• Takhiza

Nyttig, billig och lättlagad mat som inte tar en evighet?! Finns det??

Som tråden lyder! Skulle gärna se att folk delade med sig av recept på billig, nyttig och lättlagad mat som inte tar en evighet att tillaga och som går hem hos både vuxna och barn! Personligen känner jag att de är alldels för lätt att fastna i "korv och makaron" träsket när ekonomin kanske tryter lite eller orken inte finns där. Jag vill ha NYTTIG mat! Ju fler recept dessto bättre

All hail wikepedia!
  • Svar på tråden Nyttig, billig och lättlagad mat som inte tar en evighet?! Finns det??
  • Gubbas

Jag har en helt toppen bra kokbok hemma som heter GI för hela familjen. Där finns många bra recept som är nyttiga enkla, snabba och som även barnen tycker om. Kan varmt rekommenederas.

• lillamaa

brukar göra "veggfärs"

2-3  morötter
    1/2-1  lök
    1-2 dl förkokta (gula eller röda) linser
    1 burk shampinjoner (om man gillar de, jag brukar hoppa över)
    krossade eller passerade tomater
    kryddor (salt, peppar, vitlök och vad man nu vill ha)

koka linserna. riv morötterna och löken. stek lite lätt, tillsätt tomatkrossen, linserna och kryddor. låt småputtra medan du kokar pasta.

sist la jag till en skvätt grädde som blivit över. det var uppskattat.

• äpplet82

Omelett tycker jag är bra och kan varieras en hel del, bra för att ta vara på rester också.

Chili con carne är en annan bra vardagsrätt. Jag brukar ha i lite olika sorters bönor, majs, linser etc, beroende på vad som finns hemma. Man kan ha i mycket bönor så behövs det inte lika mycket kött.

www.matklubben.se har många bra recept.

På den här sidan kanske du kan hitta något som är nyttigt både för kroppen och klimatet (vet inte om det är lättlagat dock):

www.naturskyddsforeningen.se/gron-guide/ata/klimatsmart-i-affaren/recept/

• Gurkan

Soppor!
    Billigt, går att variera i all evighet, lätt att göra nyttigt och gott är det med!

Morotssoppa med färsk ingefära
    Grönsakssoppa
    Redd grönsakssoppa
    Grön ärtsoppa
    Gulaschsoppa på färs
    Potatis- och purjolökssoppa
    Broccoli- och ostsoppa
    Champinjonsoppa
    Linssoppa
    Tomatsoppa med pasta
    Tacosoppa
    Löksoppa...

Bara för att nämna några ;D

• lillamaa

tonfiskgryta med curry är också uppskattat här hemma:

1/2-1 lök
    1 bruk tonfisk
    1 bruk (lätt)creme fraich
    curry
    salt och peppar

finhacka löken. stek den i lite olja i en kastrull. den ska bara bli mjuk. tillsätt tonfisken. stek lite till och rör om. häll i creme fraichen och tillsätt kryddorna. MASSA curry ska de vara!
    servera med ris, pasta, couscous eller bulgug. och majs, de passar bra :)

• Gurkan

Laga mat som räcker flera dagar är en annan. Exempelvis på måndagen gör man en dubbel sats pannkakor och steker. På tisdagen en trippel sats köttfärssås (som späds u med rivna morötter, linser och andra grönsaker). På onsdagen gör man pannkaksrullar med köttfärsfyllning och på torsdagen svensk moussaka (potatis och köttfärs blandat i en ugnsform).

Ta vara på rester är ju ett hett tips med!
    Ris och makaroner funkar utmärkt att blanda i en gratängform tillsammans med någon ostsås och lite grönsaker och in i ugnen.

Kokt ris kan bli stekt ris dagen efter, likadant med kokt potatis. Överblivit potatismos kan bli potatisplättar eller potatisbiffar blandat med någon form av grönsak.

Svar på tråden Nyttig, billig och lättlagad mat som inte tar en evighet?! Finns det??