Du måste logga in för att svara i en tråd.

• StinaV

Varför bajsar katten på golvet?

Vi har två kattbröder som vi haft sen i juni. De föddes i mars, så de är snart ett år gamla. De är kastrerade och utekatter.

De var rumsrena när vi fick dem, alltså; de fattade att de skulle gå på lådan och endast där. Efterhand börajde de få vara ute mer och mer. Vi såg att de kissade och bajsade ute. På nätterna har de varit inne och då har vi haft lådan för att de inte skulle behöva hålla sig.

Efter ett par månader började de få för sig att kissa och bajsa i gästrummet. Det gick inte att få dem sluta. Vi skurade och tvättade sängkläder och försökte ta dem på bar gärning, utan resultat. (Slutade med att vi fick slänga bädmadrassen värd 3000 kr..)

Vi började stänga dörren dit helt när vi insåg att de kunde öppna den även om den är trög. Därmed slutade såklart problemen med det.

Sen av olika anledningar så började vi nu på vintern stänga ut katterna i hallen på natten. Där kan de komma åt sin kattlåda i tvättstugan där den alltid stått. Och nu kommer själva problemet. Den ena katten bajsar jämt på golvet istället. I tvättstugan. Det spelar ingen roll om lådan är nyrengjord och ny sand. Han vägrar. Han kissar där, men bajsa går tydligen inte. Och vi rengör golvet för att det inte ska lukta så han gör om det. Men samma sak varje natt.

Vad ska vi göra? Vi kan ju inte gärna sitta och passa honom hela natten..

Sen undrar jag hur länge de kan klara att hålla sin från toabesök? Klarar de en natt om de kommer in vid 9-10 och kommer ut 6? har vi gjort nåt fel?

• Svar på tråden Varför bajsar katten på golvet?
  • Pernilla75

Har ni tagit honom till veterinären för att utesluta eventuella medicinska problem? Kan du dra till minnes om det hände något i samband med att de började kissa och bajsa i gästrummet. Möblerade ni om, renoverade ni, bytte ni sand i lådan, skaffade ni något nytt husdjur etc?

Jag hade samma problem tidigare med en katt som bajsade utanför och ibland även kissade utanför lådan. Det visade sig att hon hade uvi så efter en antibiotikakur var allt frid och fröjd.

Katter kan hålla sig rätt länge om de måste men det är väl inte att rekommendera.

Lycka till!

• dezibel

Katter kan vara knepiga. Lådan står på fel ställe. kattsanden passar inte, vill inte gå på samma låda som brorsan. Ställ in en låda till med annan sorts sand i, värt att prova!
    Mina katter går aldrig i samma låda,en går på den i badrummet uppe och den andra på toa nere :)

Chansa inte på att dom kan hålla sig, du kommer bara bli irriterad om dom gör inne.
    Har du funderat på kattlucka så dom kan gå ut och göra sina behov även på nätterna?

• StinaV

Nej det har vi vissrligen inte gjort.
    Jag tänkte på njurproblem osv, men kopplade aldrig klart eftersom det inte är problem med kisset. Varför gjorde UVI'n att din katt inte valde lådan? Det är inget konstigt med bajset, alltså det är inte löst eller så.. Då kunde man ju tänka sig att han inte hann tilll lådan.. Han har tidigare valt att använda handfatet, men då fyllde vi i vatten i det och sen slutade det.

Nej det var inga förändringar som jag kan minnas. Alltid haft samma sand i lådan, inte renoverat, inte nåt nytt djur..

Men jag har förstått det som att katter är så renliga och att det är viktigt för dem att få gräva ner bajset. Så då måste det väl vara "jobbigt" för honom att se högen ligga på golvet?

• StinaV
    dezibel skrev 2010-01-26 08:52:49 följande:
    Katter kan vara knepiga. Lådan står på fel ställe. kattsanden passar inte, vill inte gå på samma låda som brorsan. Ställ in en låda till med annan sorts sand i, värt att prova!Mina katter går aldrig i samma låda,en går på den i badrummet uppe och den andra på toa nere :)Chansa inte på att dom kan hålla sig, du kommer bara bli irriterad om dom gör inne.Har du funderat på kattlucka så dom kan gå ut och göra sina behov även på nätterna?
    Ja det kanske man kan prova.

På sommaren hade vi ett litet fönster öppet så de kunde gå ut och in som de ville. Men jag tror inte att vi vill ha kattlucka. Vi har en ganska liten hund som skulle uppskatta det för mycket..

Det roliga är att ibland när katterna har varit ute i flera timmar kan de komma in och sätta sig på lådan..
  • Pernilla75
    StinaV skrev 2010-01-26 08:58:24 följande:
    Nej det har vi vissrligen inte gjort. Jag tänkte på njurproblem osv, men kopplade aldrig klart eftersom det inte är problem med kisset. Varför gjorde UVI'n att din katt inte valde lådan? Det är inget konstigt med bajset, alltså det är inte löst eller så.. Då kunde man ju tänka sig att han inte hann tilll lådan.. Han har tidigare valt att använda handfatet, men då fyllde vi i vatten i det och sen slutade det.Nej det var inga förändringar som jag kan minnas. Alltid haft samma sand i lådan, inte renoverat, inte nåt nytt djur.. Men jag har förstått det som att katter är så renliga och att det är viktigt för dem att få gräva ner bajset. Så då måste det väl vara "jobbigt" för honom att se högen ligga på golvet?
    Hon förknippade antagligen lådan med att det gjorde ont när hon kissade vilket också avspeglade sig i att hon sluta bajsa helt i lådan.

Katter är väldigt renliga så mycket sand i lådan är ett måste och som dezibel skrev här ovan så kan det också vara så att han inte gillar att använda samma låda som sin brorsa.

Lycka till!
  • Firehead

Min ena katt bajsade ute på samma ställe i stort sett varje natt. Vi skaffade en låda till och nu har det blivit mycket bättre! Han är fortfarande där ytterst sällan (särskilt om man varit dålig på att tömma lådorna) men då tvättar jag bort det och avslutar med en tuss med ättika på, då vill han inte ens gå i närheten av det stället!

• StinaV
    Havanna82 skrev 2010-01-26 10:32:49 följande:
    Kolla på kattstatus.se och under artiklar. Där finns det många bra tips! (jag kan inte länka direkt nu av någon anledning)
    Jättebra sida. Jag läste atrikeln om kattlådor.
    Många bra tips och förklaringar till varför han gör som han gör.

Har alla som har utekatter lådor? Eller kattluckor? Eller de kanske är ute på natten även i 25 minusgrader?
Svar på tråden Varför bajsar katten på golvet?