• ShadowPriest

Stanna hemma 1 vecka om man får löss på dagis

Det går löss på mina barns förskola, fröken sa att om man får löss så skall man vara hemma 1 vecka. Men enligt läkemedelsverket så behöver man inte det.

Hur har ni det på eran förskola/dagis om det härjar huvudlöss?

• Svar på tråden Stanna hemma 1 vecka om man får löss på dagis
  • Stårschan

Vi har fått hålla barnen hemma den dagen de får sin första behandling. Sedan har de varit välkomna tillbaka igen. Alltså - om ungen skickas hem med löss på onsdag, men åker raka vägen hem och lusbehandlar med medel och kamning, så är barnet välkommet igen på torsdag.

Att tänka fritt är stort. Att tänka rätt är större.
  • sweetaly

hos oss maste man ha lakarintyg pa att barnet ar lusfritt innan det far komma tillbaka till dagis

• ShadowPriest

Sen sa fröken på dagis att hon nog tror att löss beror på dålig hygien, men har googlat lite och har fått fram att så är inte fallet. fast man börjar ju ändå undra, för hur uppkommer löss annars? Den första som får det och inte blivit smitad av någon menar jag.

• Sencha
    ShadowPriest skrev 2010-01-25 09:46:14 följande:
    Sen sa fröken på dagis att hon nog tror att löss beror på dålig hygien, men har googlat lite och har fått fram att så är inte fallet. fast man börjar ju ändå undra, för hur uppkommer löss annars? Den första som får det och inte blivit smitad av någon menar jag.
    Självklart har alla som får löss fått det/"blivit smittad" av någon. Lössen uralstras inte.
    0401 & 0807
  • första pyret
    VA!? låter ju helt galet! alla vet ju att löss inte beror på dålig hygien!

förra året hade vi löss på mitt dagis där jag jobbar, vissa var jätte noga o tog hem sina barn o släppte inte tillbaka förrän hela proceduren med x antal schamponeringar var klar. Men vissa var hemma typ en dag (vissa tom hävdade att vi i personalen som upptäckte lössen sett fel) Man kan säga att de föräldrar som var noga var GANSKA irriterade på de som slarvade när de som var noga fick tillbaka lösen...

mitt råd: var noga o håll hemma tills hela behandlingen är klar.
  • mariaheterjag
    Lös beror INTE på dålig hygien. Tvärtom trivs de ju bättre i nytvättat hår då de äter shampoorester och sånt. Men vilken konstig pedagog som sa utan belägg, lite skuldbeläggande på dem som fått löss tycker jag

Kanske ska man vara hemma en vecka för att man ska behandla håret på nytt efter en veckas tid? Men det borde ju räcka att vara hemma de två behandlingsdagarna då.
  • Maisie

Gå till apoteket och hämta en broschyr om löss och ge den till personalen, så de får reda på lite fakta istället för att tro på en massa strunt.

• Veladis

Vi fick en broschyr om löss från dotterns förskoleklass idag. I den stod att barnen får gå dagen efter utförd behandling.

Vad konstigt att vissa förskolor/skolor kräver läkarintyg, läkare har väl annat att göra än att jaga löss!!!

• Daimis

Löss; vilket otyg!! Idag har jag hämtat hem en lusdotter...1:a ggn för oss...hade aldrig löss som barn själv så jag tycker det är riktigt äckligt! Men iaf, till frågan! Vet inte om dagen efter går bra, iom jag hade sån "tur" att det dök upp på en fredag...vi var välkomna igen på mån iaf Sambon är iväg nu o köper lusmedel o kam.
    Hur gör man med resten? täcke, kuddar, kläder? soffa? hur länge kan de leva utanför oss?

• mammatalman

jag måste vara knäpp. men jag tycker inte att löss är äckligt. vi hade ganska mysigt när barnen hade löss. luskamma håret o hade lufta äckelpäckel medel i håret. tyvärr är tjejen håröm o just nu hatar allt som har med kamma håret att göra. men i morgon ska vi påt igen för det går löss i hennes klass. grabbens hår "rakar" jag till 3mm o "plockar" lössen med fingrarna. han fick oxå lusmedel :)

• violis

Så fort barnet fått sin första behandling är det välkommet tillbaka till förskolan.

Daimis: jag skulle tvätta täcken och kuddar och allt annat som går att tvätta i maskin,gossedjur som inte går att tvätta funkar det bra att låta övernatta i frysen!
    (gör bara inte som den mamman vi hade en gång som glömde att hon lagt barnets favorit nalle i frysen och fick köpa en ny-ca ett½ år senare hittade hon den längst ner i frysboxen{#lang_emotions_smile}!)

Hårborstar mm: frysen/handtvätt i hett vatten

Hur länge lössen lever utanför kroppen vet man inte helt säkert men minst ett par dygn har jag fått lära mig-buden skiftar beroende på var man läser experterna är inte helt överrens om det.

Glöm inte bort att luskamma ALLA i familjen varje dag i ca 2 veckor även om BARA den drabbade ska behandlas.

Lycka till och tänk på att löss trivs BÄST i rent hår!!!det har alltså INGET med brist på hygien att göra!

