• hoppehare

Kallt i klassrummet...

Min dotter klagar på att det är kallt i hennes klassrum. Har påtalat detta både hon och jag till fröken, inget händer. Jag skickade med dotter en termometer som hon satte på bänken. 17 grader visade termometern (ute temp. -2 -  -6).   De  tre andra klassrummen har normaltemp.  Det är svårt att klä sig varmt när man sitter stilla. Är det någon som vet om det finns regler kring detta med temperatrer i "klassrum/arbetsrum"?

• Svar på tråden Kallt i klassrummet...
  • gamlingen

Ja, det finns regler för hur hög och hur låg temperaturen får vara i en arbetslokal. Kolla med miljö- och hälsoskyddsnämnden (kan heta något annat i din kommun.)

• gamlingen

Hallå!

Arbetsmiljöverket har en bra sight om arbetsmiljö:

www.av.se/teman/inomhusklimat/kyla/bedomning/

När man kommer till detaljregler är det snårigt, det är ju mycket som ska regleras.
    men jag hittar en uppgift om att temperaturen ska vara 20 - 24 grader för stillasittande arbete.

Det är "arbetsgivaren" som har ansvar, jag tolkar det som skolans rektor. Det finns skyddsombud på skolan också (konstigt att inte läraren själv protesterar mot sin arbetsmiljö).

Hittade samma info här, riktad direkt till skolan:
    www.skyddsnatet.se/templates/FaktaPage____6429.aspx

Innan du talar med rektor tycker jag ändå att du ska ringa miljö- och hälsa. Där får du de bästa råden. De kan komma till skolan och mäta temperaturen, viktigt att den blir "objektivt" mätt.

Lycka till!

• Joci

Vi fick stänga vår arbetsplats idag då temperaturen låg mellan 12-14 grader. Jobbar på en förskola. Tror 17 grader var gränsen.

Är det här jag ska skriva nånting smart?!
  • hoppehare

Jag har också kollat runt lite och hittade "stilla sittande arbete" . Ringer miljö kontoret imorgon och förhör mig om problemet.
    Att jag mätte temperaturen beror på att jag ville veta ca  temp. innan jag drar igång något..

Jo fröken brukar säga att hon också fryser , kan för mitt liv inte förstå att hon står ut.
    Men hon går ju omkring ,barnen sitter stilla. Dottern säger att det är nästan varmare ute när hon har rast. Då hon har  ytterkläder på sig och rör på sig.

• deac

Jag jobbar på förskola i Göteborg. Vi har kallt på vår avdelning och jag hittade en broschyr som "vår" hyresvärd skickat ut. Där står det att temperaturen i förskola/skola ska ligga på 20 grader med +/-1 grad. Alltså mellan 19-20 grader. Det har inte vi i alla rum och jag har satt dit en liten värmefläkt  i hallen för att höja värmen lite.

• hoppehare

Idag var ute temperaturen - 10,. innetemperaturen var 16-17 grader.
    Jag fattar inte hur fröken står ut , slänga in ett extra element kan väl inte var så svårt.
    Imorgon ska det dessutom blåsa rejält ...
    Personen som har hand om dessa frågor i kommunen var ledig idag.
    Ett telefonsamtal till kommunen och ett till rektorn blir det i allafall imorgon.

• Skräpet och Skrotet

När vi hade låg temperatur på förskolan där jag jobbar (13 grader) kollade skyddsombudet upp vad som gällde. Hon sa att uppåt finns en regel att det får vara max 30 grader inomhus eftersom man inte kan ta av sig hur mycket kläder som helst. Neråt finns det bara rekommendationer att det inte ska understiga tror det var 17 grader eftersom man alltid kan ta på sig mer kläder.

• hoppehare

Hm när vi hade 16 grader på vår förskola tyckte jag att det var jätte kallt det gick liksom inte att få upp värmen. Långärmat kofta och fleece, då satt jag inte stilla heller.
    Barnen i klassrummet ska sitta stilla vid bänken, samt att det drar från fönstrena.  Det ska bli intressant att höra vad miljö kontoret har att säga. Hoppas att det inte går en gräns på 17 grader.

• gamlingen
    Skräpet och Skrotet skrev 2010-01-26 20:25:09 följande:
    När vi hade låg temperatur på förskolan där jag jobbar (13 grader) kollade skyddsombudet upp vad som gällde. Hon sa att uppåt finns en regel att det får vara max 30 grader inomhus
    Arbetsmiljöverket skriver 20 - 24 grader. I ett fall blev det kritik när det var 26.

Jag tycker att man ska hävda stenhårt att det är detta som gäller. Särskild hänsyn bör man ju också ta till att det är barn som jobbar i lokalen.

Fönsterdrag?   Kanske kan ni begära att få tätningslister och gå dit själva, föräldrarna, och sätta dit dem. Visserligen inte er uppgift, men varför inte om det gäller era bars bästa? Om det är segt - köp listerna och debitera kommunen. Det gäller ju att få det gjort nu medan det är kallt.

På vår förskola har vi föräldrar gjort rätt mycket jobb; målat, lagat grejer etc. Mycket bättre sätt att lära känna varandra än att sitta på föräldramöten, spela brännboll etc. Även om vi gör det också.
  • gamlingen

Hej,
    hur gick det med värmen/kylan? Nu har det ju varit ännu kallare ute.
    Fick ni någon hjälp? Hur? Av vem?
    Vill du berätta vilken kommun/stadsdelsnämnd det är?

Kan vara bra att veta.

• hoppehare

Pratade med rektorn torsdag, förra veckan. Hon hade hört att det  varit kallt i klassrummet. Jag erbjöd dem ett element att låna. Det var bra, gärna, svarade hon.
    I fredags när jag hämtade så frågade jag läraren hur det gått. Jo ett element i klassrummet fungerade inte och termostaten var ner skruvad så (hehe) det var ju inte så konstigt att det var kallt, svarade läraren. jag erbjöd dem återigen elementet men nä det ska ju inte behövas.  vvs firman skulle komma ooch åtgärda.
    Till råga på allt så säger läraren att ja dottern sitter ju på den kallaste platsen i klassrummet!! Men så flytta på henne......för man  får inte byta plats så där bara...
    Idag tisdag så är det fortfarande ..kallt.  Ska ta ett snack igen imorgon, nu får det vara nog.

• gamlingen

Puhh vad segt.
    Kollat skyddsombudet?

Svar på tråden Kallt i klassrummet...