• Anonym

Någon med erfarenhet om Cytotec??

Jag ska göra en kirurgisk abort imorgon och skulle ta 2 st Cytotec ikväll och har precis gjort det...Nån som har tagit dom här?? Har hört en hel del historier om dom.... =/

• Svar på tråden Någon med erfarenhet om Cytotec??
  • grodängel

Jag skulle ta min tidigt på morgonen av aborten, när jag kom dit får man i samband med inskrivning värktabblter för man kan få ont som fan , men vissa har börja blöda innan dom kommit in jag har inte haft några problem men alla reagerar olika.

• Anonym

Du tog dom samma dag?
    Till mig sa dom att jag skulle ta dom kvällen innan men det kanske är olika.
    Skönt att höra att du inte haft problem med dom! Har hört att en del nästan hållt på att förblöda, haft fruktansvärt ont osv...får väl se vad som händer, tog mina för en timme sen..

• Anonym (V)

Jag fick dom samma dag på sjukhuset som själva aborten skulle ske. Började blöda några timmar efter jag fått dom och på den vägen är det...

• Anonym

Ok, blödde du jättemycket, länge? =/

• grodängel
    Anonym skrev 2010-01-25 23:57:12 följande:
    Du tog dom samma dag?Till mig sa dom att jag skulle ta dom kvällen innan men det kanske är olika.Skönt att höra att du inte haft problem med dom! Har hört att en del nästan hållt på att förblöda, haft fruktansvärt ont osv...får väl se vad som händer, tog mina för en timme sen..
    Ja dom säger nog olika sen vet jag inte vilken tid du ska vara inne på sjukhuset men jag skulle vara där vid och men skulle ta dom vid sex tiden , hoppas att allt går bra för dig :)
  • Anonym (V)
    Anonym skrev 2010-01-26 00:10:56 följande:
    Ok, blödde du jättemycket, länge? =/
    Jag blödde mycket ja i drygt två timmar, sen blev det mindre och jag fick åka hem. Det var när jag slapp sitta på toan konstant för det bara kom blod...men dagarna efter blödde det inte så värst.
  • LiaW

Jag kan säga att aborten var det värsta jag någonsin har gått igenom. Jag fölorade 4 liter blod & ja jag trodde jag skulle dö..Kom hem från sjukhuset först idag. Blev inlagd i måndags, fick cytotec, sista tabletten jag skulle ta. Kände ingenting. 2 timmar senare låg jag på golvet helt nerblodad.Hade jag bara haft mera tid på mig att tänka så hade jag aldrig gjort den här aborten, då hade jag hunnit fundera på olika hjälpmöjligheter, men jag fick 2 dagar på mig att bestämma mig. 2 kraftigt förvirrade & chockade dagar. Jag är helt uppriktigt ledsen över den här aborten..Nu känns den så fruktansvärt onödig.

• Anonym
    LiaW skrev 2010-01-27 13:22:07 följande:
    Jag kan säga att aborten var det värsta jag någonsin har gått igenom. Jag fölorade 4 liter blod & ja jag trodde jag skulle dö..Kom hem från sjukhuset först idag. Blev inlagd i måndags, fick cytotec, sista tabletten jag skulle ta. Kände ingenting. 2 timmar senare låg jag på golvet helt nerblodad.Hade jag bara haft mera tid på mig att tänka så hade jag aldrig gjort den här aborten, då hade jag hunnit fundera på olika hjälpmöjligheter, men jag fick 2 dagar på mig att bestämma mig. 2 kraftigt förvirrade & chockade dagar. Jag är helt uppriktigt ledsen över den här aborten..Nu känns den så fruktansvärt onödig.
    Jag följde din tråd..... Undrade hur det hade gått för dig. Hoppas du mår bättre snart. Försök fokusera på din lilla dotter nu. Du gjorde ju aborten av en anledning.....
  • Anonym (gynssk)
    LiaW skrev 2010-01-27 13:22:07 följande:
    Jag beklagar att det blev så för dig. Men TS skall ju göra (eller har väl gjort vid det här laget) en kirurgisk abort så hon är ju inte alls lika långt gången som du var.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
    TS (och andra som undrar)
    Vill bara klargöra att Cytotec vid kirurgisk abort och Cytotec vid medicinsk abort är stor skillnad. Vid kirurgisk får man 1-2 tabletter för att mjuka upp livmoderhalsen. Vid medicinsk har man redan påbörjat aborten iom Mifegynetabletten/-erna ett par dagar tidigare och Cytotec tar man först 4 tabletter och sedan får man med ett visst intervall 2-3 tabletter tills man aborterat. Det är alltså en rejäl skillnad både i dos och hur det verkar.
    Cytotec mjukar upp livmoderhalsen och orsakar livmodersammandragningar. Det är inte tabletterna som gör att man blöder utan det är när livmodern stöter ut livmoderinnehållet, vid vissa veckor i graviditeten är dessutom blödningsrisken större.

