• jmynt

Embryo-donation?

Vad tycker ni ska man tillåta embryo-donationer i sverige?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 20:05
    vill pga missförstånd klargöra att det handlar om embryon alltså redan befruktade ägg, inte äggdonation som får befruktas med hjälp av sperma donator. Alltså tex. ett embryo som blivit över vid ivf

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Embryo-donation?
  • Stårschan

Annat. Vet inte. Har ingen åsikt i frågan än så länge, eftersom jag är för dåligt insatt.

Att tänka fritt är stort. Att tänka rätt är större.
  • JAG är BÄST

Ja.

Om jag fick donera ägg så skulle jag, tyvärr får jag inte,,men om nu så var fallet så hade jag donerat ägg men äggen hade fått befruktas av en spermadonator.

• jmynt
    JAG är BÄST skrev 2010-01-25 19:42:01 följande:
    Ja. Om jag fick donera ägg så skulle jag, tyvärr får jag inte,,men om nu så var fallet så hade jag donerat ägg men äggen hade fått befruktas av en spermadonator.
    fast det är ju en helt annan sak, en embryodonation går ut på att man donerar ett färdigt embryo efter en provrörsbefruktning, tex om man får ett över och inte vill ha fler barn eller helt enkelt bara vill hjälpa någon. Som att adoptera ett barn fast i ett extremt tidigt stadie.
  • JAG är BÄST
    jmynt skrev 2010-01-25 19:47:51 följande:
    fast det är ju en helt annan sak, en embryodonation går ut på att man donerar ett färdigt embryo efter en provrörsbefruktning, tex om man får ett över och inte vill ha fler barn eller helt enkelt bara vill hjälpa någon. Som att adoptera ett barn fast i ett extremt tidigt stadie.
    Då borde du skriv in det i trådstarten att det är färdiga ägg som är ÖVERBLIVNA efter IVF!!!!

För det står att det är embryodonation,,å dondera ägg och använda sig av en spermadonator=befrukta ägget med det är ju faktiskt samma sak .
  • JAG är BÄST

Nu röstade jag JA på den fråga som är ställd.

Men menar du annat så är mitt svar NEJ!!!

För det är ju skillnad att tex att jag/vi skulle donera hela vårt arvsamlag till någon annan som skulle få behålla vår son/dotter,,det skulle inte kännas riktigt OK för min del.
    För då ska ju surrogatmamma vara lagligt med

Men bara ena av oss skulle kunna donera helt klart.

• jmynt
    JAG är BÄST skrev 2010-01-25 19:57:13 följande:
    Nu röstade jag JA på den fråga som är ställd. Men menar du annat så är mitt svar NEJ!!! För det är ju skillnad att tex att jag/vi skulle donera hela vårt arvsamlag till någon annan som skulle få behålla vår son/dotter,,det skulle inte kännas riktigt OK för min del. För då ska ju surrogatmamma vara lagligt med Men bara ena av oss skulle kunna donera helt klart.
    jag tycker inte alls det är samma sak det du talar om är äggdonation, vad man sen gör med ägget spelar ingen roll, i det här fallet handlar det om att donera ett FÄRDIGT embryo, inte bara något som kan bli det.
  • JAG är BÄST
    jmynt skrev 2010-01-25 20:08:39 följande:
    jag tycker inte alls det är samma sak det du talar om är äggdonation, vad man sen gör med ägget spelar ingen roll, i det här fallet handlar det om att donera ett FÄRDIGT embryo, inte bara något som kan bli det.
    Men det blir ju ett färdigt embryo om du donerar ett ägg å klinikerna använder sig av donerad sperma
  • jmynt
    JAG är BÄST skrev 2010-01-25 20:26:07 följande:
    Men det blir ju ett färdigt embryo om du donerar ett ägg å klinikerna använder sig av donerad sperma
    men det är ju du som donerar och då är det en äggdonation och en spermadonation, en embryodonation blir det bara om man donerar (ger bort) ett Färdigt embryo, inte bara en komponent som tillsammans med en annan kan bli ett embryo.Det vore ju som att säga att det är samma sak att köpa ett ägg som att köpa en kyckling
  • Pimpinellan
    JAG är BÄST skrev 2010-01-25 19:53:49 följande:
    Då borde du skriv in det i trådstarten att det är färdiga ägg som är ÖVERBLIVNA efter IVF!!!!För det står att det är embryodonation,,å dondera ägg och använda sig av en spermadonator=befrukta ägget med det är ju faktiskt samma sak .
    Stod ju redan tydligt. Embryodonation innebär ju donation av embryo och inget annat. Äggdonation är ju däremot nåt helt annat eftersom ägg och embryo är två olika saker.

Svarade "ja" på frågan eftersom vi själva funderar på at adoptera ett överblivet embryo. Ingen skillnad mot vanlig adoption förutom att man själv är gravid och föder barnet och att det inte finns några garantier att det blir ett barn av det. Vår förra IVF-klinik skulle gärna vilja ha det möjligt.
  • sahara sahara

Jag tycker att embryoadoption borde vara lagligt. Jag vet inte om jag skulle vara beredd att göra det, men ser inget fel i att det skulle vara lagligt.

Do something scary - the payoff is awesome!
Svar på tråden Embryo-donation?