• Ängelii

Frysa kanelbullar innan de gräddas...

Tänkte baka kanelbullar och funderar på om man kan göra allt klart med bullarna men inte grädda dem. På så sätt kan manju få nybakade kanelbullar när man vill. Men det jag funderar på är om det går och hur man gör? Är det någon som vet????

• Svar på tråden Frysa kanelbullar innan de gräddas...
  • Örnie

Annars kan du testa och tala om hur det gick.

• sessessa

Jag vet inte, men tror inte att det är till någon fördel för bullarna.
    Grädda dem nästan färdiga istället, så där precis innan de fått den perfekta färgen.
    Frys in, ta fram och få dem perfekta då gästerna kommer.
    Så skulle jag ha gjort iallfal =)

• Mysanochmimer

Om du ska göra det så måste du ändå ta fram dom och låta dom tina i kylskåp över natten (eller ja, iaf ganska många timmar) för att jäsningen ska fungera.

Så jag skulle hellre ha färdiggräddade bullar i frysen och micra dom när det var fikadax

• umeafia

Det funkar faktiskt. Har haft café tidigare och då gjorde vi egna bake-off bullar. Baka ut som vanligt, låt dem jäsa och frys sedan på plåtar (viktigt att de är separerade) när de är genomfrysta kan man plocka ned dem i påsar och så man får mer plats. När det är dags för gäster slår man på ugnen, tar ut de frysta bullarna, penslar dem med ägg och strör över pärlsocker sedan är det bara att grädda.
    Lite omständigt men bakar man mycket så har man sedan mycket att ta fram eftersom.

Annars håller jag med Sessessa om att det går lika bra att grädda färdigt, frysa och micra dem när man har gäster, de blir som nybakta. MUMS!

Svar på tråden Frysa kanelbullar innan de gräddas...