• Strawberry

Har jag ett dåligt jobbschema...eller är jag bara otacksam???

hej allesammans!

Jag skall börja jobba igen om 5 veckor efter 15 månaders föräldraledighet. Ångestladdat!!! Jag skall jobba 75%. Ett val jag gjort för att kunna få mer tid med mina barn.

Min man skall vara hemma med barnen nu ett par månader, men....jag tycker ändå att schemat är skit, med tanke på att jag jobbar 75%.

Missförstå mig rätt....men jag vill ju inte bara ha sena eftermiddagar...för det gynnar inte mig o mina 75% överhuvudtaget. O framförallt inte mina barn (1 o 4 år)

Personen som jobbar 100% på min avdelning jobbar antingen mellan 7.30-16, 7 - 16, 7 - 15.30 eller 7.30 - 15.30....hon har inte en enda öppning eller stängning '

Mitt schema däremot ser ut så här:
     Mån: 12.30 - 18.30 (stängning)
    Tis: 6.30 - 12 (öppning)
    Ons: 12 - 17
    Tors: 7.30 - 16.30

Fre 1: 12.30 - 16.30
    Fre 2. 6.30 - 12 (öppning)
    Fre 3: 9-17.30 (stängning)
    Fre 4: 7.30 - 16.30

Ni som jobbar 75% inom förskolan...hur ser era arbetstider ut?

//Kram Anna

hannes 051218, axel 081229
  • Svar på tråden Har jag ett dåligt jobbschema...eller är jag bara otacksam???
  • Mistys Daisy

Jag jobbar inte inom förskolan, men vården.
    Jag bara kände att det var inga roliga tider...hela dagarna bara går åt..

När man börjar 12.30 har jag jättesvårt att få gjort något vettigt på fm.
    sluta 12, var väl okej kanske!
    12-17 var ju löjlig....

Ah, men det är bara vad jag tycker!
    man får va glad man har ett jobb!

• Lalalong
    Strawberry skrev 2010-01-26 11:26:40 följande:
    hej allesammans! Jag skall börja jobba igen om 5 veckor efter 15 månaders föräldraledighet. Ångestladdat!!! Jag skall jobba 75%. Ett val jag gjort för att kunna få mer tid med mina barn. Min man skall vara hemma med barnen nu ett par månader, men....jag tycker ändå att schemat är skit, med tanke på att jag jobbar 75%. Missförstå mig rätt....men jag vill ju inte bara ha sena eftermiddagar...för det gynnar inte mig o mina 75% överhuvudtaget. O framförallt inte mina barn (1 o 4 år)  Personen som jobbar 100% på min avdelning jobbar antingen mellan 7.30-16, 7 - 16, 7 - 15.30 eller 7.30 - 15.30....hon har inte en enda öppning eller stängning ' Mitt schema däremot ser ut så här:  Mån: 12.30 - 18.30 (stängning) Tis: 6.30 - 12 (öppning) Ons: 12 - 17 Tors: 7.30 - 16.30 Fre 1: 12.30 - 16.30 Fre 2. 6.30 - 12 (öppning) Fre 3: 9-17.30 (stängning) Fre 4: 7.30 - 16.30 Ni som jobbar 75% inom förskolan...hur ser era arbetstider ut?  //Kram Anna
    Nä, det där är inget bra schema! Men det är svårt att säga också utan att veta hur det ser ut i övrigt...
    Hur jobbar de andra på avdelningen? (För ni är väl fler än två?). Öppnar och stänger ni gemensamt på förskolan? Hur många avdelningar finns det?

Jag jobbar på en liten förskola och lägger schemat till oss.
    Vi är två st som jobbar heltid och jag t.ex. har ett schema som är

Mån 6.15-14.45 (öppn)
    Tis 9.30-18.00 (Stäng)
    Ons 6.15-14.45 (öppn)
    Tor 9.30-18.00 (stäng)

Fre1 6.15-14.45 (öppn)
    Fre2 9.30-18.00 (stäng)

Sen den andra som jobbar heltid har tvärtom.

De som jobbat 75% fyller då ut med mellantider. De har likadana tider, på olika dagar.
    Ett exempel kan vara

Mån: 10.00-16.30
    Tis: 7.00-13.30
    Ons: 9.15-15.45
    Tor:  8.00-14.30

Sen fredagarna rullar, fre1 har de måndagstid, fre 2 tisdagstid o.s.v.

Detta blir väldigt rättvist....
    Men det är inget lätt jobb att få ihop ett schema som är rättvist och schysst mot alla.
    Men ja, jag tycker ditt schema låter väldigt tråkigt, och det borde gå att göra på annat sätt.
    Klara 060504, Alva 100117
  • Pearlisen

Jag arbetar på fsk och våra 75% arbetar alltid tidiga dagar eller mellanturer. Och några enstala 17 turer någon gång då och då (ex. 8-15, 7-12, 11-17)
    Jag tycker att det var ett väldigt underligt schema med tanke på din heltidskollega.

• Lilly80

Har själv jobbat på både förskola och fritids och kan bara säga att tyvärr bli oftast schemat så. Inom det yrket behövs man både på eftermiddagen och förmiddagen.  Många som jobbade 75 % ville har dom tidigare turerna, och det tycker jag själv inte är så vidare rättvisst. 

