• CombatLover

Ni som kan rida. Vad för slags ridskor?

Jag är ny i sadeln, nybörjarkurs går jag på. Har inte tänkt att slänga mig över ridutrustning. En hjälm och skor tänkte jag först satsa på.

Jag undrar lite över skor. Vad är bäst, stövlar eller kängor? Vad har ni för tips ni som kan rida? Vad har ni och varför?
    Tack från en nybörjare...
  • Svar på tråden Ni som kan rida. Vad för slags ridskor?
  • naalliie

Se till att skorna/stövlarna inte är för breda över foten och att dom har en bra klack.  Detta för att minska risken för att fastna i stigbygeln. Sen är det ju inte så praktiskt med långa skosnören.
    Är du rädd för att bli trampad bör du ha stålhärra i skorna/stövlarna.
    Stövlar ger ett bättre stöd och du nyper dej inte på stiglädren. Nackdelen är att dom kan vara svåra att få på sej.
    Skor är ju lättvindigare, men för att inte nypa sej på stiglädren bör du ha short-chaps till.
    Lycka till! Och det är superkul att rida =)

• Burberry

Jag är ingen duktig ryttare, men har haft egen häst länge.

På ridlektionerna använde jag oftast billiga gummiridstövlar (Hööks bland annat har helt ok till bra pris). Hemma använder jag alltid jodphurs med stålhätta, föredrar dem ifall hästen stiger på en när man sköter om eller leder den.

Vissa människor behöver man inte göra parodi på - det räcker att citera dem
  • CombatLover

Jag funderade ett tag på om jag kunde ha mina gympaskor men de har ju ingen klack så det funkar ju inte. Jag är lite inne på kängor, utan snören. Har ganska grova vader så jag har alltid problem med att hitta stövlar som går på.

Vad är ett rimligt pris på skor resp stövlar? 
    Men vad är short-chaps?
  • logg81

Jag använde ett par gamla dr martens och shortchaps. Ibland gympaskor... Ibland det jag hade på fötterna... kunda vara allt från finare skor till tofflor... Det var inte så noga

För en ovan är klack viktigt och att de är stadiga runt vristen. Inte hårda men de får inte vara slappa och slöa så man "tappar" hälen.
    Den ska vara bekväm och sitta bra förövrigt.

Satsar man på stövel så får man räkna med att läderstövlar är fruktansvärt obekväma den första tiden. De hasar oxå ner i skaftet vartefter så ett lite högre skaft tyckte jag var bäst. Då såg de inte för korta ut när de blivit ingångna.

Jag skulle ha kört på en mjuk och skön gympasko med klack och sen ett par shortchaps till.
    På sommaren när det är grisvarmt kan man ta bort shortchapsen och slippa den där otroligt äckliga svettansamlingen man har under annars

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • CombatLover

Tack för era tips.

Kan ju fråga vidare. Vad rider ni i, hur viktigt är ridbyxor?
  • logg81
    CombatLover skrev 2010-01-25 20:46:20 följande:
    Tack för era tips. Kan ju fråga vidare. Vad rider ni i, hur viktigt är ridbyxor?
    Jag rider ju inte längre.
    Men helskodda ridbyxor eller jeans var det enda jag använde mej av. Jag fick bäst grepp med baken i dom...
  • nean82

Ridbyxor är viktiga för att du ska få bättre grepp och inte få skavsår av sömmar, men de är även viktiga för att skydda sadeln och inte nöta på den i onödan. Sadlar är ju som bekant dyra.
    Du behöver ju inte ha just ridbyxor men byxor utan sömmar som skaver och inte metalldetaljer som det kan vara på jeansfickor etc.

Du har hittat en toppenhobby! Hoppas du får jätteskoj!

• CombatLover

Testade ett par byxor i dag på Hööks, 300 spänn. Snygga otroligt nog men jävlar vad tight de sitter Har inte köpt, väntar lite med det, hjälm och skor först.

• logg81

Ska väl tillägga att ridbyxor inte är viktigt alls. Det är mest för att man inte ska fastna i en massa saker och för att andra ska se bättre hur man sitter.
    Har man ett par "icke fladdriga" byxor på sig så funkar det lika bra.

Svar på tråden Ni som kan rida. Vad för slags ridskor?