• GrönaDruvan

Någon som vant sig av med att använda lypsyl/vaselin?

Jag har säkert i minst 10 års tid sovit med lypsyl/vaselin på läpparna varje natt. Senaste åren har jag använt vaselin...
    Det senaste har det ju gått till överdrift alltså... jag tar på så mycket innan jag ska sova så det är ett tjockt lager!! Sen har jag typ vaselin på hela tänderna när jag vaknar men måste ändå ta på mer när jag vaknar!

Jag använder i stort sett aldrig på dagen, har aldrig känt att jag behövt det.

Nu känner jag iaf att jag måste lägga av med detta. Inatt var första natten jag sov utan.. vaknade helt fnasig om läpparna och den där obehagliga känslan att man måste ta på vaselin!!!!
    Nu har jag varit torr om läpparna hela dagen bara för det och det "surrar" i dom... vet inte hur jag ska klara en natt till, men jag vill verkligen sluta med detta!
    Är det någon som vet hur lång tid det tar innan läpparna blir normala igen???

• Svar på tråden Någon som vant sig av med att använda lypsyl/vaselin?
  • Danitra

Men kan du inte smörja in dom med något bra?

Eight hour creme gillar jag. Försvarets hudsalva och idomin är ju andra klassiker. 
  • glasbubblan

Eller den där andra från Apoteket. ACO tror jag det är. Blå hylsa och vit skruv. Den åker på morgon och kväll för mig. Men bara ett normaltunt lager dårå... 

• GrönaDruvan
    Danitra skrev 2010-01-25 20:13:29 följande:
    Men kan du inte smörja in dom med något bra? Eight hour creme gillar jag. Försvarets hudsalva och idomin är ju andra klassiker. 
    Blir man inte "beroende" av det också då?
  • Danitra
    GrönaDruvan skrev 2010-01-25 20:18:53 följande:
    Blir man inte "beroende" av det också då?
    Vet inte riktigt hur du blivit beroende av ens vaselin, kanske är det en reaktion på oljan?
    Men jag har aldrig blivit "beroende" av något av det jag nämnde trots regelbundet användande.
  • GrönaDruvan
    Danitra skrev 2010-01-25 20:20:49 följande:
    Vet inte riktigt hur du blivit beroende av ens vaselin, kanske är det en reaktion på oljan? Men jag har aldrig blivit "beroende" av något av det jag nämnde trots regelbundet användande.
    Jag vet inte heller... det är bara en känsla att jag måste ha ett lager på läpparna för annars känns det super obehagligt... är väl nån fix ide, men nog så jobbig..
    Vaselin är jäkligt kletigt om inte annat!!!
  • Danitra
    GrönaDruvan skrev 2010-01-25 20:23:03 följande:
    Jag vet inte heller... det är bara en känsla att jag måste ha ett lager på läpparna för annars känns det super obehagligt... är väl nån fix ide, men nog så jobbig.. Vaselin är jäkligt kletigt om inte annat!!!
    OK, då skulle jag köra på Försvarets. Det är inte lika geggigt men håller ändå läpparna smorda och mjuka.
  • Fru U

Det som händer är ju att kroppen slutar smörja själv och det tar ett tag (olika för olika personer) innan kroppen fattar att man slutat tillföra fukt/fett.

Finns gamla trådar om detta

Svaren bor i hjärtat
  • GrönaDruvan
    Kakmonster skrev 2010-01-25 20:23:31 följande:
    Zippo!Jag har exakt samma problem som dig! Tänk om vi kan få hjälp nu...
  • nian74

Ett tips är att köpa läppcerat på hälsokosten. De blir man inte beroende av på samma sätt.
    Lycka till!

• hönsmamma

Hej!
    Här kommer svaret
    Anledningen till att du känner att du måste smörja vasselin är att det är en död olja som heter mineralolja i vasselin och lypsyl, den ligger på ytan och gör inte ett dugg bra för dina läppar. Jag har ett bra tips. Köp ett cerat som innehåller vegetabiliska oljor, kolla på www.anaalizia.com där finns ringlomscerat och vitamincerat, köp ringblomceratet och smörj ofta tills dina läppar läkt, köp också en ringblomsalva som du kan smörja om du får mycket sårmun under vintern, kan användas på händer och fötter och andra sår också, kola också in barnprodukterna, för vem vill smörja in barn med oljor som kommer från råoljeindustrin? finns mycket info att läsa på den hemsidan, lycka till

Anna!

• GrönaDruvan
    hönsmamma skrev 2010-01-25 22:46:04 följande:
    Hej!Här kommer svaret Anledningen till att du känner att du måste smörja vasselin är att det är en död olja som heter mineralolja i vasselin och lypsyl, den ligger på ytan och gör inte ett dugg bra för dina läppar. Jag har ett bra tips. Köp ett cerat som innehåller vegetabiliska oljor, kolla på www.anaalizia.com där finns ringlomscerat och vitamincerat, köp ringblomceratet och smörj ofta tills dina läppar läkt, köp också en ringblomsalva som du kan smörja om du får mycket sårmun under vintern, kan användas på händer och fötter och andra sår också, kola också in barnprodukterna, för vem vill smörja in barn med oljor som kommer från råoljeindustrin? finns mycket info att läsa på den hemsidan, lycka tillAnna!
    Tack!
    Nu var det 3e natten utan vaselin. Detta är fruktansvärt. Läpparna är torra och det dunkar i dom... jag blir tokig! Har varit så nära att ge upp och smörja på vaselin när jag vaknat på nätterna, men inte gjort det..än..

Blir man inte beroende av ringblomscerat då?

Usch, tycker synd om dom som har värre beroende än det här, bara detta är ju fruktansvärt---
Svar på tråden Någon som vant sig av med att använda lypsyl/vaselin?