• HippYgirl

jobbar på en träningsskola och där har vi att dom som jobbar heltid tar öppning och stängning. just för att då fyller 75% ut på dagarna och skulle dom öppna eller stänga så går det för mycket tid bort från när vi har stora barngruppen mitt på dagen. så 75%arna går ca 9-15, 8-14 eller 10-16.

• Lilly80

Jag tror så här, nu vet jag inte hur många ni jobbar på eran avdelning, det är aldrig lätt att göra upp ett schema, men kan vara så att dom har gjort ett chema som passa barngruppen bäst, att dom har satt in TS då det behövs mer personal. Nu vet jag inte hur ni gör på eran förskola, men oftast bruka man ju göra upp ett nytt schema efter sommaren.. så förhoppningsvis kommer du inte har det schemat så länge.

• Tjollabolla

Nääe fy vilket schema! MEd dom tiderna kan du ju lika jobba 100%.

När jag jobbade 75% jobbade jag antingen 7.30-14 eller 9-15.30. Hade det så varannan vecka. Var ändå inte helt nöjd för den veckan jag jobbade till 15.30 kändes det som ja lika gärna kunde jobbat heltid. Sista terminen jag jobbade så jobbade jag 9-15.30 2 dagar/vecka och det var när någon på vår avdelning hade öppnat och slutat tidigt. Det var toppen! Dom andra dagarna jobbade jag antingen till 14 eller 14,30.

♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lillasyster Feb 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • Lalalong
    Lilly80 skrev 2010-01-26 11:47:59 följande:
    Jag tror så här, nu vet jag inte hur många ni jobbar på eran avdelning, det är aldrig lätt att göra upp ett schema, men kan vara så att dom har gjort ett chema som passa barngruppen bäst, att dom har satt in TS då det behövs mer personal. Nu vet jag inte hur ni gör på eran förskola, men oftast bruka man ju göra upp ett nytt schema efter sommaren.. så förhoppningsvis kommer du inte har det schemat så länge.
    Fast TS har ju fått öppningar och stängningar. Har svårt att tro att det behövs mer än en på öppning och stängning. Så det är nog nya scheman.
    Svarar på ditt tidigare också, så klart är det inte rättvist att 75:orna ska ha alla tidiga tider, men man behöver ju inte sätta bara sena heller (undantag, en dag)....
    Och faktiskt, klart man lägger ut schemat efter barnens tider... Men säg nu att du har rätt, att TS tider är uefter hur det behövs.. Då hade jag som schemaläggare lagt ett nytt schema för alla istället för att ha det så här orättvist. Man måste ju inte vänta till sommaren på att lägga nytt schema.
  • Lilly80
    Lalalong skrev 2010-01-26 11:53:38 följande:
    Fast TS har ju fått öppningar och stängningar. Har svårt att tro att det behövs mer än en på öppning och stängning. Så det är nog nya scheman. Svarar på ditt tidigare också, så klart är det inte rättvist att 75:orna ska ha alla tidiga tider, men man behöver ju inte sätta bara sena heller (undantag, en dag).... Och faktiskt, klart man lägger ut schemat efter barnens tider... Men säg nu att du har rätt, att TS tider är uefter hur det behövs.. Då hade jag som schemaläggare lagt ett nytt schema för alla istället för att ha det så här orättvist. Man måste ju inte vänta till sommaren på att lägga nytt schema.
    Eftersom TS börja nästan mitt i en "termin" så kan det vara så att den som vikariera för TS har haft bara stänging och öppning. Och att det har funkat bra, det kan vara mycket som styr över att den som har heltid har just dom tiderna, tex barn med särksilda behov, inget körkort m.m. Jag tycker inte att det är rätt att alla andra ska behöva ändra sina tider alldeles för mycket under en kort period som det förmodligen gäller.  Tycker inte heller att tiderna var roliga, men man vet inte orsaken till den.
  • Lalalong
    Lilly80 skrev 2010-01-26 12:03:57 följande:
    Eftersom TS börja nästan mitt i en "termin" så kan det vara så att den som vikariera för TS har haft bara stänging och öppning. Och att det har funkat bra, det kan vara mycket som styr över att den som har heltid har just dom tiderna, tex barn med särksilda behov, inget körkort m.m. Jag tycker inte att det är rätt att alla andra ska behöva ändra sina tider alldeles för mycket under en kort period som det förmodligen gäller.  Tycker inte heller att tiderna var roliga, men man vet inte orsaken till den.
    Vi tycker olika helt enkelt.
    Hade det kommit en ny kollega till oss som skulle ta över ett sådant schema hade jag haft full förståelse för att jag måste ändra mina egna tider. Jag hade sett det som en bonus om den tidigare kollegan tyckt det var okej med de tiderna, och insett att det nu är någon annan som ska jobba och då får vi ändra.
    Sen hade jag gjort ett nytt schema som alla kände sig nöjda med istället.
Svar på tråden Har jag ett dåligt jobbschema...eller är jag bara otacksam???