• Cazza

Kan jag låta min 5 månaders sova på mage?

Min dotter är 5 månader och hela natten ligger hon och bökar och vrider sig  i sömnen och är inte nöjd förän hon hamnat på mage. Då kommer hon till ro och är lugn i sin sömn.

Hon lägger huvudet åt sidan så munnen är fri, ibland bökar hon dock in sig till kanten eller ligger med ansiktet tätt intill kudden eller sängskyddet.

Har jättevsvårt att sova och måste gå och vända tillbaks henne till rygg hela natten. Vilket oftast slutar med att jag är vaken en timme, innan hon ligger still på rygg.

Det är ju inte så stor risk för spädbarnsdöd längre och hon verkar ligga bra på mage... vad tycker ni? kan jag sluta vända tillbaks henne till rygg?

• Svar på tråden Kan jag låta min 5 månaders sova på mage?
  • redneck girl

ja det tycker då jag att du kan.ingen mår bra av att vara vaken.

• jeskre

vår kille har sovit på magen sen vi kom hem från BB, han somnade aldrig på rygg och tillslut fick vi välja
    1. ha honom på rygg och INGEN sover
    2. låta honom sova på mage och vi får sova

Han sover jättebra på mage och vi pratade med BM om det och hon tyckte att trots riktlinjerna så är ju alla barn individuella, alla tycker inte om att sova på rygg helt enkelt.

Så kör på och låt barnet lova på mage. Är nog ingen fara.

• Lota

När vår dotter började vända sig till mage vid sovning mellan 4-5 mån så vände jag henne i början, men sen slappnade jag av o lät henne sova så..

• Fru U

De flesta brukar låta barnet sova på mage när de själva vänder sig (har jag läst mig till här)

Skulle det gå att bulla upp en kudde/täcke så att hon inte kan vända sig? Jag tänkte ifall du oroar dig. (jag vet inte vad som funkar, jag har inga egna barn)

Svaren bor i hjärtat
  • Nica86

Om hon ska sova på magen så ta bort kudden så hon kan andas bättre, så behöver du inte oroa dig att kudden gör att hon inte kan andas.

• SweetiS

Min son är 5 månader och började vända sig för ca 3 veckor sen. Jag har hört att när dem vänder sig själva är det helt okej att sova på magen, men att man ska plocka bort kudden. Så han sover jätte bra på mage utan kudde. :)

• Cazza

Min dotter har vänt sig åt båda hållen sen hon var 3 månader, men ja litar inte på att hon gör det i sömnen:(

• jönköpingslän

Min lilla prins har sovit på mage sen han var 1 månad gammal, jag har inte ng kudde när han ligger på mage som han kan hamna under. Han vägrade helt enkelt att ligga på rygg tog i och bökade hela nätterna. Jag har haft andningslarm så det har gjort att jag känt mig lite tryggare ;)

• DaaLing

Bebisar ska sova på mage då dom gjort det i magen i "grodposition" anledningen till att det är risk för spädbarnsdöd då är för att dom då kommer in i den riktiga djupsömnen som dom inte hamnar i då dom sover på rygg, och då är det större risk. Jag önskar att min dotter ville sova på mage då dom sover så gott då, men hon vägrar ligga på mage.
    Om du är extra orolig så tycker jag som andra här, kan hon vända sig själv är det ingen fara.
    Kram.

• DaaLing

många rekommenderar att bebisen ska sova på magen redan från födseln just därför, dock med andningslarm dom första 3 mån.

• Veris

Exakt så var det med min dotter också, from att hon var ca 7 månader och när jag hade vänt på henne så gick det inte lång stund förrän hon bökade runt igen tills hon hamnade på mage. nu får hon helt enkelt sova så, kollar bara så hon inte ligger och trycker ner ansiktet i kudden. om du blir orolig av ditt barn sover på mage kan du kanske vända henne så att hon ligger på sidan?!

Svar på tråden Kan jag låta min 5 månaders sova på mage?