• fallingstar

Puder eller salva

Jag har köpt salva och barnpuder..
    Har jag rätt att man kan använda puder på naveln så den torkar lite när navelsträngen ska lossna?
    Sen att man kan pudra lite på rumpan om den inte känns heeeelt torr innan man sätter på blöja.
    Sen att salvan är till för att smörja om man ser att det börjar bli lite rött och irriterat.
    Men man behöver väl inte sånt vid varje blöjbyte, bara vid behov?
    Hur ofta använder ni er av sånt?
  • Svar på tråden Puder eller salva
  • oDitAo

hej, våran bvc sköterska sa att man inte ska använda puder alls för det sätter sig i lungorna, så vi använder bara salva

• fallingstar

ojdå! De ha jag aldrig hört, va hemskt, men man ska inte pudra hela bebiskroppen utan bara lilla rumpan litegrann, sen blöja på..
    Ska man använda slavan INNAN stjärten blir röd eller ska man vänta tills det visar tecken på att bli känslig hud?

• ELLEoClara

Om hon ser lite röd ut, ser jag till att torka ordentligt torrt och sen vädra rumpan lite. Är hon det fortfarande vid nästan blöjbyte smörjer jag med salva vid några blöjbyten i rad.

Har gjort av med 1 1/3 tub inotyol på 8 1/2 mån och då var det ändå varmt i sommras för lilla blöjrumpan.
    Puder har jag aldrig använt, och varför pudra naveln????
  • LillaFlingan

du ska inte pudra naveln alls..

den ska bara torkas rent!!! med lite vatten om jag minns rätt..
    de instruerar finfint ang det på bb =)

vi köpte puder men har inte ens öppnat burken... utan vi har enbart använt oss av silonsalva och zinksalva.. och luftat!:)

• finskaflikkan

Vi har använt puder på sommaren... Och salvan inotyol på rumpan när de blivit rött och de har nästintill försvunnit helt sen till nästa blöjbyte! 

E supernöjd med Inotyol!
  • Miss Cee

Naveln:
    Torka försiktigt bort var och gegg runt kanterna med en tops som du blöter med ljummet vatten. Torka torrt med en annan tops. Absolut inget puder eller annat.

Puder använder vi till rumpan. Vet att det inte är så "inne" numera, men vi tycker att det är jättebra och hindrar att det blir rött och irriterat. Vi försöker ju torka torrt också, men ibland så missar man lite, och det blir ju ändå lite funktigt när de kissar oavsett hur bra blöjan är...
    Men aldrig puder utanför blöjan (ev någon enstaka gång i armvecken).

Salva (inotyol) använder vi när det redan blivit rött. Försvinner på några timmar!

• fallingstar

okey, konstigt att hon på apoteket sa att man kan pudra naveln om den är fuktig så lossnar den bättre...men då ska jag inte följa det rådet.
    vad bra att ni är nöjd med den salvan, känns tryggt att ha den hemma nu :)
    Tyr att pudret inte va så dyrt, gör inget om den aldrig öppnas :P
    Varför zinksalva? Är den bättre?

• Lussekatten87

Nej,pudra inget i navlen!
    Torka alltid torrt där efter bad och vid blöjbyte om det vätskar,använd en ren tops.

Ang. salva så använder jag bara salva vid behov,alltså när de har röd rumpa.Inotyol har jag då,köpt på apoteket.

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • Lussekatten87
    finskaflikkan skrev 2010-01-25 22:23:38 följande:
    Vi har använt puder på sommaren... Och salvan inotyol på rumpan när de blivit rött och de har nästintill försvunnit helt sen till nästa blöjbyte!  E supernöjd med Inotyol!
    Samma här,vi använde Inotyol en gång när sonen hade sår i rumpan när han hade sovit med bajs i blöjan och det läkte på ca 2 dagar!! :-O
    (¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • fallingstar

okey jag har fattat inget puder i navlen jaja..

okey

Svar på tråden Puder eller salva