• Kajak

Det finns en luskam som ska vara superbra!

kolla gärna på www.lusfri.se

Jag har den hemma men har aldrig använt den ännu men kan bli snart för på barnens dagis går löss då och då....

Att ha barnen hemma en vecka är smart om man verklig vill slippa löss och att den ska sluta gå runt runt på dagisen...

Lite OT nu men....
    Önskar alla föräldrar gör samma sak med magsjuka barn!
    Det är ofta dom skickar barnen till dagis för tidigt så dom smittar andra barn på dagisen.
    Det är fjärde eller femte vecka som någon av barn kräks eller har diarre...
    Arrrghhhh...

• Thaleia

Hos oss är barnen välkomna dagen efter att dom fått behandling men min personliga åsikt är att det är på tok för tidigt! Efter en behandlig är det långt ifrån säkert att alla löss dött och dessutom brukar äggen överleva. Jag tycker det behövs ett par dagar intensiv kamning hemma med luskam innan man kommer tillbaka. Det tror jag hade hindrat att lössen ibland går runt!

• Daimis

Tycker oxå 1 dag verkar tidigt...därför är jag så glad över att det hände på helgen
    Hon har inga levande löss...bara ägg...hur går det ihop? Fröken hade hittat levande på ett par andra barn men inte på vårt... Hittat typ 8 ägg som jag plockat för hand(de gick inte o kamma ur) letat o letat efter flera men finnar inga fler... tur man har ett barn som inte är håröm*haha* hon verkar tycka det är helt ok!  Men så har hon inte så tjockt hår heller.... sambon o jag har letat på varann*haha* men har inte sett nåt....

• Kajak
    Daimis skrev 2010-02-20 19:04:59 följande:
    Tycker oxå 1 dag verkar tidigt...därför är jag så glad över att det hände på helgen Hon har inga levande löss...bara ägg...hur går det ihop? Fröken hade hittat levande på ett par andra barn men inte på vårt... Hittat typ 8 ägg som jag plockat för hand(de gick inte o kamma ur) letat o letat efter flera men finnar inga fler... tur man har ett barn som inte är håröm*haha* hon verkar tycka det är helt ok!  Men så har hon inte så tjockt hår heller.... sambon o jag har letat på varann*haha* men har inte sett nåt....
    ÅÅååå då får jag rikitgt problem OM vi skulle ha löss på barnen för äldsta är superhåröm!!!!!!
    Grina så fort om jag skulle ta fram en borste....
    bläää... fundrar på att klippa henne kort kort kort men hon ville ju ha lååååånghår som mig säger hon.
    Jag försökte fförklarar at hon måste kamma hår varje dag (hon har vääääldig lätt att få hårtova typ fågelbo i bakhuvudet...samma som min mamma o min lillsyster inte jag o storasyster)
  • nnx
    Daimis skrev 2010-02-19 15:45:56 följande:
    Löss; vilket otyg!! Idag har jag hämtat hem en lusdotter...1:a ggn för oss...hade aldrig löss som barn själv så jag tycker det är riktigt äckligt! Men iaf, till frågan! Vet inte om dagen efter går bra, iom jag hade sån "tur" att det dök upp på en fredag...vi var välkomna igen på mån iaf Sambon är iväg nu o köper lusmedel o kam. Hur gör man med resten? täcke, kuddar, kläder? soffa? hur länge kan de leva utanför oss?
    Va?! Löss i februari? Huga, jag vill helst ha min son hemma från allt vad dagis och skola heter. Magsjuka, löss och annat mög, när fy hundan gubbar! Att det ska vara så hisklans mycket sånt i farten, räcker det inte med de vanliga barnjsukdomarna! Usch nej, nu vill jag bara ta sonen och gå i ide.
  • Här och nu
    sweetaly skrev 2010-01-25 09:44:11 följande:
    hos oss maste man ha lakarintyg pa att barnet ar lusfritt innan det far komma tillbaka till dagis
    Var det roligaste jag hört! Dels får de inte kräva det o dels hinner inte läkare med sånt.
  • Här och nu
    första pyret skrev 2010-01-25 16:45:05 följande:
    VA!? låter ju helt galet! alla vet ju att löss inte beror på dålig hygien!

förra året hade vi löss på mitt dagis där jag jobbar, vissa var jätte noga o tog hem sina barn o släppte inte tillbaka förrän hela proceduren med x antal schamponeringar var klar. Men vissa var hemma typ en dag (vissa tom hävdade att vi i personalen som upptäckte lössen sett fel) Man kan säga att de föräldrar som var noga var GANSKA irriterade på de som slarvade när de som var noga fick tillbaka lösen...

mitt råd: var noga o håll hemma tills hela behandlingen är klar.
    Man behöver inte hålla barnen hemma en hel vecka, om man kammar noga 2 ggr per dag.
  • Jagsjälv

Skulle aldrig lämna in dagen efter behandling. Det är när alla föräldrar gör så som man aldrig blir av med skiten och det går runt, runt... Tillslut får förskolan lov att stänga igen ca en vecka för att det verkligen ska gå över. Det är inte så kul för de som skött behandlingarna bra.

Svar på tråden Stanna hemma 1 vecka om man får löss på dagis