• Kristin28

Vilken tid har ert dagis lunch och vilstund?

Jag tänkte börja förbereda mitt barn inför dagis och undrar vilka tider som är normala att de äter lunch och vilar på dagis.

Hur är det på ditt dagis?

• Svar på tråden Vilken tid har ert dagis lunch och vilstund?
  • Fenomen a

lunch 11.15 för små 11.30 för stora
     vila 11.30-14.30 

• Therese6699

Hej hej,
    för oss brukar det vara att dom äter kring elva och vilar efter det.

Therese

• vårvinterbarn

Vid 11:30 lunch och vila därefter fram till 14:00.

• Marleen

på våra kottars dagis e de midda 11.30 och vila efter de ca.12-12.30  lägger de sig beroende på när alla e blöjbytade och toabesök o tvätta sig e klart....

• Ejin

oj.. min dotter hade aldrig aldrig orkat till kl 11.30 eller 12 utan att sova... hon sover oftast redan 8 - 9 hemma...

tur att inte hon ska börja på dagis än på 8 månader..

orkar verkligen dom riktigt små barnen vara vakna så länge..

• bomullshuve

På den småbarnsavdelning jag arbetar på är det lunch kl 11 och vila efter det. Strax efter tolv brukar de ha somnat och sover ungefär en timme, lite beroende på förälders önskemål...

• Veladis
    Ejin skrev 2010-01-25 20:29:09 följande:
    oj.. min dotter hade aldrig aldrig orkat till kl 11.30 eller 12 utan att sova... hon sover oftast redan 8 - 9 hemma... tur att inte hon ska börja på dagis än på 8 månader.. orkar verkligen dom riktigt små barnen vara vakna så länge..
    Vissa små barn som dessutom kanske kommer riktigt tidigt, kan man ju lägga en liten stund på morgonen/förmiddagen utan att det stört den längre middagssömnen sedan. Jag är förskollärare, och vi har obland gjort så. Barnen har då sovit 30 min- 1 tim i sin vagn, t ex mellan 8:30 och 9. Inga problem!
    Men de flesta barn kommer oftast in i "förskolerytmen" rätt snabbt. Hos oss är det frukost 7:15, frukt 9:15, lunch 11:15, vila ca 12-14 (efter lunchen). Inte alla barn vilar till 14, 3-åringarna kanske bara ligger och lyssnar på en cd-skiva en halvtimme, andra tar en kortare tupplur.
  • Ejin
    Veladis skrev 2010-01-25 20:38:13 följande:
    Vissa små barn som dessutom kanske kommer riktigt tidigt, kan man ju lägga en liten stund på morgonen/förmiddagen utan att det stört den längre middagssömnen sedan. Jag är förskollärare, och vi har obland gjort så. Barnen har då sovit 30 min- 1 tim i sin vagn, t ex mellan 8:30 och 9. Inga problem!Men de flesta barn kommer oftast in i "förskolerytmen" rätt snabbt. Hos oss är det frukost 7:15, frukt 9:15, lunch 11:15, vila ca 12-14 (efter lunchen). Inte alla barn vilar till 14, 3-åringarna kanske bara ligger och lyssnar på en cd-skiva en halvtimme, andra tar en kortare tupplur.
    aha på så vis.. jag tänkte väll de att inte min dotter var den enda tröttisen här i landet

Nu är ju jag ganska säker på att hon inte kommer behöva de när hon väl börjar på dagis för då är hon 18 månader...
  • Catti41

Lunch ungefär vid 11 och sen vila mellan 11.30 och framåt. MIn grabb brukar sällan sova mer än en timme och han tar tid på sig att somna så han sover väl mellan 12 och 13 ungefär.

• Toddes mamma

Lunch 11.30
    Vila    12.00

• mrseklund

Ja det var väl det jag misstänkte hela tiden....att mitt barns dagis är ett konstigt dagis med deras konstiga tider! Det verkar som ni alla har "normala" tider på dagis precis det jag vill ha.

Så här vrickat ser det ut på vårt dagis.

0715 skorpa och mjölk
    0830 frukost
    1045 frukt
    11.00-1245 vila ute i vagnar
    1245 Lunch
    1545 mellanmål macka med mjölk

Jag har haft sådana problem med mitt barn och har försökt tala med personal och rektor ang. hur man kan ha vila innan lunch för en ettåring. Vem som helst vet att de sover bättre på mätt mage. Mitt barn har inte velat sova på dagis och jag tror det handlar om deras knäppa rutiner.

Väntar mitt andra barn. Tänker flytta barnen till ett annat sen!

• Kitty82

Dom äter kl 11:30, sen vila efter det.

Svar på tråden Vilken tid har ert dagis lunch och vilstund?