• JWM

Vilken assistent är bäst??

Ska inhandla hushållsassistent men vilken??

Kitchen Aid, Bosch, Kenwood annat??

Hjälp mig i mitt val.

Vill kunna baka, mala kött samt ibland göra glass eller annat som kräver mycket rörande.

Vilken får man mest tillbehör för pengarna för?

Annat att tänka på, degskålens storlek, visphastighet, styrka i kvarnen??
    Ja, är det något man bör tänka på som jag missat?

• Svar på tråden Vilken assistent är bäst??
  • jantingstrom

Vet inte om den ger mest för pengarna, men har en KitchenAid som vi e mycket nöjda med. Nackdelen är att den är ganska dyr, samt att även tillbehören är ganska dyra. Ibland så är det kampanjer med extra tillbehör på köpet..

den är dock snyggast

• MBert

Smaken är väl som baken antar jag.
    Jag har hört en hel del som säger att KitchenAid inte är värt sitt pris eftersom den inte orkar knåda lite större degar. Den ska ju inte bara vara snygg...

Jag har en gammal Bosch som jag fått och som jag är nöjd med, men det beror på vad man värdesätter, tror jag.

• JWM

ingen mer som har några tankar kring bakassistenterna?

• flixflax

Har planer på att köpa en Elektrolux. Ville ha Kitchen aid först men har insett att den mest är snygg och inte så praktisk.  

• Danitra

Jag har OBHs som är en "Kitchen Aid"-kopia med nästan exakt samma design. Jag är väldigt nöjd med den eftersom den är snygg (står framme hela tiden), lagom liten och ändå tillräckligt kraftig och stor för mina degar. Jag bakar på upp till 7-8dl degvätska.

• JWM

någon mer som har något tips?

• Mamma050709

Vi har en Electrolux som vi är jättenöjda med. Klarar upp till 10 dl degvätska och arbetar degen bra. Vi har den enklaste varianten utan några tillbehör, bara en degkrok. Min mamma har dock en mer avancerad som hon är jättenöjd med. Hon har haft sin i 40 år, så den har verkligen varit värd sitt pris (hon använder den dessutom minst 1 gång i veckan!).

• Söta Nasse

jag har en från bosch med bra styrka. massor med tillbehör till den och jag har inte ens använt alla. Bakar eget bröd och den håller verkligen måttet.

♥ Lägenheten är typ färdigrenoverad nu ♥
  • JWM

vilka modeller elektrolux & bosch?

vart är det bäst att handla?

• musli

Jag hade tidigare en ur-gammal Kenwood Major som jag älskade... Kunde göra i princip allt med den... Sen gick den sönder och penga-nivån i huset tillät inte inköp av en ny Kenwood Major så det blev en Kenwood Patissier så länge. Men så fort penganivån ökar så blir det en ny Kenwood Major Titanium!
    Jag köper ju inte en assistent för att den är snygg... Jag köper en för att den kan göra allt jag vill UTAN minsta krångel...
    Vet att min kompis som har en Kitchen Aid har problem med att degen kryper uppåt på kroken när hon vill göra lite större matbröd... De problemen har jag även med min Patissier som är den som OBH Nordica har kopierat (inte KA). Så de problemen vill inte jag ha och har aldrig haft med min Major...

Hanna 050511 & Elias 090910
  • litetpyre

Jag har en kitchen aid som jag älskar. jag har rät så många tillbehör som jag faktiskt använder väldigt ofta. inget som står och dammar i skåpet inte.
    men det är nog mycket för att själva maskinen alltid står framme för att den är så himla fin. Så man behöver ju inte dra ut allt man har i skåpen för att riva lite morötter till middagen.

däremot så kan jag nog säga att det finns bättre maskiner, som är gjorda för att orka lite mer och större degar. men jag har aldrig varit missnöjd med min. förutom priset, både maskin och tillbehör är väligt dyra. men jag har önskat mig till födelsedagar och jular och fått ihop en liten samling... *skratt*

men som sagt, om du vill använda din maskin mycket så rekomenderar jag att välja en som är snygg så att den kan stå framme. mycket enklare när man ska använda.

ett + till för kitchenaiden är att den är väldigt enkel att rengöra... även tillbehören! många saker går in i maskinen!

• Ansi30

Vi köpte en kitchen aid för 1 månad sedan och vi är galet nöjda! Vi har provat allt, baka bröd, kakor, pajdeg, gjort egen majonäs mm. Den går jämt, klarar allt och är så snygg att vi väljer att ha den framme hela tiden (vilket gör att man använder den mer).

Så min rekommendation är helt klart en kitchen aid. Den är dyr men också värd varenda  krona.
  • musli

Jag tycker att Kenwood Major Titanium är snygg nog för att stå framme. Kommer aldrig att köpa en assistent man känner att man måste plocka undan jämt... Alla sakerna till Majorn går in i diskmaskinen utan problem. Och känner man att den inte är snyggast i världen så är det kanske enklare att sy ett snyggt överdrag än att plocka undan den? Det hade jag till min stiliga brun-orangea Major! 

Hanna 050511 & Elias 090910
  • EJLM

Åh, jag ÄLSKAR min kitchenaid....nästan så maken blir svartsjuk till och med....han kan komma på mig ibland när jag (nästan) står och smeker den när jag ska torka av den, haha...

sen är den ju sjukt snygg också;=)

http://erica.myshowroom.se

• litetpyre
    EJLM skrev 2010-01-28 00:33:58 följande:
    Åh, jag ÄLSKAR min kitchenaid....nästan så maken blir svartsjuk till och med....han kan komma på mig ibland när jag (nästan) står och smeker den när jag ska torka av den, haha...sen är den ju sjukt snygg också;=)erica.myshowroom.se
    hahaha... jag känner igen det där! det är som en liten bebis som står där på köksbänken.

kan komma på mig själv när jag sitter vid köksbordet att jag bara sitter och stirrar på den och känner ett sånt lyckorus... sjukt men sant!
Svar på tråden Vilken assistent är bäst??