• Sweetie82

moon boots?? varma vinterskor??

Jag är i desperat behov av hjälp just nu. Min snart 3 åriga dotter fryser om fötterna vid minsta utevistelse. Räcker med ca 20 min så är hon iskall om fötterna å gråter å vill gå hem.Hon har ett par Kavat allvädersstövlar men de åller inte värmen vid minusgrader. Har testat varma sulor å sockor men de hjälper inte. Vi bor i Sthlm och här brukar vintrarna inte vara så kalla å långa men detta år är det, som de flesta nog vet, lite annorlunda med det

För två veckor sen var vi i Idre å hittade Moon boots på Intersport. Dessa kostade 700kr å jag velade fram å tillbaka om jag skulle köpa dem. Vi tog beslutet med min sambo att inte köpa de eftersom vi trodde vintern snart skulle ge sig, åtminstonde här i Sthlm.. men jisses vad vi ångrar vårt beslut idag. Har googlat på nätet men hittar inte moon boots nånstans att köpa Jag lider med min dotter när hon fryser å det tog emot att lämna henne på dagis imorse när jag såg att de skulle vara utomhus Varför i all världen köpte vi inte bootsen??? Men 700kr är ju ändå en ganska stor summa för ett par barnskor. I detta nu skulle jag dock dock ge de pengarna bara för att se min dotter må bra. Dock hittar jag inga nånstans.. varken Tradera eller nån annanstans Hon har strlk 25 i Kavatskor.

Någon som vet var jag kan köpa garanterat VARMA vinterskor??? Ev andra alternativ till moon boots (eftersom dessa verkar vara så svårt att få tag på ) Annars undrar jag ifall det finns nån snäll själ som bor i Idre eller norrut i landet å kan hitta ett par moon boots å skicka?

Behöver snabb hjälp!!!!!

• Svar på tråden moon boots?? varma vinterskor??
  • Fluppan

Vi har ett par Viking kängor till våran son, hade det även förra vinter, och de är varma och bra, han har aldrig varit kall om fötterna i dem.  jag har ingen erfarenhet av allvädersstövlar men kan tänka mig att gummit i dem blir kallt när det blir riktigt kallt ute och det kyler.

Nu har de ju börjat rea vinterkängor i affärerna så det ska nog inte var omöjligt att hitta ett par till nedsatt pris. Fråga i skoaffärerna om de inte har en uppfattning om vilka kängor som är varma. 
    Annars så är mitt tips ullstrumpor! Ullfrotté är underbara och varma, finns i olika tjocklekar så att man kan ha dubbla tex. Sen har stadium billiga strumpor som är blandning ull/akryl och de är också varma. Men undvik all bomull i strumpor, det värmer inget.
  • Sweetie82

så många som läser men ingen som skriver

Tips på fler bra skor???

• Näbbmusen

När jag googlar hittar jag begagnade i auktioner på tradera och utländska sidor att beställa ifrån. Kanske inte de bästa altenativen men jag kollade bara lite snabbt. Googla och leta är mitt tips! Har ett par till mig själv till pulkabacken, superbra!!

Lycka till i letandet efter ett par varma skor, inte vill man att barnen ska frysa!!

• Sweetie82
    Näbbmusen skrev 2010-01-26 00:59:06 följande:
    När jag googlar hittar jag begagnade i auktioner på tradera och utländska sidor att beställa ifrån. Kanske inte de bästa altenativen men jag kollade bara lite snabbt. Googla och leta är mitt tips! Har ett par till mig själv till pulkabacken, superbra!!Lycka till i letandet efter ett par varma skor, inte vill man att barnen ska frysa!!
    tyvärr har jag inte hittat moon boots till barn.. bara till vuxna..
  • Cocarola

Kamik, Sorel, mfl har skor med gummerad fot, goretex skaft och löstagbar innersko i ull. De är de varmasta skorna, som även funkar när det blir slask, i min erfarenhet. De är dessutom rymliga inuti så att det får plats luft, vilken värms av kroppsvärmen och håller foten varm, och ger dessutom utrymme för att röra på tårna vilket också bidrar till att hålla värmen. Inga extrasockar el dyl behövs, men välj gärna en ullstrumpa som enda strumpa. Ullfrotté är både varmt och skönt.  Är det riktigt kallt ute så är det också viktigt att se till att barnen rör på sig, står man still så blir man fort kall om fötterna.

• Sweetie82
    Cocarola skrev 2010-01-26 10:25:11 följande:
    Kamik, Sorel, mfl har skor med gummerad fot, goretex skaft och löstagbar innersko i ull. De är de varmasta skorna, som även funkar när det blir slask, i min erfarenhet. De är dessutom rymliga inuti så att det får plats luft, vilken värms av kroppsvärmen och håller foten varm, och ger dessutom utrymme för att röra på tårna vilket också bidrar till att hålla värmen. Inga extrasockar el dyl behövs, men välj gärna en ullstrumpa som enda strumpa. Ullfrotté är både varmt och skönt.  Är det riktigt kallt ute så är det också viktigt att se till att barnen rör på sig, står man still så blir man fort kall om fötterna.
    Tack för tipset!! Nästa vinter blir det inga Kavat!! Kommer köpa några liknande skor som du just tipsade om!!
Svar på tråden moon boots?? varma vinterskor??