Hoppas det gick bra för dig idag TS!
  • LiaW
    Anonym (gynssk) skrev 2010-01-27 22:45:04 följande:
    Jag beklagar att det blev så för dig. Men TS skall ju göra (eller har väl gjort vid det här laget) en kirurgisk abort så hon är ju inte alls lika långt gången som du var.-------------------------------------------------- -----------------------------------------------TS (och andra som undrar)Vill bara klargöra att Cytotec vid kirurgisk abort och Cytotec vid medicinsk abort är stor skillnad. Vid kirurgisk får man 1-2 tabletter för att mjuka upp livmoderhalsen. Vid medicinsk har man redan påbörjat aborten iom Mifegynetabletten/-erna ett par dagar tidigare och Cytotec tar man först 4 tabletter och sedan får man med ett visst intervall 2-3 tabletter tills man aborterat. Det är alltså en rejäl skillnad både i dos och hur det verkar.Cytotec mjukar upp livmoderhalsen och orsakar livmodersammandragningar. Det är inte tabletterna som gör att man blöder utan det är när livmodern stöter ut livmoderinnehållet, vid vissa veckor i graviditeten är dessutom blödningsrisken större.Hoppas det gick bra för dig idag TS!
    Men jag fick ju också tabletten Mifegyn 2 dagar innan jag lades in, sen fick jag 2 cytotec när jag skrevs in. Sen fick jag yttligare 2 till vad jag kommer ihåg innan värkarna sattes igång..Men tydligen så var det något med moderkakan som gjorde att det blev det som det blev, men det är tydligen ovanligt att sådant händer..
  • Anonym (ush)

jag tog min på natten, och bebisen kom ut i toan på sjukhuset :( men dom gjorde skrapning ändå.. för att få bort om det va något kvar :( var inte alls berädd på att den skulle komma ut.. värsta jag varit med om :(
    hade värkar hela natten och dom avtog när fostret kom ut i toan...

• Anonym

jag tog min mifegyne tablett i måndags och har sedan dess haft svåra kräkningar och diarré som resulterat i att jag nu inte fått behålla någon varken mat eller vätska sen i måndags mitt på dan.
    tog mina cytotec tabletter igår och själva aborten är nu avklarad med måttlig blödning/värkar och nu väntar jag bara på att helvetet med resten skall släppa.... skulle kännas bra att åtminstone kunna sitta upp utan att det snurrar i huvudet.

men jag måste säga att detta verkar vara väldigt varierande från gång till gång. detta är min andra medicinska abort och med den förra hade jag inga problem alls utan bara riklig blödning och värkar.

• Anonym (gynssk)
    LiaW skrev 2010-01-27 23:23:30 följande:
    Anonym (gynssk) skrev 2010-01-27 22:45:04 följande: Jag beklagar att det blev så för dig. Men TS skall ju göra (eller har väl gjort vid det här laget) en kirurgisk abort så hon är ju inte alls lika långt gången som du var.---------------------------------------------- ---- -----------------------------------------------TS (och andra som undrar)Vill bara klargöra att Cytotec vid kirurgisk abort och Cytotec vid medicinsk abort är stor skillnad. Vid kirurgisk får man 1-2 tabletter för att mjuka upp livmoderhalsen. Vid medicinsk har man redan påbörjat aborten iom Mifegynetabletten/-erna ett par dagar tidigare och Cytotec tar man först 4 tabletter och sedan får man med ett visst intervall 2-3 tabletter tills man aborterat. Det är alltså en rejäl skillnad både i dos och hur det verkar.Cytotec mjukar upp livmoderhalsen och orsakar livmodersammandragningar. Det är inte tabletterna som gör att man blöder utan det är när livmodern stöter ut livmoderinnehållet, vid vissa veckor i graviditeten är dessutom blödningsrisken större.Hoppas det gick bra för dig idag TS! Men jag fick ju också tabletten Mifegyn 2 dagar innan jag lades in, sen fick jag 2 cytotec när jag skrevs in. Sen fick jag yttligare 2 till vad jag kommer ihåg innan värkarna sattes igång..Men tydligen så var det något med moderkakan som gjorde att det blev det som det blev, men det är tydligen ovanligt att sådant händer..
    Ja, för du gjorde en senabort (vilket är samma tillvägagångssätt som medicinsk abort men högre doser). TS gjorde en kirurgisk abort.
    Precis det du beskriver - att moderkakan inte släpper, är det som kan göra att man förlorar mkt blod. Det beror inte på Cytotectabletterna utan på hur långt gången i graviditeten man är. Vid en kirurgisk abort så tar de ju ut allt livmoderinnehåll samtidigt, inkl. moderkakan.
Svar på tråden Någon med erfarenhet om Cytotec??