värmen. Tvättar man den ofta så hinner hunden liksom inte få tillbaks fettet mellan varje gång.

• Camton
    Birgitta2 skrev 2010-01-25 09:35:54 följande:
    Tänk också på att foder kan göra illa pälsen. Vilket foder har ni?
    Vi köper Magnussons, vad använder ni?
  • jentho

Nu var det iofs en labrador jag hade, men hon hade ganska fet hud + mjäll och det hjälpte att tvätta henne i lactasyd oparfymerad.
    Tyckte det lät konstigt men hennes uppfödare rekomenderade det och det funka.

• Birgitta2
    Camton skrev 2010-01-25 09:38:02 följande:
    Det sa uppfödaren för att man tar bort fettet då i pälsen under en tid, hon mena på att det tar ett tag innan det kommer tillbaks och det fettet behövs för att hålla värmen. Tvättar man den ofta så hinner hunden liksom inte få tillbaks fettet mellan varje gång.
    Det har inte jag upplevt alls. Rottweilern har en otrolig underull. Vi schamponerar alltid på kvällen efter sista kvällsrundan så hon är helt torr nästa morgon.

Att inte bada hunden för ofta tycker jag i och för sig är rätt. Att schamponera en hund 2 gånger i veckan är kanske inte så lyckat eftersom man riskerar torka ut hud och fett. Men en gång i månaden är i alla fall optimalt för både oss och hunden. Dessutom en rejäl ursköljning även däremellan om hon badat i lera ute.

Jag tycker också du skall ta ett snack med veterinär så att det inte är nån sjukdom som är inblandad.
  • Birgitta2
    Vi ger vår rottis Royal Canin-foder och har så gjort sen valpåldern. Vi har bytt från RC junior/vuxen till RC "Rottweiler". Pälsen är blank och rejält tjock och lite längre än vanligt på rottweiler vilket är tacksamt nu i kylan. Vi ger henne också rester av vår egen mat vilket verkar gynna både päls och mage. Det blir lite pasta ibland, lite ris, fisk. I några månader gav vi också i 2 omega 3-kapslar som vi delade och lade i fodret. Kan också gynna pälsen. OM du ger omega 3 så kommer du inte se skillnad förrän om 14 dagar 3-veckor. Men det är nyttigt så det kan jag rekommendera.
Svar på tråden Smutsig hund!