• Grebban

Tvätta underlivet, flicka

Känner att jag skulle vilja veta hur ni gör...
    Har läst det som står i böcker och så men det är inte alltid det räcker med info.

Kan kan ni berätta hur ni gör med tvätten på era flickor då de bajsat och det har kommit överallt. Om man tvättar/torkar rent mellan blygsdläpparna är det ok men hur vet man att det verkligen är rent, tänk om det kommer in bajs i slidan?

• Svar på tråden Tvätta underlivet, flicka
  • Mandi74

Var det mycket bajs så spolade jag flickorna under kranen i handfatet, då slipper man riskera att man gnider in det.

Men annars så tvättade jag inte innanför blygdläpparna, det blir ju rent där när de badar.

Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Salamina

Vid tillfällen som det känns bökigt med handfatet brukar jag ta en skål med ljummet vatten och lite babyolja, dränka in en bomullstuss och sen skölja rent. Glöm inte att lägga en handduk under rumpan {#lang_emotions_smile} 

Mamma till Sibelle 090316
  • Grebban

Jag gör så..men är rädd att det åker in ändå...vad tror ni? Är ju såklart rädd för infektioner.

• Salamina

Jag tror inte du behöver vara orolig, Lillan är 10 mån nu och har inte haft några problem alls.

• SötFlöt
    Mandi74 skrev 2010-01-25 20:10:25 följande:
    Var det mycket bajs så spolade jag flickorna under kranen i handfatet, då slipper man riskera att man gnider in det. Men annars så tvättade jag inte innanför blygdläpparna, det blir ju rent där när de badar.
    Jag badar bara min lilla tjej en gång i veckan så därför måste jag ju naturligtvis tvätta överallt när jag byter bajsblöja om man säger så Kan ju inte vara bajs där i flera  dagar
    ★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • musli

Jag spolade bara under rinnande vatten, eventuellt lite oliv-tvål, slidan är självrengörande, man ska inte pilla där i onödan.

Hanna 050511 & Elias 090910
  • Grebban

Nej, det är så rätt... jag vet att man inte ska "tvätta för mycket", det är därför som jag ställer frågan.

• DaaLing

Vaaa vad har jag missat, tvättar min dotters underliv varje dag iaf 2-3 gånger vid blöjbyten, är det inte bra? Med ljummet vatten och babyolja med tvättservett.

• Salamina
    DaaLing skrev 2010-01-26 23:39:21 följande:
    Vaaa vad har jag missat, tvättar min dotters underliv varje dag iaf 2-3 gånger vid blöjbyten, är det inte bra? Med ljummet vatten och babyolja med tvättservett.
    Redan på BB sa dom att man inte ska tvätta och gno för mycket där. Men det är klart att man måste göra rent om det är smutsigt. Jag använder ljummet vatten, babyolja och bomullstuss alternativt diskhon eller handfatet och bara sköljer.
  • DaaLing

Okej, gud va dåligt samvete jag fick nu. Inte så att jag liksom "gräver" men vill alltid se så att det inte är smuts där.
    Men min dotter är bara 4 lite tidigt för diskhon då va?

• Salamina
    DaaLing skrev 2010-01-27 00:38:51 följande:
    Okej, gud va dåligt samvete jag fick nu. Inte så att jag liksom "gräver" men vill alltid se så att det inte är smuts där. Men min dotter är bara 4 lite tidigt för diskhon då va?
    Jag har gjort så från början. Tar du diskhon kan du hålla henne i famnen med underlivet under kranen samtidigt som du sköljer.
    Där jag hade skötbordet förrut hade jag en tvättho igemter. Det var perfekt.
  • DaaLing
    Salamina skrev 2010-01-27 02:39:12 följande:
    Okej! Tack så jättemycket för tipset, jag har också en sådan. Kanon!
  • Shmone

Vid blöjbyte om det hamnat bajs där så särar jag på de yttre blygdläpparna och tvättar med vanliga tvättservetter framifrån och bakåt. Själva slidan är självrengörande.. skulle det åka in lite bajs där så åker det ut igen. Det viktiga är att inte råka torka in bajs i urinröret för det kan orsaka UVI. Urinröret lutar lite bakåt - och just därför ska man torka framifrån o bakåt o inte tvärtom. Ena dottern hade UVI när hon var bebis men det berodde på en missbildning i urinvägarna(reflux av andra graden) och inte på feltvättande.

Sen tvättar vi med tvål o vatten i duschen 1-2ggr i veckan.

• Caroline13

Idag la min dotter en riktig kaka och jag såg att det låg en klick i slidan. Klart jag måste torka bort det. Kan ju inte göra rent överallt och så ligger det en klick kvar där... nä usch. Annars torkar jag henne med en tvättlapp och ljummet vatten en gång om dagen mellan blygdläpparna och fler gånger om det kommit bajs där naturligtvis.

• Grebban

tack för att så många skrivet...bra att få höra hur andra gör...

Svar på tråden Tvätta underlivet, flicka