• Anonym

Fel av mig att köpa ny vagn till treåring? Hur länge åker de vagn?

Jag har idag en Brio Sitty men vill köpa den senaste Briovagnen SPIN. Saken är den att den kostar 2800 kr och jag är student. (Men jag HAR råd om jag "tar mig råd").

Men mina vänner tycker jag är idiotisk, barnet är liksom nyfyllda tre år och kommer således inte använda vagnen särskilt länge.

Jag vet inte hur länge ett barn åker i en sittvagn? När orkar de själva gå långa sträckor. Jag inbillar mig att mitt barn kommer åka vagn i ungefär 1 år till...

Tips tack.

• Svar på tråden Fel av mig att köpa ny vagn till treåring? Hur länge åker de vagn?
  • Marma

beror ju helt på dig o vad ni brukar göra. jag kan lätt lägga undan vagne egentligen då vi inte går så långa sträckor men jag tycker det bekvämt iallafall till min 3åring...men min 4,5åring går själv bara man tar det i hans takt

• Anonym

Skulle han även orka gå på shoppingtur i Sthlm en hel dag utan att gnälla "jag orkar inte gå längre". 4,5 åringen alltså

• Anonym

Till saken hör att jag "motionerar" med vagnen också. Går långa promenader i rask takt... men är det löjligt att skjutsa runt på en fyraåring då? Jag är ensamstående dessutom så hon är med mig hela tiden... och jag har ingen bil.

• Mika86

jag gillade att gå långrundor i skogen i rask takt, funkade tills pojken va lite över 3 år, då skulle han bara gå själv

• Marma
    Anonym skrev 2010-01-25 18:13:25 följande:
    Skulle han även orka gå på shoppingtur i Sthlm en hel dag utan att gnälla "jag orkar inte gå längre". 4,5 åringen alltså
    antagligen inte, men jag inte sån släppar med mina barn på enbart shopping rundor. som sagt upp till dig o hur situationen ser ut helt enkelt...när båda min sjuia tar jag tex fram syskonvagnen för att de ska få komma ut så då sitter ju även 4,5åring i vagn
  • lunkentuss

min tjej fyller 3 om 2 månader o hon har slutat med vagn sen några månader... Hon går överallt eller åker på våra axlar i nödfall.

• Mithra

Min dotter slutade åka vagn på heltid när hon var runt 2½-3år, men ibland kan hon, nu 4½år, få sitta i vagnen.. t.ex om vi ska till kolmården/skansen eller dyl och hon inte orkar gå hela tiden eller om hon är sjuk och jag bara måste göra ett ärende. Fast för oss ser det inte så konstigt ut då hon är ganska kort och folk tror hon är yngre. Men till vardags åker hon ju inte vagn, då får hon gå.

• kutiom

Min dotter är snart fyra och åker fortfarande vagn. Vi är också ute och vandrar lite så visst springer och går hon bredvid mycket men långt ifrån tillräckligt för att jag skulle skippa vagnen. Är du ute och går mycket, vilket du verkar vara så tycker jag nog att vagn kan vara en bra idé - annars riskerar man ju att få bära de små.

• Anonym (förskollärare)

Jag skulle inte köpa en ny vagn till en 3 åring-jag skulle inte ens sätta en 3-åring i vagn i den åldern kan de gå riktigt långt OM de får gå i sin takt och de får chansen att träna på att gå.När vi ska gå med "våra" barn på utflykt,till bibolteket mm sätter vi bara de aldra yngsta i vagn-en 3-åring kan ev få åka på hemvägen OM det finns plats men som "regel" är vagnsplatserna avsedda för barnen 2,5år och yngre.
    Hur långt går vi då?..ja till bibloteket är det väl 1,5-2 km det tar 35-40 min MINST att gå dit (men då stannar vi och tittar på en hel del "spännande" saker på vägen också)
    Mina egna barn slutade åka vagn regelbundet i 2 årsåldern...sedan fanns det en enklare sulky att ta till tex om man åkte på en heldagsutflykt med mycket gående (typ gå på Liseberg en heldag)

Visst TAR alla promenader längre tid-små ben kan inte gå lika fort som stora MEN i längden är det BÄTTRE för barnet att få gå själv-barnet övar både grovmotoriken och trafik vett och uthållighet och kondition om det får chansen att gå!
    Nej DU får ingen "motion" av de långsamma promenaderna MEN det är ju då bättre att behålla den gamla vagnen för rena "motionspromenader" i rask takt och anv de där 2800 till något annat roligt för barnet som främjar BARNETS UTVECKLING!
    och nej..det är inte många 4 åringar som åker vagn...inte där jag bor iallafall!

• UpsyDaisy

Har man ingen bil tycker jag det kan vara väldigt praktiskt med vagn. Min dotter har nyligen fyllt 3 och hon är fullt kapabel till att gå själv, fast hon måste vila lite då och då och det kan gå rätt långsamt framåt ibland. Men när jag ska tex handla mat eller om det är för dåligt väder att cykla och jag ska lite längre sträckor...då är det jättebra med vagn. Dessutom sover hon fortfarande middag och då är det bra med en bekväm vagn.

Svar på tråden Fel av mig att köpa ny vagn till treåring? Hur länge åker de vagn?