• mrs holiday

Vilken säng ska vi köpa?

Dags att köpa ny säng, vår nuvarande är 18 år och utsliten! Alla sängar vi provar känns sköna jämfört med den...

Vi har provat runt och uteslutit IKEA (för osköna sängar) och har nästan bestämt oss för en säng från Kungsängen, Sofiero continentalsäng. Säng+gavel går på c a 16500 kr. Konkurrent till denna säng är en Wonderland Scala (också continental) som vi sett på Sängjätten. Den kostar c a 17000 kr, men då tillkommer ben (1500) + någon gavel (ytterligare några tusenlappar). Sängarna är likvärdiga i komfort, tycker vi.

Är det någon här som har några åsikter/kommentarer om dessa sängar, eller vill tipsa om något annat prisvärt superskönt fynd?

• Svar på tråden Vilken säng ska vi köpa?
  • SIN74

Var i helgen och kollade på Sofieros på Kungsängen. Om 6 veckor kan jag berätta om det var ett bra köp:)

• mrs holiday

Spännande!
    Jag håller dessutom på att velar mellan mjuk eller mellanmjuk madrass på den sängen...den ska väl vara vändbar, så den blir något fastare på ena sidan? Det var den mjukare sidan de hade uppåt i butiken, har jag för mig. Undrar om den mjuka blir perfekt om man vänder på den... *funderar*  Vad valde du och vilken "storlek" är du?

• SIN74

Vi är inte så tunga men vi valde medelfast för 60-90 kg. Jag vill ha ganska så hård säng.

• Lotten73

Jag tycker ikeas sängar är jättebra.
    Funderar på att köpa en där och med allt madrass ribbbotten med höjbar huvudända gavel mm mm blir det ca 10.000 för en dubbelsäng.
    Ska köpa hård madrass trots att jag itne väger så mycket men jag gillar inte mjuka sängarr fast jag borde ha en sån.

• mrs holiday
    Lotten73 skrev 2010-01-26 13:48:39 följande:
    Jag tycker ikeas sängar är jättebra. Funderar på att köpa en där och med allt madrass ribbbotten med höjbar huvudända gavel mm mm blir det ca 10.000 för en dubbelsäng. Ska köpa hård madrass trots att jag itne väger så mycket men jag gillar inte mjuka sängarr fast jag borde ha en sån.
    Vi var till IKEA först och provade deras sängar. Sen åkte vi vidare till Kungsängen och IKEA var inte längre ett tänkbart alternativ - Kungsängens sängar var sååå mycket skönare! Men jag tror inte IKEA har dåliga sängar, vi känner bara att vi vill ha en helt annan känsla...
  • mrs holiday
    Lotten73 skrev 2010-01-26 13:48:39 följande:
    Jag tycker ikeas sängar är jättebra. Funderar på att köpa en där och med allt madrass ribbbotten med höjbar huvudända gavel mm mm blir det ca 10.000 för en dubbelsäng. Ska köpa hård madrass trots att jag itne väger så mycket men jag gillar inte mjuka sängarr fast jag borde ha en sån.
    Ja, det lutar åt en medelmjuk för mig med, fast jag egentligen skulle kunna ha mjuk också. Men våra sängar nu är åt hårdare hållet, tror jag känner mig mer van vid en lite fastare säng.
  • mrs holiday

Nu blev det fel, skulle ha hänvisat till inlägget SIN74 gjorde!

• mrs holiday

Någn mer som vill tycka till?

• Hilles

Hej, vi har tittat just på en Sofiero från Kungsängen. Så jag skulle vilja veta, är det någon som har köpt denna säng och hunnit få någon uppfattning om hur den är? Och i så fall är ni nöjda med valet av madrass. Väljer mellan två olika.

• Klarro

Vi har Sofiero från kungsängen och trivs jätte bra med den. Om jag ska va ärlig så vet jag inte vilken amdrass vi har, om jag inte minns fel så nämde de inget om att man kunde välja. Jag har medelmjuk och sambon medelfast. Har haft sängen sen i maj. Lycka till med säng köpet.

• mrs holiday

Det blev Sofiero från Kungsängen för oss också till slut! Har haft den sedan i våras och trivs väldigt bra med den. Jag fick dock utnyttja bytesrätten, eftersom jag valde medelmjuk madrass som kändes sååå skön i butiken....men efter att ha provat sova några nätter på makens medelfasta sida kändes den skönare! Och nu känns det perfekt som tur är...

• Hilles

Japp nu har vi också beställt Sofiero. Velade mellan olika madrasser och precis som mrs holiday så funderade jag på mjuk i butiken för den kändes skönare men tog sen medelfast tänkte att den kanske blev lite för mjuk och att det kanske är bra om jag och sambon har lika så spelar det ingen roll vilken sida man somnar på. Men som sagt så valde vi till ett madrasskydd så då kan jag ju byta inom 90 dgr om den känns för hård. Kul att höra att ni, Klarro ch Mrs holiday är nöjda med sängen. Tack för era svar. Vi får våra i december, ser jag fram emot!

• Farivind

Beställde en Sofiero medelfast.. Fast tvekar lite på om jag borde tagit en fast. Egentligen kändes den fasta lite skönare men det är ju många som provluggt o.s.v. så därför tänkte jag att den medelfasta kanske är mer lagom när man får sin säng. Är sängarna mycket fastare när man får dem än dem är i butiken?

• nathali3

Jag lägger in ett tips om att åka till Sova (om ni har någon i närheten) där är dom utbildade och vet hur man "ska" ligga i sin säng, vilket underlättade när vi köpte ny säng. Servicen och kunskapen slog konkurrenterna med hästlängder och dom har sängar i alla prisklasser.
    Hoppas ni blir nöjda med sängköpet!

• Klarro
    nathali3 skrev 2011-01-09 17:12:28 följande:
    Jag lägger in ett tips om att åka till Sova (om ni har någon i närheten) där är dom utbildade och vet hur man "ska" ligga i sin säng, vilket underlättade när vi köpte ny säng. Servicen och kunskapen slog konkurrenterna med hästlängder och dom har sängar i alla prisklasser.
    Hoppas ni blir nöjda med sängköpet!
    Hej
    Vi fick bra hjälp när vi handlade våran säng på kungsängen. vi har sofiero och vi är jätte nöjd med den
  • nathali3

Klarro: Vilken tur för er! Vi blev allt annat än trevligt bemötta, näst intill ignorerade på Kunsängen i Skärholmen, men det är ju givetvis olika från butik till butik..!

Svar på tråden Vilken säng ska vi köpa?